Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska sätta ihop ett portabelt kit för att spela in atmosfärer och effekter till mitt ljudarkiv, både inomhus och utomhus-inspelningar alltså. Ett stereopar (ORTF) i en zeppelinare (Röde Blimp) och en Zoom H4n eller Tascam DR-40. Har kollat runt bland småmenbranskonningarna och funderar nu främst mellan Beyerdynamics MC930 och Lineaudio CM3. Hittar inga jämförelser mellan dessa.

Någon som har provat båda?

Eller som har provat någon av dem till just fältinspelningar?

Har verkligen fastnat för det jag hört av MC930, men de ligger egentligen en bit över min budget. CM3 kanske fungerar lika eller nästan lika bra i sammanhanget och är ju en bra bit billigare. Men jag vill ha en mikrofon (och inspelningar) som jag är nöjd med länge...

Annons
Postat

Ska sätta ihop ett portabelt kit för att spela in atmosfärer och effekter till mitt ljudarkiv, både inomhus och utomhus-inspelningar alltså. Ett stereopar (ORTF) i en zeppelinare (Röde Blimp) och en Zoom H4n eller Tascam DR-40. Har kollat runt bland småmenbranskonningarna och funderar nu främst mellan Beyerdynamics MC930 och Lineaudio CM3. Hittar inga jämförelser mellan dessa.

Någon som har provat båda?

Eller som har provat någon av dem till just fältinspelningar?

Har verkligen fastnat för det jag hört av MC930, men de ligger egentligen en bit över min budget. CM3 kanske fungerar lika eller nästan lika bra i sammanhanget och är ju en bra bit billigare. Men jag vill ha en mikrofon (och inspelningar) som jag är nöjd med länge...

Sök på Shoeps!

Postat

Sök på Shoeps!

🙂 För dyrt! Beyer-mikarna ligger på smärtgränsen ekonomiskt för tillfället. Även med tanke på att jag ska ha med dem hit och dit, känns lite vanskligt att ha mikar för 30 000 i väskan (om jag haft råd)...

Har lyssnat på en massa inspelningar med MC930 här:

http://www.gearslutz.com/board/remote-possibilities-acoustic-music-location-recording/333675-beyer-mc930-classical-distant-miking-5.html

Tycker den låter väldigt rent och fint, extra klart på ett sätt jag gillar. Undrar om CM3 har liknande egenskaper... Om det blir så fina inspelningar även på större avstånd (vilket det ju ofta blir med atmosfärinspelningar etc.)

Postat

MC930 tror jag. Cm3-orna är trevliga, men jag tror de är lite brusigare. Bägge specar samma värde, 16dB men jag är inte helsäker på CM3-orna. Spelar ingen roll för många saker, men just för ambience kan det vara skillnaden.

Men berätta gärna hur du tänker sätta upp dem i ORTF inuti en Röde blimp. Jag kan inte riktigt komma på hur det skulle gå till.

Annars har Rycote nåt som heter Baby Ball Gag som funkar för ORTF. Ser härligt skumt ut.

// Gunnar

Postat (redigerat)

Jo, jag har kollat på Rycotes olika varianter, inkl Baby ball gag. Men det är återigen priset som hindrar mig, två stycken BBG+windjammer+ något handtag blir väldigt mycket pengar. Men efter lite sökande hittade jag den här lösningen som borde fungera, och Röde blimpen kostar bara runt två tusen inkl handtag och päls:

http://audiofieldrecordings.wordpress.com/2010/09/09/rode-nt5-microphones-modified-ortfnos-recording-technique/

Hittade även någon som har kortat zeppelinaren lite (http://acousticlight.net/blog/?page_id=1106), om jag köper några mikrofoner som är mindre än nt-5orna, t.ex. CM3 så borde jag kunna göra den lite mindre än i det första exemplet...

Redigerat av jonk
Postat

När jag spelar in lite halvsvaga ljud med mina CM3, som tex ak gitarr märker jag att jag får gasa mer gain än med andra mickar. Så utomhus kanskle det blir mycket brus innan det är klart.

Röde NT1-A ger tvärtom en väldigt stark utsignal även av svaga ljud, starkare än tex NT2-A. Och extremt brusfritt. Leta beg såna...

Postat

CM3 eller rättare sagt föregångarna CM2 har jag.. Deras utsignal är rätt låg så det kräver en bra och brusfri micpreamp för att det ska låta bra. CM2 i sig brusar inte..

Postat

CM3 eller rättare sagt föregångarna CM2 har jag.. Deras utsignal är rätt låg så det kräver en bra och brusfri micpreamp för att det ska låta bra. CM2 i sig brusar inte..

Jag antar att micpreampsen i små portabla inspelare som H4n och Tascam DR40 inte är så mycket att hurra för så det skulle kunna bli ett problem i så fall. Hur läser man sig till om Beyer MC930 ger starkare signal, går det att se i specen?

Postat

Jag antar att micpreampsen i små portabla inspelare som H4n och Tascam DR40 inte är så mycket att hurra för så det skulle kunna bli ett problem i så fall. Hur läser man sig till om Beyer MC930 ger starkare signal, går det att se i specen?

Har du bägge mickarna hemma är det ju bara att lyssna sig till vilken som ger starkast ljud. Spela in ljudet från tex TVn med det ena paret, en snutt, sen byter du mickar och spelar in igen utan att ändra nån nivå. Det hörs väl vilken som ger mest ljud sen när du lyssnar. rolleyes.gif

Postat

Hej.

Den här använder jag efter att testat Zoom H2 och H4n:

http://www.thomann.de/se/olympus_ls5.htm?sid=338777953b2322581159f6b60f4ed66e

Den är helt suverän! Kanonbra ljud, bättre än de tidigare

Olympusmodellerna som hade för mycket avrullning i basen.

Ljudfilerna flyttas direkt till din dator utan

krångel med drivrutiner. Jättebra batteritid och tillverkningskvalité.

Du får med puffskydd i paketet.

Litet, smidigt, toppenkvalité.

Skit i CM3 (låg output) och Beyer 930 - Olympus LS5 räcker mkt långt.

Hälsningar Tomas Henriksson

Postat

Har du bägge mickarna hemma är det ju bara att lyssna sig till vilken som ger starkast ljud. Spela in ljudet från tex TVn med det ena paret, en snutt, sen byter du mickar och spelar in igen utan att ändra nån nivå. Det hörs väl vilken som ger mest ljud sen när du lyssnar. rolleyes.gif

Hade jag redan haft dem så hade jag inte behövt ställa så mycket frågor 😄

Postat

Känslighet:

Det är en skillnad på 5 gånger enligt spec, eller cirka 14 dB. Beroende på vilken förstärking du har är det möjligt att det inte spelar roll.

CM3:

Sensitivity: 6mV/PA -44dB

MC930

Open circuit voltage

at 1 kHz (0 dB = 1 V/Pa) . . . . . . . . . . . . . 30 mV/Pa = -30.5 dBV

ORTF eller inte:

För oss renläriga är ORTF exakt 17cm och 110 grader och kardioid-mikrofoner. Därav min fråga om att få in det i en Zeppelinare. Och som sagt, det gick inte med de aktuella mickarna utan det blev både större avstånd och större vinkel.

Inte för att ORTF är det enda möjliga, men eftersom det nu är exakt definierat så vore det bra om man inte slarvar med ordvalen.

Min erfarenhet om man ökar vinkeln mellan mickarna så mycket som bilderna visar är att det kan bli ett "hål i mitten". Med det menar jag att signaler rakt fram är svagare än de som ligger lite åt sidorna. Tycker jag hörs rätt tydligt på ljudproven. Kanske inte exakt det man söker.

Ett alternativ till mikrofon kan vara Roede NT4. Där är mickarna nära varandra i så kallad XY. Ger lite mindre stereoeffekt, men kan passa utmärkt i en zeppelinare.

Hos Roede finns också NT6 som också kan monteras lite enklare med en mindre kapsel och elektroniken separat.

Bäst för miljöljud tycker jag själv antingen är MS ( en figur 8 + oftast en kardioid ) alternativt två rundtagande mickar på lämpligt avstånd. Rundtagande är minst känsliga för vind och rörelser från stativ, men behöver sitta en bit ifrån varandra för att ge bra stereo. De är ju inte heller riktade, men det betyder ofta inget.

Själv har jag turen att ha en kombination av Sennheiser MKH30 + MKH40 i en Rycote, och kan säga många goda saker om det. Lyckats samla ihop till det över ett antal år genom att köpa begagnat, men det är inte så ofta såna grejer är ute.

Gunnar

Postat

Känslighet:

Det är en skillnad på 5 gånger enligt spec, eller cirka 14 dB. Beroende på vilken förstärking du har är det möjligt att det inte spelar roll.

CM3:

Sensitivity: 6mV/PA -44dB

MC930

Open circuit voltage

at 1 kHz (0 dB = 1 V/Pa) . . . . . . . . . . . . . 30 mV/Pa = -30.5 dBV

ORTF eller inte:

För oss renläriga är ORTF exakt 17cm och 110 grader och kardioid-mikrofoner. Därav min fråga om att få in det i en Zeppelinare. Och som sagt, det gick inte med de aktuella mickarna utan det blev både större avstånd och större vinkel.

Inte för att ORTF är det enda möjliga, men eftersom det nu är exakt definierat så vore det bra om man inte slarvar med ordvalen.

Min erfarenhet om man ökar vinkeln mellan mickarna så mycket som bilderna visar är att det kan bli ett "hål i mitten". Med det menar jag att signaler rakt fram är svagare än de som ligger lite åt sidorna. Tycker jag hörs rätt tydligt på ljudproven. Kanske inte exakt det man söker.

Ett alternativ till mikrofon kan vara Roede NT4. Där är mickarna nära varandra i så kallad XY. Ger lite mindre stereoeffekt, men kan passa utmärkt i en zeppelinare.

Hos Roede finns också NT6 som också kan monteras lite enklare med en mindre kapsel och elektroniken separat.

Bäst för miljöljud tycker jag själv antingen är MS ( en figur 8 + oftast en kardioid ) alternativt två rundtagande mickar på lämpligt avstånd. Rundtagande är minst känsliga för vind och rörelser från stativ, men behöver sitta en bit ifrån varandra för att ge bra stereo. De är ju inte heller riktade, men det betyder ofta inget.

Själv har jag turen att ha en kombination av Sennheiser MKH30 + MKH40 i en Rycote, och kan säga många goda saker om det. Lyckats samla ihop till det över ett antal år genom att köpa begagnat, men det är inte så ofta såna grejer är ute.

Gunnar

Tack för upplysningarna! Ja, det verkar ju stämma att inspelningarna med Sonicfields rigg låter lite svagt i mitten.

Anledningen till att jag vill ha två njurar är att jag vill kunna använda dem till lite annat också, akustiska instrument hemma, på vissa livejobb etc.

Vad tror du om att använda två av någon av dessa varianter ihop med en stereobar+MC930 medfäljande shockmounts och något handtag?

http://www.thomann.de/se/rode_ws6.htm

http://www.thomann.de/se/rode_deadcat.htm

http://www.thomann.de/se/rode_deadcat_vmp.htm

http://www.thomann.de/se/rode_deadkitten.htm

Då skulle det ändå bli ett rimligt pris, men frågan är väl hur de står emot vinden jämfört med röde blimpen. Någon som provat något sådant på en liknande mik?

Postat (redigerat)

Håller med Trombonisten. Att spela in lågmälda miljöljud med låga nivåer ställer ganska höga krav på både mickar och preamps om det ska bli riktigt bra. Själv använder jag MKH-40 i zeppelinare med separat preamp vilket funkar bra. Testade både Zoomen och Tascam minirecorder när de kom men fick aldrig till det riktigt bra för denna typ av inspelningar pga för brusiga preamps. Testa setupen tillsammans utomhus innan du köper.

Redigerat av wellness music
Postat

Jag tror det blir MC930, pga brus, känslighet och ljud.

Vad använder ni för vindskydd? Jag funderar nu mellan Rycote 5cm softie och Rycote 5cm Miniscreen+windjammer. Men har svårt att förstå vilken som skulle ta vinden bäst, och så verkar det svårt att hitta återförsäljare av de här minsta storlekarna.

Dessutom kan jag inte lista ut om fronten på miken med vindskydd på blir för tung för den medföljande shockmounten EA 19/25.

Postat (redigerat)

Var i Sverige ungefär finns du jonk? Det kan gå att ordna lite hyra eller låna kring Stockholm.

Redigerat av trombonisten
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tycker du ska titta på Röde NT-55 innan du bestämmer dig. 🙂

Postat

Jag tycker du ska titta på Röde NT-55 innan du bestämmer dig. 🙂

Har lyssnat på någon jämförelse, gillar ändå ljudet i MC930 bättre... Tror jag tycker det är lite för mycket övre mellanregister i nt-55, 930 känns luftigare (då dömer jag bara utifrån en jämförelse på gitarr).

Postat

Var i Sverige ungefär finns du jonk? Det kan gå att ordna lite hyra eller låna kring Stockholm.

Mycket vänligt! Dessvärre finns jag i malmö... Tack iaf!

• 4 veckor senare...
Postat

Hej jonk, hur gick det med mikrofonvalet?

Hittade tråden då jag googlade på Line audio cm-3 för en kompis räkning och det jag förmodar är att Beyer gör jobbet för dig aningen bättre, sen beror det som sagt på vad du har för preamps och kedja förstås...och krav!

Som trombonisten mycket riktigt säger så är ORTF på intet sätt den enda och absolut inte den ultimata upptagningsvarianten, den har sina nackdelar men Frankofilerna älskar den givetvis, jag gjorde en kör och orkesterinspelning i fjol då jag bodde i Bretagne och dom kliade sig i huvet och frågade om jag verkligen gjorde rätt när dom såg min rigg bestående av Thuresson cm-402 i AB uppställning 3.5 m upp i luften ner mot kören...haha vad dom fick lång näsa sedan***

Avantone har ett par mikrofoner CK1 för ett rimligt pris som är förvånansvärt brusfria och med utbytbara kapslar, jag har dom själv och har testat dom lite smått och är helnöjd men kör givetvis med Thuresson i skarpt läge i kyrkor osv, kunde vara ett alternativ i budgetklassen.

Lycka till*

Postat

Florian, tack för ditt svar så här långt efter frågan.

Jag har ändrat mina planer en hel del sedan jag skrev första inlägget här. Jag har lyssnat på en många inspelningar nu, både klassisk musik, atmosfärer och effekter med en mängd olika mikar och bestämt mig för att vänta med inköpen och spara ihop till finare utrustning. Jag har fastnat väldigt för både Sennheiser MKH8040 och Shoeps MK21, men har inte kommit på om jag har mest nytta av en mer eller mindre riktad mik. Tycker mycket om det mjuka naturtrogna ljudet från den vida MK21 på atmosfärer och "stora ljud", med väldigt öppen känsla i diskanten och rikare lo-mid än 8040. Samtidigt gillar jag 8040 på många effektljud och ensamma instrument, mer stiliserat på något sätt (delvis pga att den är mer riktad), med väldigt fin bas och någon sorts lite överdriven tydlighet i hi-mid/lägre diskanten som jag upplever det, den verkar också återge ljud längre bort på ett tydligare sätt än mk21. Detta är alltså uppfattningar jag fått av att lyssna på olika inspelningar och inte av att prova mikarna själv så jag vet ju egentligen hur ljuden lät på plats, men av att lyssna på väldigt många ljud från olika sammanhang tycker jag man kan få någon sorts uppfattning av en mik. Jag har inte riktigt fastnat för mk4, vill jag ha det naturtrogna ljudet vill jag nog ha en vidare upptagning.

Mitt dilemma förstärks nu av det rent praktiska, 8040 är ju väldigt liten, och med en njure kan jag ha mikarna tätare ihop och ändå få en vid stereobild. Om jag kör med shoeps blir kitet betydligt större, har för mig att de rekommenderar runt 30 cm mellan mikarna.

Om jag använder A/B-stereo istället för ORTF, någon som vet vilka avstånd som funkar mellan mk21orna då? Kan man ha dem tätare ihop? Vilka varianter av olika stereotekniker är bra för atmosfärer med cardioid respektive wide cardioid (förutom M/S)?

Jag tänkte beställa en Marantz PMD661 med utbytta preamps som verkar väldigt tyst och bra för sitt pris, samtidigt är den mindre än alternativen i samma klass.

Nu längtar jag tills jag får råd med inköpen, antagligen en bit in på nästa år, och hoppas jag har bestämt mig då. Förhoppningsvis får jag möjlighet att jämföra mikarna själv innan köp, när jag fått Marantzen. Men jag har inte hittat någon återförsäljare av någon av mikarna i skåne. Kanske finns någon uthyrare?

Jag använder ljuden främst för ljuddesign/komposition till teater, men vill även kunna spela in akustisk musik i olika sammanhang.

Postat

Nu vet jag inte var prisnivån ligger för dessa nya mikrofoner du nämner, men om du tänker fläska på så testa DPA och Thuresson (fast dom är stora i burar) grymma mikrofoner, jag tror dyu skall lyssna efter de mest ofärgade/neutrala som du kan hitta det är alltid bäst i dessa sammanhang, AB teknike varierar men jag kör mellan 35-45 cm...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.