Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan alla.

Eftersom att jag är ute och spelar in på lite olika ställen, så krävs det att man är hyfsat smidigt mobil.

Har nu mitt motu 8pre-ljudkort i ett 8he "flightcase" från tysken.

Där har jag även liggandes hårddisk och ihoprullad multi,m samt min Macie Bigknob, sjag bara behöver ställa tillbaks i caset när jag ska iväg... Smidigt. Bara en FW till min MBP när jag är ute, sen, då jag kommer hem, byta FW till min iMac. Funkar alldeles utmärkt.

Men, nu drar jag ett önskescenario;

Skulle behöva 8 kanaler till (a la, Bheringer ADA 8000), men även fler utgångar, så man kan mixa separat hörlurslyssning för inspelning, via en hörlursförstärkare...

Finns det någon/några smidiga lösningar fär ändamålet (läs; inte för dyra)?

Eller, skulle det räcka med ADA 8000, men jag var lite fundersam om man även kan använda dom utgångarna, om man har det kopplat till Motun?

Mvh

Magnus

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Borde gå alldeles utmärkt.

Påstås ha 8 adat in och 8 adat ut.

Och ADA8000 har samma...

Redigerat av drloop
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Tjena Magnus!

Du kan använda 8ch ADAT I/O på din Motu så du tänker nog rätt där med att skaffa en AD/DA.

Alternativet är att sälja bort Motun och skaffa Fireface 800. Fast då har du bara 4 micpre. 🙂

Postat (redigerat)

Sweet!

Så, om jag uppfattat det rätt, så skulle jag kunna köpa en ADA8000 och en sånhär hörlursförstärkare, vilekt skulle i praktiken medföra upp till 16 kanaler inspelning och fyra samtidigt individuella hörlursmixar i stereo, tillsammans med mitt motukort?

Redigerat av Umemagnus
Postat

Har själv kört liveljud med 8PRE + ADA8000 för extra utgångar.

Det du måste komma ihåg är att ställa ADA8000 på att slava efter ADAT eftersom det inte finns Wordclock-utgång på 8PRE.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Vad innebär de i praktiken?

Det innebär att man inte kan använda ett par hörlurar med en impedans under 100 ohm.

Det finns dock hörlurar med impedanser över 100 ohm men utbudet är ganska smalt.

Postat

Har själv kört liveljud med 8PRE + ADA8000 för extra utgångar.

Det du måste komma ihåg är att ställa ADA8000 på att slava efter ADAT eftersom det inte finns Wordclock-utgång på 8PRE.

Har nu handlat en ADA 8000 på 4sound. Bara 200 kr dyrare än tysken (värt att få direkt och inte ev. "beg.problem").

Så, det är bara att ställa den på slav och optiskt från Motu ut-> ADA in, och tvärt om?

Postat

Japp!

nja... har testat detta nu och kollat i manualer osv...

Har ADA:n i Slave (ADAT) och kollat optiska kablarna att dom är rätt... Lyckas ändå inte få någon signal till logic, från kanal 9 (ADA:ns kanal 1)...

"Locked"-lampan lyser på ADAn, 44,1 på Motun...

Postat (redigerat)

öppnade Cuemixern och där syns nu signalen från ADAn på kanal 9... då är det alltså ett "Logic"-problem....

EDIT; är det nån speciell inställning man ska göra där också? Förutom att "peka" till kanal 9?

Redigerat av Umemagnus
Postat (redigerat)

nja... har testat detta nu och kollat i manualer osv...

Har ADA:n i Slave (ADAT) och kollat optiska kablarna att dom är rätt... Lyckas ändå inte få någon signal till logic, från kanal 9 (ADA:ns kanal 1)...

"Locked"-lampan lyser på ADAn, 44,1 på Motun...

På mitt ljudkort (Alesis iO|26) blir det av någon anledning kanal 11 och uppåt (fast det borde vara 9 enligt alla inställningar...? Fast det spelar ju ingen roll sen jag kom på varför det inte funkade).

Kan kanske vara nått liknande för dig?

Redigerat av MrBluesman
  • Gilla 1
Postat

På mitt ljudkort (Alesis iO|26) blir det av någon anledning kanal 11 och uppåt (fast det borde vara 9 enligt alla inställningar...? Fast det spelar ju ingen roll sen jag kom på varför det inte funkade).

Kan kanske vara nått liknande för dig?

KUNG!!!

Precis vad det var. Slaven började på 11-18

Då en kuriosafråga... varfan är kanal 9 och 10?

Eller är det så att första slavenheten börjar på 11-18

och nästa på 21-28 osv?

Postat (redigerat)

Har inga MOTU-kort framför mig just nu, men SPDIF låter troligt.

På 828:an har de iaf. matat in ännu en stereokanalsingång innan ADAT-portarna, och det är en spegel av main-utgången. Hyffsat onödigt såvida man inte använder MOTU:s DSP i realtid för t ex reverb eller LA2-liknande limiter när man mixar.

EDIT: Men vänta, 8PRE har inte SPDIF. Kanske är stereomixen där också, om än utan DSP.

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.