Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2011 del 4


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons

Ms gör du med en Mick i 8 läge och en vanlig kardoid. Kardoiden ovanför åttan och åttan med membranen åt sidorna från ljudkällan. Mao ska micken vara vänd 90grder. Sedan i DAW tar du åttan och duplicerar. Fasvänder den ena signalen och pannar åtta signalen L-R. Mesans kardoiden sitter i mitten.

Jag kan dock inte rita så bra 🙁

Okej så.. ska man fasvända R då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Vid rundupptagande så är kapselns båda sidor i fas med varandra.

Men i en åttakoppling så är kapselns baksida fasvänd för att släcka ut sidorna.

Det betyder att när du vänder kapselns framsida åt vänster så kommer signalen från vänster att ligga i fas med mid-mikrofonen medan signal från höger sida kommer att släckas ut eftersom den sidan av kapseln är fasvänd.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä tyvärr, man måste köra så det låter för att få signal... Det är själva strömmen till högtalaren som passivt omvandlas till XLR micksignal. Men har man även en powersoak-grej kanske det går...

Kort kan man säga att Redboxen oftast är bättre än mick live, då det ofta står PA-basar nära.

[...]

Ah det ante mig 😏🙁

Men tack för ett bra svar 🙂

Ett alternativ lär vara en hotplate men det spränger budgeten värre än en IRA-bomb på 80-talet 😑

Såatteeeeeeeee...

osså en ihopslagning på det 😄

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Eftersom du routar sido-mikrofonen till två kanaler som du panorerar ut åt varsitt håll och fasvänder den högra, så kommer åttan att släcka ut i omvänt förhållande på den kanal du fasvänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid rundupptagande så är kapselns båda sidor i fas med varandra.

Men i en åttakoppling så är kapselns baksida fasvänd för att släcka ut sidorna.

Det betyder att när du vänder kapselns framsida åt vänster så kommer signalen från vänster att ligga i fas med mid-mikrofonen medan signal från höger sida kommer att släckas ut eftersom den sidan av kapseln är fasvänd.

okej då fattar jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sedan har jag sett att man kan mastra en hel mix med m/s tekniken.

Det är där jag inte riktigt fattar hur man kan få det att låta bra..

Måste vara min okunskap i självaste mixningen kanske? 😕

Aja jag ska plugga på mer om det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du routar sido-mikrofonen till två kanaler som du panorerar ut åt varsitt håll och fasvänder den högra, så kommer åttan att släcka ut i omvänt förhållande på den kanal du fasvänt.

Jag kör NT2-A i 8 med utsläckningen mot tyget, routad till två kanaler, den ena fasvänd. TLM102 riktad som vanligt mot tyget, sä nära Röden att de nästan slår i. Tre kanaler alltså... Det låter ganska snyggt på rena gitarrljud, men inte på de vrål jag spelat i nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Det fina med den här tekniken är att du gör på samma sätt när du ska konvertera en MS signal till LR och tvärt om.

Om du gör på det här sättet med en Left / Right signal så får du ut Mid / Side. Då kan du komprimera Side-signalen hårdare än Mid-signalen och sedan konvertera tillbaka till Left / Right. Då har du mer dynamik kvar i mitten än uti sidorna.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Det fina med den här tekniken är att du gör på samma sätt när du ska konvertera en MS signal till LR och tvärt om.

Om du gör på det här sättet med en Left / Right signal så får du ut Mid / Side. Då kan du komprimera Side-signalen hårdare än Mid-signalen och sedan konvertera tillbaka till Left / Right. Då har du mer dynamik kvar i mitten än uti sidorna.

Okej då var jag på rätt väg när jag satt uppe igår... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Min ljudtekniks lärare gav mig en snabb förklaring på m/s matris vid mastring och hur man gjorde den digitalt. Ska fråga honom nästa vecka igen om detta, sen kan jag rapportera, Grahn 😑

Ja, gör gärna det!

Tackar som bara den!

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Min ljudtekniks lärare gav mig en snabb förklaring på m/s matris vid mastring och hur man gjorde den digitalt. Ska fråga honom nästa vecka igen om detta, sen kan jag rapportera, Grahn 😑

Du gör den på samma sätt digitalt som analogt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Möjligt. Hans snabba förklaring använde dock ingen plugg för att dela har jag för mig.

Du behöver ingen plugg utan du kan skicka kanaler till subgrupper. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fina med den här tekniken är att du gör på samma sätt när du ska konvertera en MS signal till LR och tvärt om.

Om du gör på det här sättet med en Left / Right signal så får du ut Mid / Side. Då kan du komprimera Side-signalen hårdare än Mid-signalen och sedan konvertera tillbaka till Left / Right. Då har du mer dynamik kvar i mitten än uti sidorna.

Lyssnade lite mer på ett prov jag gjorde med elguitaren... När jag spelar soft med rent ljud blir det väldigt snyggt, men när jag crankar på så det distar blir det sämre än en mono....

Och av det jag ska göra nu är det inget som blir soft... Det blir en soft mollblues, men den leadgitarren spelade jag direkt i grunden tillsammans med de andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

ms e bara en massa moderniteter och passar inte till blues.

såatte... ☺️

Pang på rödbetan är det som gäller. 😑

Vill man ha brett mellan högtalarna så äre väl bara att flytta isär dom ännu mer...

😱

Där har du typ rätt. Fast de uppfan M/S stereo redan på 30-talet tror jag. Skitsnyggt på en len gitarr, men henmskt på en distad. Jag spelar ju på en enda stärkare med dist, jag vill ha samma ljud i mixen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...