Jump to content
Annons

Mellotron, stråkmaskin


Katla (oregistrerad)

Recommended Posts

Katla (oregistrerad)

Har letat som en galning efter bra mellotron och stråkmaskinsljud till Reason. Raapies Mellotron-refill var inte så övertygande (flöjterna möjligtvis) och de interna stråkmaskinsljuden i Reason låter inte heller riktigt som de ska. Någon som har en bra refill på lager eller som vet vart man kan köpa?

Mellotron-cello är av högsta intresse!

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Katla (oregistrerad)

Jag hade dels tänkt att spela in lite demos på material jag har liggandes och på några utav låtarna hade mellotronen gjort sig. Särskilt då stråk och cello.

Dels hade jag även tänkt använda dem i mina små ambientproduktioner som lutar mycket åt retrohållet.

Sen att mellotron är mitt favoritinstrument har sin del i saken. 🙂 Tyvärr saknar jag dock budget att köpa en riktig.

🙂

(Stråkmaskinen är inte lika viktig. Jag tar mig nog i kragen och samplar min riktiga.)

Link to comment
Dela på andra sajter

BasTore (oregistrerad)

GMedias M-Tron är kalastrevlig!

http://www.gmediamusic.com/gforce/m-tron/M-Tron.html

I grundutförande har jag för mig att den kostar 645:- ( i alla fall på EstradMusik).

Sen kan man alltid köpa till ljudbanker... men de inkluderade ljuden skäms inte för sig:Accordian Chrds

Tmbns + Trmpts

Brass 1

Brass 2

Choir 1

Choir 2

Choir 3

Eng Accordian

Mandolins

Oboes

Base Accordian

Flutes

Mixed Brass

Rhythm 1

Rhythm 2

Rhythm 3

Rhythm 4

Rhythm 5

Rhythm 6

Rhythm 7

Sad Strings

Strings 1

Strings 2

Strings 3

Violins 1

Violins 2

Saxophones

Vibes

Cello ligger visst på någon av extra ljudbankerna som kostar någonstans mellan 400-500:- /st.

Gå gärna och testa. I mitt tycke det mest autentiska mellotronklonen. ( Jag har testat många och har en hel del varianter i både mjuk och hårdvara)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också testat M-tron och gillar det verkligen. De har samplat/restaurerat tape-remsor från riktiga mellotroner, tangent för tangent. Närmare en äkta mellotron kan man inte komma. Till och med en kaffefläck på VSTi'ns GUI!

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Jo, M-tron är ju helt wunderbar. Lite buggig dock.

Tyvärr saknar jag ett program som kan hantera VST. Därför tänkte jag att någon vänlig själ kanske fixat bra Mellotronljud till Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Jag får väl köra en sökomgång till då. Jag vill minnas att det finns en snubbe som samplat mellotronljud och lagt ut på webben. Frågan är var så om någon har en länk så får ni gärna dela med er. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara haft en riktig...när jag köpte den var det två körer och flöjt.

Jag fick beställa från England 1/4 band med stråkar jag tror det var cello och två olika stråkensembler och jag fick klippa itu bandet med sax och montera in slingorna i mellotronen... ca. 80 cm bitar för varje ton... det var tider det...plugins 😉😄

Jag ska kolla efter och ev. lägga ut ett smakprov hur en riktig låter 😆

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Jo, en riktig Mark IV hade suttit fint.  😉 Men 52000 :- känns lite väl mycket.

Jag tror jag gav runt 8000:- 😄

8000:- ett grymt pris. Vart hittade du den för det priset och vilka ljud har du till? 😛😛

Mark II:orna brukar ju vara i ganska uselt skick och de är ju också väldigt ovanliga. Coolt att ha en fungerande med de där rytmspåren. 😄

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, en riktig Mark IV hade suttit fint.  😉 Men 52000 :- känns lite väl mycket.

Jag tror jag gav runt 8000:- 😄

8000:- ett grymt pris. Vart hittade du den för det priset och vilka ljud har du till? 😛😛

Mark II:orna brukar ju vara i ganska uselt skick och de är ju också väldigt ovanliga. Coolt att ha en fungerande med de där rytmspåren. 😄

Vi pratar 80-tal och den var i ganska bra skick,som sagt jag bytte band i den men orginalet när jag fick den var det kör,flöjt och möjligen stråkar..och efteråt stråkensembler tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Ahhh... Det är synd att man inte var lite äldre och visare på 80-talet. 😄

En god vän köpte en Moog 55 för 12000 spänn. Folk skänkte verkligen bort grejer.

En Mark II... ja ser man på. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...