Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

I Reason ligger den på mastern som default. 🤪 Iofs bypassad, men ändå.

Reasons breddare jobbar med Mid och Side, och delar upp materialet i två band vilket är bra. Det är sällan det lägre registret mår bra av breddning. Snarare tvärtom.

Waves S1 har en liknande funktion.

Vet inte om du följt diskussionen men jag har "bara" Cubase egen stereobreddare 😑

Håller på att tanka dropboxen med två exempel-låtar as we speak 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda en m/s eq för att göra allt under en viss frekvens Mono. Den är också skitbra i övrigt med m/s eq. Så löjligt najs 🙂

Håller med. EQ i Mid/Side är riktigt användbart. Åtminstone i vissa mixar/material. Det var där gamla Soniformer var perfekt. Istället för att skära sidornas lågbas flyttade man in dom i mitten på ett snyggt och kontrollerat sätt.

Kanske ska tillägga att Soniformer är en plugg som processar i 32 band. Dynamik, nivåer, panorering, stereobredd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du följt diskussionen men jag har "bara" Cubase egen stereobreddare 😑

Håller på att tanka dropboxen med två exempel-låtar as we speak 🙂

Liite... 😕

Jag har kört Cubase sedan slutet av 90-talet och hade ingen aning om att den inkluderade en stereobreddare. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Jag har kört Cubase sedan slutet av 90-talet och hade ingen aning om att den inkluderade en stereobreddare. 😛

Hm. Det kanske är jag som tokblandat ihop stereobreddare och "Stereo Enhancer"... det är alltså inte alls samma sak? 🤪😳😱😕

I så fall kan ju jag gå och gömma mig 😛

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Det kanske är jag som tokblandat ihop stereobreddare och "Stereo Enhancer"... det är alltså inte alls samma sak? 🤪😳😱😕

Enhancer kan betyda en massa saker. Sällan något jag skulle lägga på mastern. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att din stereobreddare jobbar med panorering av frekvenser eller något. Stor skillnad men knappt någon förbättring. 🙂

Jahaja, där ser man!

Mjo, skit in, skit ut 😉😛

Enhancer kan betyda en massa saker. Sällan något jag skulle lägga på mastern. 😛

Mhm.

Tillbaka till ritbordet igen alltså 😛

Snart lägger jag ner allt vad musik heter 😠😏 ...eller näää, tar bara en paus 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har lyssnat igenom låten. Bra låt!

Mixmässigt saknar jag lite botten i trummor och bas.

Och kanske släppa lite på kompressionen? 🙂

Täck! 🙂

Fan vad skumt jag tycker precis tvärtemot 😮 Jag har medvetet försökt att lägga rytm-sektionen lite nedtonat för att den inte ska ta över. Har för mig att jag läst någonstans att trummorna och basen i mix inte ska ta över på mastern för då pajar det. Alltså, om trummorna och basen är starkast redan på masteregeln är man fel ute. Därav har de fått stryka på foten när det gäller "fläsk" 🤪

Hm släppa på kompressorn säger du? På hela mixen alltså eller är det något speciellt instrument du tänker på här?

Men som sagt; jag är en simpel amatör men försöker lära mig nya saker hela tiden 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag läst någonstans att trummorna och basen i mix inte ska ta över på mastern för då pajar det. Alltså, om trummorna och basen är starkast redan på masteregeln är man fel ute. Därav har de fått stryka på foten när det gäller "fläsk"

Har aldrig använt mig av den tumregeln. På den analoga tiden använde jag däremot VU- eller PGM-mätaren för att avgöra om bastrumman slog igenom för mycket på tape.

[Konstpaus där jag kämpar emot nostalgin. Matchen avgörs på sudden death typ. Vem vann? Återstår att se.]

Det handlar mycket om stil och smak. Jag har mixat singersongwriter där baskaggen tillåtits svälla över bredden, av den enda anledningen att det varit en mighty baskagge. Arret avgör helt enkelt.

Dessutom finns det flera sätt att ge utrymme till andra instrument. Vi skulle kunna dela in dom i avdelningarna skära, sänka och fejka. I den här mixen har du framförallt skurit.

Hm släppa på kompressorn säger du? På hela mixen alltså eller är det något speciellt instrument du tänker på här?

Jag föreställde mig att det låg en fet kompressor på mastern. Men det skulle lika gärna kunna vara kompression på de olika beståndsdelarna.

Men som sagt; jag är en simpel amatör men försöker lära mig nya saker hela tiden 🙂

Det är den enda vägen vidare. Att lära sig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig använt mig av den tumregeln. På den analoga tiden använde jag däremot VU- eller PGM-mätaren för att avgöra om bastrumman slog igenom för mycket på tape.

[...]

Det handlar mycket om stil och smak. Jag har mixat singersongwriter där baskaggen tillåtits svälla över bredden, av den enda anledningen att det varit en mighty baskagge. Arret avgör helt enkelt.

Dessutom finns det flera sätt att ge utrymme till andra instrument. Vi skulle kunna dela in dom i avdelningarna skära, sänka och fejka. I den här mixen har du framförallt skurit.

Jag föreställde mig att det låg en fet kompressor på mastern. Men det skulle lika gärna kunna vara kompression på de olika beståndsdelarna.

Det är den enda vägen vidare. Att lära sig. 🙂

Stämmer bra där med kompressorn. Det var så jag "lärde" mig det back in teh deij; hålla sig mellan -8 dB och -3dB i mix och sedan köra multibandkompressor -> EQ - > limiter på masterbussen.

Stämmer även bra att jag cuttar. Det beror egentligen på att jag hör förbannat illa och har svårt att urskilja frekvenserna numera. Cuttar hellre än att boosta kanske för att känna mig någorlunda safe i alla fall.

* * *

Svårt det här med att mixa tycker jag 🙁 Intresset finns där men är svårt som fan att dra fram, liksom. Brukar fundera över det där med att jag inte på långa vägar sitter och proddar lika mycket nu som förr. Inte alls mycket egentligen. Men det är väl så; man får andra prioriteringar i livet, liksom... Dessutom har jag redan rantat här i längstah att det vore ball att lira i band igen men det lär aldrig hända igen. Dynamiken som uppkommer när man lirar ihop är fan i mig svårslagen 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan vore det ju ball att skicka iväg ett gäng låtar (typ de här 5-6 stycken jag jobbat med under ett par år), till något proffs men det kostar skjortan (dyra skjortor). Dels för att nya öron alltid är en bra grej men sedan att få det bra gjort av någon som vet vad de sysslar med 🙂

Visst forumet har varit till löjligt stor hjälp men det känns ändå som om jag aldrig riktigt kommer till en slutpunkt där jag kan känna att "jepp, det här står jag för och det här är bra joppat"

Men jag venne. Rants of a mad man I guess... 😕

Mer vin! XD

Edith: alltså låtarna kan jag stå för till 100% men mixarna blir aldrig som jag tänkt mig och jag känner inte att jag har varken kunskapen, lyssningen eller förmåga att utnyttja verktygen längre för att sätta bra mixar...

Mvh

Bygger slott av ord-CHAE 😛😄

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Kent spelar i stan och det låter typ ashögt även här (en-två kilometer bort kanske). Gick hem från en kompis och så hör jag hur dom börjar spela 747... hade velat vara där då 🥰

Imo är 747:an grym men "16 år senare" är en sköning till avslutningslåt det också 🥰

Fast de kanske inte kör den som avslutning längre...? 😕

Fyfan vad on topic ni är. Jag blir illamående.

Eller det är kanske penicillinet... xD

Saaaawry Micke! 🙁 I got carried away 😑

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är låten utan stereobreddare

https://dl.dropbox.com/u/30490550/1000A.mp3

och här är den med:

https://dl.dropbox.com/u/30490550/1000B.mp3

Fast jag venne... Jag har SB'n allra först i kedjan och det kanske var helt åt helvete... 😕😱

Asså vafan Chae! Ball låt! 😄

Känner att vissa grejer sticker iväg liteväl mycket. (melodi acken för ex.)

Trummorna försvinner när låten drar igång. Vissa gitarrer ligger också snarare på låten än i. Jag är dock stort fan av sångpaketet med alla harmonier. Fasen vad bra! Vill också kunna sjunga 🙁

Och som Joachime sade. Smulans överkomprimerad. Men låten är sjukt bra! 🙂

Fast vem är jag på att klaga, jag är inte mycket bättre. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså vafan Chae! Ball låt! 😄

Känner att vissa grejer sticker iväg liteväl mycket. (melodi acken för ex.)

Trummorna försvinner när låten drar igång. Vissa gitarrer ligger också snarare på låten än i. Jag är dock stort fan av sångpaketet med alla harmonier. Fasen vad bra! Vill också kunna sjunga 🙁

Och som Joachime sade. Smulans överkomprimerad. Men låten är sjukt bra! 🙂

Fast vem är jag på att klaga, jag är inte mycket bättre. 😱

Thänx bro! 🙂🥰

Aha! Sådär känner jag också med vissa saker i mina låtar; stuff (skrämmande ofta sång och guror 😱 ) De ligger låten än i. Segt.

Kul att du gillade sångpaketet tho. Harmonier is teh grej, liksom. Har alltid varit ett fan av Brian Wilson i synnerhet och the Beach Boys i allmänhet. I bandet lade vi alltid harmonier så ofta vi kunde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thänx bro! 🙂🥰

Aha! Sådär känner jag också med vissa saker i mina låtar; stuff (skrämmande ofta sång och guror 😱 ) De ligger låten än i. Segt.

Kul att du gillade sångpaketet tho. Harmonier is teh grej, liksom. Har alltid varit ett fan av Brian Wilson i synnerhet och the Beach Boys i allmänhet. I bandet lade vi alltid harmonier så ofta vi kunde.

Prova att vara hårdare i mellanregistret och snällare i ljudstyrka. tror det är dig som kan hjälpa dig här. Blir lite grötigt. Nu lyssnar jag iofs bara i hörlurar då jag inte direkt kan lyssna i mina monitorer (som iofs också ger taskigt ljud xD ) vid denna tiden på dygnet.

Jag har bara haft harmonier på en låt so far. Sen jag började experimentera med det har jag bara arbetat med en sångare som klarat av det. Har mest blivit dubbar. Såatteh. Nu på skivan ska jag dock se till att jag har en sångare/ska som kan sin grej! 😠 Men harmonier är så jävla nice 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...