Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Kan men väljer att inte vara whitetrash! 😛

😆

Funtar på samma! Har precis tankat första avsnittet av siuts... ska kolla om de är så bra som alla säger

Har också hört av många att den e bra. Var den det då?
Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite brukar vara bra skit.

Lite bullshit dock att den inte har en pad på ingångarna. Och inget mono alternativ.

Vad behöver du för funktioner i ett Ljudkort?

Dels för monitorer och sen kunna spela in typ gitarr. Därför får det då helst vara två xlr ifall man skulle köra två mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dels för monitorer och sen kunna spela in typ gitarr. Därför får det då helst vara två xlr ifall man skulle köra två mickar.

Oke! Men om du ska spela in med mickar så sitter det nog inte fel med en Pad. Men det kanske inte behövs om du spelar in bara akustiskt och saker med låg volym. Annars kan du nog förlita dig på att mikrofonen har en pad.

Du har ingen möjlighet till MIDI heller. Fast det kanske du inte behöver?

Du kan nog klara dig på det kortet. Även om det har några nackdelar! Sen hur stabilt det är har jag ingen aning om 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Oke! Men om du ska spela in med mickar så sitter det nog inte fel med en Pad. Men det kanske inte behövs om du spelar in bara akustiskt och saker med låg volym. Annars kan du nog förlita dig på att mikrofonen har en pad.

Du har ingen möjlighet till MIDI heller. Fast det kanske du inte behöver?

Du kan nog klara dig på det kortet. Även om det har några nackdelar! Sen hur stabilt det är har jag ingen aning om 😕

Vad är en pad? Midigrejen har jag inte ens tänkt på, det skulle kanske vara bra att ha... Fast jag vet inte. Beror ju lite på hur mycket dyrare det blir i så fall.

Har du testat yamaha hs-50 nay och vad tycker du isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt mastra chaes låt nu också... det är svårt få till bra volym tycker jag. Lite låg fortfarande.

https://dl.dropbox.com/u/1553236/chaemaster.mp3

Linka treshholden och "Gain" ratten (eller vad den nu heter)på limitern. Och dra ner dem till där du får med allt och det inte komprimerar för mycket. sen dra upp output/gain/whateva till -0.2dB. Brukar ge bra med volym 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Midi har du ju via USB så nu mera är det inte nödvändigt att ha på ett ljudkort. Anser jag.

Mono kan du ju fixa i musikprogramet!

Jepp jag ska te päronen. Ska repa lit me gammelgruppen.

Nu svarar jag på ALLA inlägg...samtidigt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en pad? Midigrejen har jag inte ens tänkt på, det skulle kanske vara bra att ha... Fast jag vet inte. Beror ju lite på hur mycket dyrare det blir i så fall.

Har du testat yamaha hs-50 nay och vad tycker du isf?

En pad plockar bort -10dB (mängden kan variera though) från input signalen. Väldigt bra att använda på starka ljudkällor så det inte klipper. 🙂

Har testat storebroren HS-80 och de är bra som satan. Mycket klarhet genom hela frekvensregistret! Ska köpa dem själv nångång. 🙂

Men jag tänker mig att HS-50 är klenare i basen och lite "middigare" Då de är 5" koner! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En pad plockar bort -10dB (mängden kan variera though) från input signalen. Väldigt bra att använda på starka ljudkällor så det inte klipper. 🙂 Har testat storebroren HS-80 och de är bra som satan. Mycket klarhet genom hela frekvensregistret! Ska köpa dem själv nångång. 🙂 Men jag tänker mig att HS-50 är klenare i basen och lite "middigare" Då de är 5" koner! 🙂

Är det inte bara sänka inputen? alltså gainen.

HS-80 är lite för dyra, givet att man inte skulle kunna hitta dom billigt begagnat. På lokala musikaffären finns både ljudkortet och hs-50 för typ 4300 och det känns ändå rätt lagom prisnivå för mig. Men får dit och kolla om man kan lyssna.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bara sänka inputen? alltså gainen.

HS-80 är lite för dyra, givet att man inte skulle kunna hitta dom billigt begagnat. På lokala musikaffären finns både ljudkortet och hs-50 för typ 4300 och det känns ändå rätt lagom prisnivå för mig. Men får dit och kolla om man kan lyssna.

Jo, men ibland när man spelar in typ gitarrförstärkare eller gitarrer DI behövs det en pad.

Link to comment
Dela på andra sajter

På musikaffären (dvs dom jag antagligen kan testa) för strax under 3000 för ett par så finns: KRK RoKIT 5, Yamaha HS50M, RCF Ayra och Mackie Designs MR5 MkII.

Hela rokit-serien är väldigt onaturlig och push-iga i basen.

RCF har jag aldrig testat.

Mackie ska vara skitbra har jag hört! Ska testa 8:orna sen nånda! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan jag leva med. Är kanske lite som med målvakten i fotboll, oftast tänker man på honom bara när han suger.

jo exakt. håller man inte på att bygga en mer impressionistisk ljudbild så är väl mixen mest till för att göra det enkelt för lyssnaren att ta till sig musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om monitorer så är det ju tråkigt med strul, Memphis. Hoppas det löser sig.

Tack, jo det suger. 🙁

Dom har alltid varit skitbra, tills nu.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...