Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allesammans!

Jag och min partner in crime ska införskaffa en mixer till våra två stycken Pioneer CDJ 1000 mk3 och vi funderar på Allen & Heath Xone 92. Vi har inte hittat något ställe här i stockholm där man kan testa den då det verkar vara beställningsvara i princip överallt. Vi har såklart även kikat på DJM 800 som har fördelen att det finns effekter och att den är mer anpassad för digitala bitarna. Vi känner dock att vi inte har något större behov av effekter, och skulle vi sakna det så mycket ifall vi köper Xone 92an kan vi ju alltid investera i ett effektbord.

Är det någon som har spelat på båda två och har tips? Vi spelar mestadels deephouse, techhouse, house, minimal techno och liknande.

mvh Niklas

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Som du skriver själv, Pioneermixerns effekter är grymma - men det är A&H-filtren också. Det beror på vad du vill ha.

Pioneer är klart vanligare som installationsmixer, kan vara ett argument. Å andra sidan låter A&H rätt oslagbart. 🙂

Postat (redigerat)

Vad har ni för planer i framtiden? Fortsätta köra cd, exprimentera med tidskod mm? Vill ni ha något att växa i eller något som täcker behoven för stunden? DJM 800 är väl påväg att ersättas av DJM 900 men det kommer väl dröja ett tag till och den kostar ju en bra bit över 12k och då betalar man ju en hel del för effekterna. Jag har beställt en DJM900 av olika anledningar. Dels du kan ansluta dator med bara en usbkabel och slippa allt trassel när man ska upp och spela vilket är bra om man använder alla fyra kanaler samtidigt. Bra byggkvalitet samt att jag förespår att den blir den nya klubbstandarden. Bra effekter så man kan utvecklas kreativt när man spelar.

Vill man bara ha grundfunktionerna i en mixer har du ju både Allen & Heath 42, 62 och 92 att välja mellan.

Återförsäljare i Sverige enligt deras hemsida är http://www.benum.se och har fakturaadress i Solna.

Redigerat av fulis
  • 3 veckor senare...
Postat

Jag kör på ett Allen & Heath Xone 4d. Älskar den!

Allen & Heat skriker kvalitet Pioner gör inte dåliga grejer, men det går inte att jämföra enligt mig.

Behöver ni inte massa effekter så tveka inte på 92:an. Det är en underbar maskin!

• 2 veckor senare...
Postat

Ursäkta att jag inte svarat, men tack så hemskt mycket för svaren jag fått! Vi har fortfarande inte bestämt oss för vilken mixer vi ska slå till på, men DJM 800 är ju lite utav standard på många klubbar, och det kanske är bättre att bli grym på den istället för en A&H ? Ljudkvaliten på A&H samt dess filter tilltalar mig mycket, men har aldrig spelat på en, och DJM 800 har bättre digitala möjligheter. Egentligen skulle jag nog personligen vilja slå till på en DJM 900, men då är vi uppe i väldigt mycket pengar, och vi känner väl att vi kanske kan lägga pengarna på något annat. Tror min partner tycker det är onödigt också, dock så går det ju att växa i den.

Några inputs?

Postat

Jag ser inte riktigt poängen med 4-kanalers om man planerar på att köra två cdj's. Då kan man gott hålla sig till en tvåkanalig som ofta är billigare.

• 3 veckor senare...
producerzoombie (oregistrerad)
Postat

Hej Nikke, gå 100% på Xone92, och varför säger jag så, kvaliten på Xone mixers överrumplar Pioneers mixers helt o hållet. Priset har sjunkit rejält på Xone92 tror man kan få en ny i dagsläget för ca 10 lax och den rockar hårt när det gäller filter effekter vilket är ganska mycket bara det, speciellt i den genren ni kör på. vill man ha effekter lik Pioneer djm 800 eller 900 kör kan man alltid bara midi mappa xone 92 med Ableton,

Den micer som egentligen kickar allt är AH Db4 men den är ju väldigt dyr också, själv kommer jag inhandla en Xone92 efter att ha kört med den ute ganska mycket, ljudkvaliten är bättre, tycker allt i den är ren kvalite, och som jag nämnde tidagre vill man ha lite effekter kan man alltid komplettera med en midi kontroller av nått slag o mappa upp den i traktor eller ableton exempelvis, hoppas detta hjälper dig lite mer...

• 2 veckor senare...
Postat

Använder ni inte fx så kör Xone 92. Jag bytte bort min djm800 mot en xone 92 och det är de bästa bytet jag gjort hittills. Man hör faktiskt en markant skillnad i ljudet men den stora argumenten vad jag anser är kvaliten på bygget, känslan i faders och knobar och så klart den extra midden. Fantastiskt om man spelar elektronisk musik.

å andra sidan är DJM800 riktigt bra den med, men det beror på vad man är ute efter.. Ni kan ju alltid byta sedan, finns alltid intresserade..

• 1 månad senare...
Postat

haha, det slutade med att vi köpte en Pioneer DJm 900 Nexus. Dyrt, med ack så härligt, ska över imorn och provspela : )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.