Ragge Postat 17 februari 2005 Postat 17 februari 2005 Hejsan! Jag undrar hur man ska bära sig åt för att få bäst resultat med tex amplitube! Gitarr/bas direkt in i ljudkort? eller genom mixer? eller uppmickad stärkare? Tack // Micke
Chris Postat 17 februari 2005 Postat 17 februari 2005 Du bör absolut använda en DI-box. Att bara köra direkt in i en linjeingång på en mixer är inget att rekommendera (såvida inte mixern har ingångar som är impedansanpassade för instrument som elgitarr). Använder du en DI-box så kan det också vara en god idè att utnyttja -20dB paden som ofta finns tillgänglig. Signalen brukar då bli riktigt bra.
Piccazzo Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Amplitube genom uppmickad stärkare låter som kaka på kaka. Har du möjlighet så för du alltid bäst ljud genom en uppmickad stärkare , och du mycket större möjligheter att påverka ljudet. Däremot är amplitube en smidig lösning om man inte vill / Kan spela på en stärkare med fullt ös.
rainydays Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 (redigerat) Jag har personligen aldrig lyckats få något riktigt bra gitarrljud genom amplitube. Det enda det duger till i min värld är möjligtvis att värma upp gitarrer en aning. Det funkar bättre på bas, sång och trummor. Tillåmed V-amp2 gör ett bättre jobb, och kostar bara en bråkdel. Vill man ha mjukvarubaserat så är guitar rig tusen gånger bättre. Men jo. En DI-box är ju att rekommendera om du inte har några vettiga ingångar för gitarr på mixern. Redigerat 18 februari 2005 av rainydays
joachime Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Lite OT (men ändå kanske rätt på!?), här är en tråd på kvraudio om bra (och för de mesta graits) mjukvarustärkarsimulatorer. http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.ph...ighlight=guitar De två jag fördedrar just nu är Simulananlogs Guitar Suite och X-Amp. Och ja, använd en Hi-Z DI, ingång eller box.
Martin Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Jag kör Guitar Rig och linar den med en V-amp 2 och stänger av högtalarsimuleringen på V-ampen men tycker ändå inte det blir speciellt bra. Har hört massa snackelisnack om såkallade "DI-BOXAR" är det en sådan man skall använda? Vad ger bäst ljud osv..
rainydays Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Har hört massa snackelisnack om såkallade "DI-BOXAR" är det en sådan man skall använda? Vad ger bäst ljud osv.. Ja, "bäst ljud" är ju som vanligt subjektivt. Men personligen skulle jag nog i ditt fall ta bort V-ampen helt och köra med en DI-box istället. Guitar Rig låter oftast bättre än V-Amp i mina öron. Och V-Amp har väl ingen true bypass precis? Så att använda den som DI-box kanske inte är att rekommendera. Jag använder Vox Tonelab ihop med högtalar-simen i Guitar Rig ibland när jag vill ha lite mer distans. Och jag får bra resultat. Men Tonelab har lite renare signal än vad V-Amp har.
Martin Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Ok, trevligt trevligt. Hur mycket kostar en duglig DI-BOX då? Jag är på påväg att köpa en Mick-Preamp med. Finns det någon smart produkt som kombinerar både DI-BOX och Mick-Preamp i ett? Bara Dyra mixerbord antagligen.
rainydays Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Denhär funkar bra för pengarna tycker jag http://www.behringer.com/DI100/index.cfm?lang=ENG Har personligen inte testat denna, men den borde ju funka ännu bättre? http://www.behringer.com/GI100/index.cfm?lang=ENG
djonas Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Skaffa dig en kompis som kan lägga guror på dina låtar. 😆
Rapid Wanker Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 (redigerat) Ok, trevligt trevligt. Hur mycket kostar en duglig DI-BOX då? Jag är på påväg att köpa en Mick-Preamp med. Finns det någon smart produkt som kombinerar både DI-BOX och Mick-Preamp i ett? Bara Dyra mixerbord antagligen. Jag har en Behringer Tube Ultragain Mic 100 som jag köpte för typ 600:- för ett par år sen (finns i modell 200 nu för ung samma pris). Mik-pre-amp med fantommatning och högimpedansingång (1 MOhm) så då slipper du DI-boxen. Mycket för stålarna, och jag tycker den låter helt OK. Ang Amplitube så låter den enormt mycket bättre om man kör den på ett stereospår, även om man bara har mono in. Redigerat 19 februari 2005 av Rapid Wanker
punkrockdude Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Behringer har även modellen Ultra-DI DI20 (två kanaler) som kostar runt 200-250kr. Hur ljudkvalitén är tänker jag inte gå in på då jag inte jämnfört med andra DI boxar.
Haunted-Mansion Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 Du bör absolut använda en DI-box. Att bara köra direkt in i en linjeingång på en mixer är inget att rekommendera (såvida inte mixern har ingångar som är impedansanpassade för instrument som elgitarr). Använder du en DI-box så kan det också vara en god idè att utnyttja -20dB paden som ofta finns tillgänglig. Signalen brukar då bli riktigt bra. Blir det nån skillnad på ljudet om man kör på dessa olika sätt gitarr - Di-box - Ljudkort eller gitarr - Di-box - Mixer - Ljudkort (mixerns main out är obalanserad) men input balanserat Ljudkortet kan man välja balanserat eller obalanserat. 😉
punkrockdude Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 Ang Amplitube så låter den enormt mycket bättre om man kör den på ett stereospår, även om man bara har mono in. Om jag hade varit hip hopare hade jag uttryckt det så här... WORD!
Haunted-Mansion Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 Jag komma tänka på den här kopplingen också kan det va nåt? gitarr -DI-box - Ljudkort in L [mono] (+ att man gör så här) gitarr - Vamp - Mixer - Ljudkort in R [mono] Då kan man ju välja att antingen ösa på själv med v-ampen eller att få in en bra signal genom DI till Amplitube o Guitar rig exempelvis För som jag fattar det nu så är det ingen ide att ha Di-box i samma kopplings kedja som v-amp (dvs Di boxen gör ingen nytta)
Martin Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 Jag komma tänka på den här kopplingen också kan det va nåt? gitarr -DI-box - Ljudkort in L [mono] (+ att man gör så här) gitarr - Vamp - Mixer - Ljudkort in R [mono] Då kan man ju välja att antingen ösa på själv med v-ampen eller att få in en bra signal genom DI till Amplitube o Guitar rig exempelvis För som jag fattar det nu så är det ingen ide att ha Di-box i samma kopplings kedja som v-amp (dvs Di boxen gör ingen nytta) Hur ska du få gitarren att bli två signaler?
Haunted-Mansion Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 Jag komma tänka på den här kopplingen också kan det va nåt? gitarr -DI-box - Ljudkort in L [mono] (+ att man gör så här) gitarr - Vamp - Mixer - Ljudkort in R [mono] Då kan man ju välja att antingen ösa på själv med v-ampen eller att få in en bra signal genom DI till Amplitube o Guitar rig exempelvis För som jag fattar det nu så är det ingen ide att ha Di-box i samma kopplings kedja som v-amp (dvs Di boxen gör ingen nytta) Hur ska du få gitarren att bli två signaler? Jag menade så här antingen pluggar man in sladden från guran till D-boxen eller till V-ampen, inte samtidigt. Fast man har alla kopplingar klara så är det bara att välja 🙂
Haunted-Mansion Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 Hur har ni kopplat för att få så bra ljud som möjligt i amplitube tex förklara gärna väldigt ingående exakt hur ni kopplat och till vad.
punkrockdude Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 Försök få så hög signal in i datorn du kan utan att det slåri taket. Jag brukar lägga en kompressor som trycker ner de värsta topparna och sedan ökar jag volymen som kompressorn drog ner. Efter det lägger jag Amplitube. Utan kompressorn så tycker jag tonen dör ut snabbt i Ampltiube om man spelar med "lagom" dist.
Haunted-Mansion Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 Försök få så hög signal in i datorn du kan utan att det slåri taket. Jag brukar lägga en kompressor som trycker ner de värsta topparna och sedan ökar jag volymen som kompressorn drog ner. Efter det lägger jag Amplitube. Utan kompressorn så tycker jag tonen dör ut snabbt i Ampltiube om man spelar med "lagom" dist. Sweet! Tackar för tipset 🙂
Haunted-Mansion Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 (redigerat) Du bör absolut använda en DI-box. Att bara köra direkt in i en linjeingång på en mixer är inget att rekommendera (såvida inte mixern har ingångar som är impedansanpassade för instrument som elgitarr). Använder du en DI-box så kan det också vara en god idè att utnyttja -20dB paden som ofta finns tillgänglig. Signalen brukar då bli riktigt bra. Bör man koppla gitarr - DiBox - Data Eller gitarr- Dibox - mixer - data Eller gitarr - mixer - DiBox - data Main out på mitt mix bord är obalanserat Redigerat 22 februari 2005 av Haunted-Mansion
rockdemon Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 (redigerat) Jag har haft amplitube 2 ett bra tag nu men är inte riktigt nöjd med det. FÅr aldrig riktigt till det ljud jag vill ha. Har provat guitar rig när det kom men var inte så imponerad av det heller. det fanns för många alternativ och inget blev bra kändes det som. Nu såg jag att guitar rig 3 finns. Är det någon som har provat det? Redigerat 9 januari 2008 av Olsberg Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Björn Olsberg Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 (redigerat) Sett detta? https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=220384 eller detta: https://www.studio.se/index.php?showtopic=12868 EDIT: Slår ihop med en annan tråd. Redigerat 9 januari 2008 av Olsberg
rockdemon Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Jag läste de där trådarna och funderar nu över. Jag har emu 0404 kortet. behöver jag en DI-box? Kortet har ju ingångar för gitarr(tele ingångar alltså).
drloop (oregistrerad) Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Jag läste de där trådarna och funderar nu över.Jag har emu 0404 kortet. behöver jag en DI-box? Kortet har ju ingångar för gitarr(tele ingångar alltså). Ja en DI-Box behövs. Om du inte har en preamp med instrument ingång. Innan du ger dig hän och köper guitar rig kanske du skall ta och prova med en DI-Box. Den gör underverk för ljudet. Och de kommer att låta kass med GR3 utan DI-Box med för den delen.
rockdemon Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Jag läste de där trådarna och funderar nu över.Jag har emu 0404 kortet. behöver jag en DI-box? Kortet har ju ingångar för gitarr(tele ingångar alltså). Ja en DI-Box behövs. Om du inte har en preamp med instrument ingång. Innan du ger dig hän och köper guitar rig kanske du skall ta och prova med en DI-Box. Den gör underverk för ljudet. Och de kommer att låta kass med GR3 utan DI-Box med för den delen. när jag köpte ljudkortet så sa han på ramus att det då inte behövdes en di-box. Jag tänkte först köpa en mixer och en di box men han sa "köp emu04040 din jävel" ungefär...
drloop (oregistrerad) Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Jag läste de där trådarna och funderar nu över.Jag har emu 0404 kortet. behöver jag en DI-box? Kortet har ju ingångar för gitarr(tele ingångar alltså). Ja en DI-Box behövs. Om du inte har en preamp med instrument ingång. Innan du ger dig hän och köper guitar rig kanske du skall ta och prova med en DI-Box. Den gör underverk för ljudet. Och de kommer att låta kass med GR3 utan DI-Box med för den delen. när jag köpte ljudkortet så sa han på ramus att det då inte behövdes en di-box. Jag tänkte först köpa en mixer och en di box men han sa "köp emu04040 din jävel" ungefär... Är det USB versionen så har den instrumentingång har jag för mig. Men är det PCI versionen nej.
rockdemon Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Jag läste de där trådarna och funderar nu över.Jag har emu 0404 kortet. behöver jag en DI-box? Kortet har ju ingångar för gitarr(tele ingångar alltså). Ja en DI-Box behövs. Om du inte har en preamp med instrument ingång. Innan du ger dig hän och köper guitar rig kanske du skall ta och prova med en DI-Box. Den gör underverk för ljudet. Och de kommer att låta kass med GR3 utan DI-Box med för den delen. när jag köpte ljudkortet så sa han på ramus att det då inte behövdes en di-box. Jag tänkte först köpa en mixer och en di box men han sa "köp emu04040 din jävel" ungefär... Är det USB versionen så har den instrumentingång har jag för mig. Men är det PCI versionen nej. USB versionen är det. då behövs alltså ej DI-box?
Emil Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Jag läste de där trådarna och funderar nu över.Jag har emu 0404 kortet. behöver jag en DI-box? Kortet har ju ingångar för gitarr(tele ingångar alltså). Ja en DI-Box behövs. Om du inte har en preamp med instrument ingång. Innan du ger dig hän och köper guitar rig kanske du skall ta och prova med en DI-Box. Den gör underverk för ljudet. Och de kommer att låta kass med GR3 utan DI-Box med för den delen. när jag köpte ljudkortet så sa han på ramus att det då inte behövdes en di-box. Jag tänkte först köpa en mixer och en di box men han sa "köp emu04040 din jävel" ungefär... Är det USB versionen så har den instrumentingång har jag för mig. Men är det PCI versionen nej. USB versionen är det. då behövs alltså ej DI-box? Nej, ditt ljudkort har redan en högohmig instrumentingång.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.