Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

För det första undrar jag om komponenterna jag valt är kompatibla: http://www.inet.se/kundvagn/visa/928169/2011-09-28

Sen undrar jag om ni tycker jag valt bra delar för musikskapande? Är det något jag kunde gjort mer prisvärt? Är processorn för "overkill"? Den är ju ganska dyr om man jämför med en i3-2100 t ex. Räcker PSU:n? Har jag valt rätt RAM-typ?

Om allt verkar schysst så tänkte jag beställa den ganska omgående. Inet får dock montera åt mig då jag aldrig monterat förr.

Redigerat av NutCase
Annons
Postat (redigerat)

Ajdå, det blir mycket pengar med en i7. Jag är inte så jättekräsen. Sitter ju med en Core 2 Q9400 idag. Hur ser övrigt ihopplock ut då? Räcker t ex Corsair 430 Watt PSU?

Så här skriver en recensent på Inet.se

Om man ska köpa en i7-2600k, se till att ni faktiskt behöver de funktioner den erbjuder. De enda anledningen till att välja en i7-2600k över en i5-2500k är om man t.ex streamar med högupplösning, använder program som drar nytta av dess hyperthreading (t.ex 3d ritningsprogram, videoredigering)

Om något av det ovannämda är en prioritet så är det en fantastisk processor. Om man aldrig kommer använda någon av dessa funktioner eller använder datorn till främst spel så kommer man troligen aldrig märka någon skillnad mot en i5-2500k som är skapligt mycket billigare.

Redigerat av NutCase
Postat

Det är fortfarande inte många program som verkligen drar nytta av HT, så en i5 duger utmärkt för en musikdator om du inte absolut vill vara säker på att ha det bästa. i3 skulle jag däremot inte överväga över huvud taget.

Postat

Jo, jag är inställd på en i5:a nu, även om jag ett tag tyckte att i3 skulle räcka. Glad att jag ändrade mig. Men hur ser allt övrigt ut då? Det är vad jag behöver veta för att kunna skicka beställningen.

Framförallt moderkortet. Ska vara kompatibelt med ett äldre PCI-ljudkort och det verkar ju ha 3 lediga PCI-slots. Samt PSU:n om den håller. Rätt RAM-minnestyp?

Bör jag ha en separat hårddisk för operativsystemet? Vill helst slippa beställa fler hårddiskar då jag vill komma så billigt undan som möjligt pga pengabrist.

Postat

Bör jag ha en separat hårddisk för operativsystemet? Vill helst slippa beställa fler hårddiskar då jag vill komma så billigt undan som möjligt pga pengabrist.

Det beror på hur intensivt du kör med hårdiskarna...

Om du varken kör särskilt många audiospår eller VSTi-spår med streamande ljudbibliotek, så är det inga bekymmer, utan då går det fint att, som peterT säger, bara partitionera en disk. Att partitionera är då mycket viktigt, eftersom det snabbt blir fragmentering på disken om du kör allting på samma partition - och du vill i största möjliga mån undvika fragmentering på din audio- och ljudbiblioteks-diskarna...

Själv kör jag med en disk till systemet, en till audioinspelning och två diskar i Raid0 för streamande ljudbibliotek, för att kunna köra så obegränsat som möjligt - men det är långt ifrån alla som behöver en sådan setup...

Postat

Ok, låter bra det här. Behöver som sagt bara en bekräftelse på att allt är kompatibelt. Ska jag köra med 1333 mhz ram till moderkortet jag valt eller 1600 mhz?

Postat

Ok, låter bra det här. Behöver som sagt bara en bekräftelse på att allt är kompatibelt. Ska jag köra med 1333 mhz ram till moderkortet jag valt eller 1600 mhz?

I beskrivningen av kortet står det att det är 1333MHz, men med överklockning kan det köra snabbare minnen. Det är ingen nackdel att köra med snabbare, så om prisskillnaden är minimal, kan det vara lönt - åtminstone om du planerar att överklocka... I vissa fall har jag t o m sett att snabbare minnen kan vara billigare - och då är det definitivt läge att välja snabbare, även om de kommer att köras med långsammare buss. Hastigheten är ju vad de klarar som mest, så det är ingen fara att köra med "för snabba" minnen. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.