Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Jag tycker det är för jävligt att en person som inte känner sig hemma i sin biologiska könstillhörighet och som med största sannolikhet har ett ruskigt tufft liv på grund av detta ska pissas på av folk som tycker det är fel. Jag tycker man ska visa mer respekt.

Jag ser inte ner på människorna i fråga.

Men jag ser inte vad det är för fel på att bara acceptera att man är född som det ena eller det andra. Var man sen är mentalt är en helt annan grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte ner på människorna i fråga.

Men jag ser inte vad det är för fel på att bara acceptera att man är född som det ena eller det andra. Var man sen är mentalt är en helt annan grej.

Var är man mentalt om man varken känner sig som man eller kvinna?

Eller egentligen, om man är androgyn.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte ner på människorna i fråga.

Det är inte riktigt så det framstår. Exempel:

Men jag ser inte vad det är för fel på att bara acceptera att man är född som det ena eller det andra. Var man sen är mentalt är en helt annan grej.

Ungefär som när man förr i tiden inte fick vara homosexuell. Skärp dig nu grabben klart du gillar tjejer. Killar gillar tjejer och tjejer gillar killar så är det vettu.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är för ett mer könsneutralt samhälle. finns ingen anledning att lära pojkar leka krig och flickor leka hemmafru längre, det där hör till krigstider. tycker faktiskt det skulle vara intressant att se hur samhället på sikt skulle förändras om man behandlade barn lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är för ett mer könsneutralt samhälle. finns ingen anledning att lära pojkar leka krig och flickor leka hemmafru längre, det där hör till krigstider. tycker faktiskt det skulle vara intressant att se hur samhället på sikt skulle förändras om man behandlade barn lika.

Krigstider och hemmatider, glöm inte hemmatider!
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på ordet vederbörande?

Det är ett betydligt mer formellt ord. Tänk dig Janne och Kalle som är och handlar på Ica.

- Öööh varfan finns ströbrödet egentligen?

- Inte fan vet jag!

- Gå och kolla med vederbörande i kassan då!

Link to comment
Dela på andra sajter

"fråga i kassan" skulle jag nog sagt.

fast då skulle ju vederbörande svara "JAG ÄR RÄDD FÖR HEN!", eftersom alla mina vänner är rädda för folk som jobbar i kassan.

Därför tycker jag att det är bra att ord som hen finns.

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Att eventuellt bli refererad till som någon slags transa?

Men det är ju inte så det funkar och inte så det ska användas. Man använder ju inte hen när man pratar om en särskild person. Man använder det ju i sammanhang där det inte är självklart att t.ex. gitarristen eller trummisen är man eller kvinna. Eller polisen, eller chauffören, eller whatever. I vilket sammanhang skulle du bli hen menar du?

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett betydligt mer formellt ord. Tänk dig Janne och Kalle som är och handlar på Ica.

- Öööh varfan finns ströbrödet egentligen?

- Inte fan vet jag!

- Gå och kolla med vederbörande i kassan då!

Du skapar ett problem som inte finns. Varför inte satsa på dansbandstråden istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte riktigt så det framstår. Exempel:

Ungefär som när man förr i tiden inte fick vara homosexuell. Skärp dig nu grabben klart du gillar tjejer. Killar gillar tjejer och tjejer gillar killar så är det vettu.

Nej jag ser inte ner på någon. Jag är bara otrevlig mot folk som är otrevliga mot mig.

Och bara för att man är biologiskt skapt över att stå upp och kissa är det ju så det är. Sen om man tycker att man själv är något annat är det helt okej.

I min värld är psykiskt och fysiskt 2 helt olika grejer. Han och Hon är ju biologisk benämning egentligen. Nödvändigt att ha när det gäller sjukvård, t.ex.

Homosexualitet har inget i denna disskussionen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju inte så det funkar och inte så det ska användas.

Men det är så det används och har används förut innan det togs upp. Det är det jag är emot.

Även fast det kan vara ett pronomen också är det inte det (i alla fall jag) diskuterade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju inte så det funkar och inte så det ska användas. Man använder ju inte hen när man pratar om en särskild person. Man använder det ju i sammanhang där det inte är självklart att t.ex. gitarristen eller trummisen är man eller kvinna. Eller polisen, eller chauffören, eller whatever. I vilket sammanhang skulle du bli hen menar du?

Så hur ofta använder du ordet på ett ungefär? Har själv inte råkat ut för någon som använt det i ett samtal med mej och skulle nog ha svårt att hålla mej för skratt om det hände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så hur ofta använder du ordet på ett ungefär? Har själv inte råkat ut för någon som använt det i ett samtal med mej och skulle nog ha svårt att hålla mej för skratt om det hände.

Jag har hittills bara använt ordet i skrift, och det känns som att det är där det passar bäst.

Men det är så det används och har används förut innan det togs upp. Det är det jag är emot.

Även fast det kan vara ett pronomen också är det inte det (i alla fall jag) diskuterade om.

Ge mig gärna ett exempel på vad du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag ser inte ner på någon. Jag är bara otrevlig mot folk som är otrevliga mot mig.

Och bara för att man är biologiskt skapt över att stå upp och kissa är det ju så det är. Sen om man tycker att man själv är något annat är det helt okej.

I min värld är psykiskt och fysiskt 2 helt olika grejer. Han och Hon är ju biologisk benämning egentligen. Nödvändigt att ha när det gäller sjukvård, t.ex.

Homosexualitet har inget i denna disskussionen att göra.

även psykologi är drivet av biologin. om jag har en hjärna som säger att jag är en kvinna, men ett hormonsystem som säger att jag är en man, vad är jag då?

Det finns dessutom folk som har "fel" könsorgan om man ser på deras genetik, så att gå på strikt genetik är inte heller helt givet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rädsla för det okända kanske? Om man inte kan utläsa om man ska slåss eller knulla med vederbörande (!) så blir man nervös och sparkar rätt ut?

Finnarna använder och har alltid använt ordet Hen!

..själv är jag likt en vedpinne, kluven i frågan. 😱

...fast där heter det "hän", och vad jag vet så har ingen några större problem med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

även psykologi är drivet av biologin. om jag har en hjärna som säger att jag är en kvinna, men ett hormonsystem som säger att jag är en man, vad är jag då?

Man.

Rädsla för det okända kanske? Om man inte kan utläsa om man ska slåss eller knulla med vederbörande (!) så blir man nervös och sparkar rätt ut?

xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...