Jump to content
Annons

Företag?


Hemluth

Recommended Posts

Jag har plötsligt fått ett litet problem. Jag har en vecka på mig att starta ett företag (typ fiktivt dock, dom ska ha 0 anställda och vara beredskapsinsats för snöskplogning på sommaren). Hur startar man rent formelt ett företag? Vad är definitionen på ett företag egentlgien 🙂 Anledningen till att jag frågar här är för det första att forum = realtidssupport och det här är det mest akiva forum jag känner till..

EDIT: Kunde ej stava...

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo typ du surfar in på Bolagsverket fd Prv på adressen www.bolagsverket.se. Sedan klickar du på länken Vill du... Starta företag och läser sedan vidare.

Borde bli en Enskild firma. Fast jag tror inte att du har ditt företag på en vecka. Byråkratin maler dock långsamt i Sverige.

Snöplogning på sommaren?!?!? Vad är syftet för ditt företag?

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var ju en fin tanke... 🙂

Vad händer då dom vill träffa chefen då för att göra upp om dina arbetsuppgifter?

Fast, en kul tanke (om det lyckas). Fast snöplogning på sommaren verkar för genomskinligt...

Jag tycker iaf att skatte/momsfrågan är det knepigaste vid företagsstart.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Att registrera ett nytt bolag hos Bolagsverkat kan ta veckor ... 🙂 ... Om du har bråttom att starta ett bolag så köp ett färdigt s.k lagerbolag så får du ett org-nr direkt och kan starta din verksamhet utan att bry dig om byråkratin hos Bolagsverket ... Kolla in nedanstående länk om du vill köpa ett lagerbolag ...

http://www.standardbolag.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftet med detta företag är att ornda en "praktikplats" åt mig..

Jag har hört talas om att om man är två pers som som startar varsitt företag kan man ha varandra som "praktikanter", eftersom man då inte har sig själv som anställd. Jag vet inte om det funkar eftersom jag själv inte driver sådan verksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kollade upp om jag kunde starta ett studioföretag som egentligen bara skulle göra att jag slapp betala moms när jag köpte saker. Det fick jag inte, vilket jag egentligen tycker är bra 🙂

Man slipper aldrig att betala moms. Du kan kvitta utgående och ingående moms, och kanske upplever det som att du får tillbaka pengar.

Men lik förbaskat slipper du aldrig momsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de tyckte inte att min verksamhetsplan var bra

Vem tyckte inte det? skatteverket?

Verksamhetsplan? tror jag missade det när jag registrerade mitt företag.

registrerade mig som enskild firma, just för att kunna köpa saker och få

tillbaka momsen + om man skulle göra något jobb någon gång så är det bra

att kunna göra det seriöst ej svart. Dock så skulle jag isåfall inte ta ut

någon lön, utan köpa grejer istället.

Pröjsar 230/månaden i prel. skatt.

Men det var fan inte lätt att få igenom ett namn.

Förslag: Sounden Produktion

Svar: Ditt företag saknar särskiljningsförmåga.

Förslag 2: Sounden Produktion Huskvarna (där jag är verksam)

Svar: Vilseledande företags-namn (du är folkbokförd i stockholm)

Förslag 3: Sounden Produktion Stockholm

Svar: Grattis !

Så det var några turer framåtebaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kollade upp om jag kunde starta ett studioföretag som egentligen bara skulle göra att jag slapp betala moms när jag köpte saker. Det fick jag inte, vilket jag egentligen tycker är bra 🙂

Man slipper aldrig att betala moms. Du kan kvitta utgående och ingående moms, och kanske upplever det som att du får tillbaka pengar.

Men lik förbaskat slipper du aldrig momsen.

Du kan visst slippa betala moms på det du köper in till firman - eller åtminstone få tillbaks momsen i slutet av året efter...

Så länge du har verksamhet med någorlunda omsättning (försäljning av varor/tjänster) och med tillräckligt mycket tid lagd på verksamheten, för att den ska räknas som "aktiv verksamhet", så får du tillbaks momsen på allt som köps in som inventarier och förbrukningsinventarier.

Som grädde på moset kan du dessutom göra förlustavdrag mot annan inkomst under de första fem åren och därigenom få lägre skatt... Förutsättningen är även här att verksamheten kan räknas som "aktiv" enligt skattemyndigheterna - så om du bara har utgifter, är det ganska omöjligt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har bråttom att starta ett bolag så köp ett färdigt s.k lagerbolag så får du ett org-nr direkt och kan starta din verksamhet utan att bry dig om byråkratin hos Bolagsverket ...

Såg visst att nån tipsade om ett lagerbolag, livsfarligt!

Kollar man inte upp noga vad man ger sig in i så kan man köpa upp ett företag med stora skulder, alla eventuella skulder går till den nye ägaren 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kollade upp om jag kunde starta ett studioföretag som egentligen bara skulle göra att jag slapp betala moms när jag köpte saker. Det fick jag inte, vilket jag egentligen tycker är bra 🙂

Man slipper aldrig att betala moms. Du kan kvitta utgående och ingående moms, och kanske upplever det som att du får tillbaka pengar.

Men lik förbaskat slipper du aldrig momsen.

Du kan visst slippa betala moms på det du köper in till firman - eller åtminstone få tillbaks momsen i slutet av året efter...

Så länge du har verksamhet med någorlunda omsättning (försäljning av varor/tjänster) och med tillräckligt mycket tid lagd på verksamheten, för att den ska räknas som "aktiv verksamhet", så får du tillbaks momsen på allt som köps in som inventarier och förbrukningsinventarier.

Som grädde på moset kan du dessutom göra förlustavdrag mot annan inkomst under de första fem åren och därigenom få lägre skatt... Förutsättningen är även här att verksamheten kan räknas som "aktiv" enligt skattemyndigheterna - så om du bara har utgifter, är det ganska omöjligt...

Ja, du har helt rätt. Visst kan man dra av momsen efter avskrivningar och avdrag, men det ska väl kvittas mot den moms man lagt på sina varor och tjänster.

Det jag reagerar mot är uppfattningen att så fort man är företagare blir allt momsfritt.

Men jag är ganska ny företagare..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kollade upp om jag kunde starta ett studioföretag som egentligen bara skulle göra att jag slapp betala moms när jag köpte saker. Det fick jag inte, vilket jag egentligen tycker är bra 😉

Man slipper aldrig att betala moms. Du kan kvitta utgående och ingående moms, och kanske upplever det som att du får tillbaka pengar.

Men lik förbaskat slipper du aldrig momsen.

Du kan visst slippa betala moms på det du köper in till firman - eller åtminstone få tillbaks momsen i slutet av året efter...

Så länge du har verksamhet med någorlunda omsättning (försäljning av varor/tjänster) och med tillräckligt mycket tid lagd på verksamheten, för att den ska räknas som "aktiv verksamhet", så får du tillbaks momsen på allt som köps in som inventarier och förbrukningsinventarier.

Som grädde på moset kan du dessutom göra förlustavdrag mot annan inkomst under de första fem åren och därigenom få lägre skatt... Förutsättningen är även här att verksamheten kan räknas som "aktiv" enligt skattemyndigheterna - så om du bara har utgifter, är det ganska omöjligt...

Ja, du har helt rätt. Visst kan man dra av momsen efter avskrivningar och avdrag, men det ska väl kvittas mot den moms man lagt på sina varor och tjänster.

Det jag reagerar mot är uppfattningen att så fort man är företagare blir allt momsfritt.

Men jag är ganska ny företagare..

Så länge du köper in varor som ska stanna i firman och alltså betraktas som inventarier eller förbrukningsartiklar, så får du tillbaka momsen på dem om verksamheten kan betraktas som aktiv. Har du köpt in mycket inventarier, så att momsutgifterna har varit större än momsintäkterna, så får du alltså tillbaks pengar på skatten för dina momsutlägg. Bedriver du aktiv verksamhet, så är alltså egna inköp i praktiken momsfria - men du får vänta med att få tillbaks pengarna tills i slutet av året när du lämnar in deklarationen - alltså kan det i värsta fall dröja nästan 2 år efter ett inköp innan du får tillbaks momspengarna som du har lagt ut.

Om du köper in något som sedan ska säljas vidare, så drar du av momsen som du betalar för inköpet - men betalar in momsen som din kund betalar.

I praktiken betalar alltså inte företag moms, utan det är bara konsumenter som gör det. Som företagare för du däremot eftersläpning på det, så att du måste ligga ute med en massa momspengar ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte helt insatt i detta än, men är det så att man måste betala en avgift för skatebevis om ens firma har 0 i intäckter 0 i utgifter? Verkar lite banalt..

Jag behöver som sagt ett företag om en vecka (men jag kan dra ut på det lite..).

Jag har en idéel förning, och det tog inte mer än någon vecka innan jag fick mitt organisationsnummer till den.

Ser nu att företagsregistrering kostar 1000:-. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte helt insatt i detta än, men är det så att man måste betala en avgift för skatebevis om ens firma har 0 i intäckter 0 i utgifter? Verkar lite banalt..

Jag behöver som sagt ett företag om en vecka (men jag kan dra ut på det lite..).

Jag har en idéel förning, och det tog inte mer än någon vecka innan jag fick mitt organisationsnummer till den.

Ser nu att företagsregistrering kostar 1000:-. :/

Angående momsregistreringen, så lämnar du in en preliminär skattedklaration och med ledning av den kommer du sedan att få betala en preliminär F-skatt varje månad.

Att starta ett företag där man förväntar sig 0 i intäkter och 0 i utgifter, låter nog lite skumt, så du kanske inte kan få F-skatt i så fall...

Organisationsnummer vet du från början, eftersom det i Enskild firma är samma som ditt personnummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, hur mycket moms kan man få tillbaka? Man kanske ska starta ett ritkgit företag nu när man håller på. 😆

Hur mycket? Du får tillbaka all moms på saker du köpt till verksamheten förutsatt att du har en intäkt som genererat moms in till företaget i motsvarande omfattning

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, hur mycket moms kan man få tillbaka? Man kanske ska starta ett ritkgit företag nu när man håller på. 😆

Du får tillbaks moms på alla inventarier och förbrukningsinventarier som du köper in till firman och stannar där - men som jag har nämnt tidigare, så krävs det att skattemyndigheterna bedömer det som "aktiv" verksamhet. Med andra ord så måste du ha både intäkter och utgifter - och lägga minst 500 timmars arbete i firman per år. Arbetsinsatsen och allt annat som rör firman redovisar man i en bilaga till den vanliga deklarationen.

Inventarier är sådant som kostar över 2000:- exkl moms - och dessa ska läggas upp för avskrivning i stället för att dras av direkt mot intäkterna.

Förbrukningsinventarier är allt som kostar max 2000:- exkl moms, all programvara oavsett kostnad, samt saker som har en kort ekonomisk livslängd...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får tillbaks moms på alla inventarier och förbrukningsinventarier som du köper in till firman och stannar där - men som jag har nämnt tidigare, så krävs det att skattemyndigheterna bedömer det som "aktiv" verksamhet.

Precis. För att över huvud taget få starta företag måste versamheten uppfylla tre kriterier:

- Vara vinstdrivande

- Vara oberoende (dvs inte knuten till en arbetsgivare)

- Vara aktiv och bestående (dvs inte någon tillfällig grej)

Frågan är om ditt företag skulle uppfylla ett enda av kraven?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, troligtvis inte, kan försöka göra ett seriöst i stället (typ bara prata ihop mig med några polare som vill köpa saker momsfritt).. Vore faktiskt rätt intressant...

Om ni ska driva det tillsammans, så får det nog bli ett handelsbolag - och där är alla solidariskt ansvariga för allt som händer i bolaget, med allt vad det innebär...

Tänk på att det måste vara en verksamhet i firman för att man ska kunna dra av moms. Att alla bara har som mål att köpa prylar utan att betala moms duger inte. Prylarna måste dessutom finnas i firmans inventarier. Säljs de vidare från firman till er som privatpersoner, så måste momsen betalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...