Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Sweet gitarrr, bro! 🥰

Ibanez? 😕 (jag tokgissade där)

Skönt ljud tho. Men den är inte jumbo va? Ser ut som den är ganska så grund i lådan.

En Yamaha dreadnought. 🙂 Fick tokbra recensioner, och jag förstår direkt varför. Skön att lira på och bra ljud, som du säger. ☺️ Hon heter Catherine. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

En Yamaha dreadnought. 🙂 Fick tokbra recensioner, och jag förstår direkt varför. Skön att lira på och bra ljud, som du säger. ☺️ Hon heter Catherine. 🥰

Ah Yamaha såklart. Bra skit! 🥰

Måste ändå fråga bara för att du är metal head; kör du med phetare strängar/drop tune på en acke också eller? 😕

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah Yamaha såklart. Bra skit! 🥰

Måste ändå fråga bara för att du är metal head; kör du med phetare strängar/drop tune på en acke också eller? 😕

På både el och acke så kör jag vanlig stämning. På el kör jag 0.10-tjocklek på den tunnaste strängen, och på acke vet jag inte riktigt vilken tjocklek det är, just nu den som följde med bara. xD Och det låter ju nice, så ser just nu ingen anledning att byta.

Självklart kör jag ju en del riffande, men jag gillar tydlighet, och dessutom så har vi i våra låtar så många olika delar som inte alls är tunga riff, därför kör jag varken sjusträngat, nedstämt eller tjockare strängar. Inspirationen är lixom betydligt mer åt Maiden-hållet än Meshuggah. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi brukar namnge passagerna i låtarna och ibland räcker det inte med "vers 1", "vers 2", "stick", "mellanspel", etc. Så ett par exempel på namn vi har:

"Spanska"

"Cabaré-döds"

"trippel-unisionen"

Etc. xD

Link to comment
Dela på andra sajter

På både el och acke så kör jag vanlig stämning. På el kör jag 0.10-tjocklek på den tunnaste strängen, och på acke vet jag inte riktigt vilken tjocklek det är, just nu den som följde med bara. xD Och det låter ju nice, så ser just nu ingen anledning att byta.

Självklart kör jag ju en del riffande, men jag gillar tydlighet, och dessutom så har vi i våra låtar så många olika delar som inte alls är tunga riff, därför kör jag varken sjusträngat, nedstämt eller tjockare strängar. Inspirationen är lixom betydligt mer åt Maiden-hållet än Meshuggah. 🙂

Ah. Fördom från min sida där, såklart 😑 Tycker att du lirar yxa grymt som fän iaf 🙂

F ö så hör jag iofs en viss skillnad på nedstämd gura men jag upplever att det hörs mer när en bas är nedstämd 😳

Baschae

Omedelbar edith: nä inte "hörs" ..."känns" är ett bättre ord kom jag på

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah. Fördom från min sida där, såklart 😑 Tycker att du lirar yxa grymt som fän iaf 🙂

F ö så hör jag iofs en viss skillnad på nedstämd gura men jag upplever att det hörs mer när en bas är nedstämd 😳

Baschae

Omedelbar edith: nä inte "hörs" ..."känns" är ett bättre ord kom jag på

Fast jag ljög iofs lite där kom jag på - jag provade att stämma ner E:et till ett D och körde ett par låtar jag kunde med den stämningen. Jag älskar det! Låter riktigt doom och depressivt. Just the way I like it. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi brukar namnge passagerna i låtarna och ibland räcker det inte med "vers 1", "vers 2", "stick", "mellanspel", etc. Så ett par exempel på namn vi har:

"Spanska"

"Cabaré-döds"

"trippel-unisionen"

Etc. xD

Precis som min pe...pe...jag menar min penna. 😳🤪

You didn't went there. Good for us 🙂

Är det vanligt med inbyggd stämapparat förresten? Jag visste att den hade inbyggd EQ men stämapparaten var en trevlig överraskning.

Mina acke-kunskaper är inte jättestora. xD

Verkar vara standard på de flesta numera. Ungefär som aktiv EQ och volym i ackar. Klarar mig utan både stämmis och aktiv elektronik i ackar. Gillar det inte bara. Har letat som fän efter en hyfsat bra nylonacke med cutaway som inte har något junk inbyggt 😏 totalt jävla omöjligt. I alla fall för ett bra pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag ljög iofs lite där kom jag på - jag provade att stämma ner E:et till ett D och körde ett par låtar jag kunde med den stämningen. Jag älskar det! Låter riktigt doom och depressivt. Just the way I like it. 🥰

Brukar då och då gå vild och galen och stämma till öppet A-dur eller C-dur just for the kicks of it 😱

Prosit.

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, behöver ju ändå inte vara så dyrt. Catherine gick på strax över 4000 och jag tyckte definitivt jag fick mycket gitarr för pengarna.

Iofs min Sierra ( 🥰 ) gav jag strax under 4000 för och den är grym. Riktigt stort och fint ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs min Sierra ( 🥰 ) gav jag strax under 4000 för och den är grym. Riktigt stort och fint ljud.

Ford Sierra

ford-sierra-20i-gl-11.jpg

Låter riktigt stort, brrrrrum brrrrrrrrrrrnnnnnn

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...