Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har stött på ett problem i mitt pedalbord som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. I pedalbordet sitter, sist i kedjan, en TC electronics Nova System och sedan en Nova Delay. Gitarren går in nova system, stereo ut till stereo in på nova delay och sedan stereo ut till två telekontakter i bordets bakkant. Detta fungerar utmärkt. Jag har sedan kopplat ihop de två kontakterna så att de summeras när endast en kontakt sitter i (mono-stärkare tex) men inte när två kontakter sitter i (stereo-stärkare). Detta fungerar också väldigt bra.

Problemet uppstår när jag väljer att köra pedalbordet i mono (alltså endast en kabel i) och väljer en stereo-effekt i någon av pedalerna. Av någon anledning börjar det dista en hel del ju starkare jag spelar på gitarren. Konstigt nog uppstår inte detta om jag tar bort Nova Delay-pedalen och kör stereo ut direkt från Nova System. Jag har calibrerat Delay-pedalen ett antal gånger men inget har hjälpt. Jag har även testat att summera stereo ut från pedalbordet i mitt mixerbord vilket fungerar utmärkt utan någon distortion.

Nu till frågan. Finns det någon risk att man måste bygga en aktiv mixer för att kunna summera två signaler i ett sådant här fall, eller vad kan problemet vara? Är det något motstånd som saknas som jag inte insett att man måste ha?

Tacksam för svar!

Annons
Postat

Jag har testat att koppla till vanlig gitarrförstärkare, mixerbordets line-ingång samt direkt i lurar från effekten. Alla visar på samma problem..

Pedalerna är kopplade enligt följande när dist uppstår:

gitarr >mono> nova system >stereo> nova delay >stereo summeras till mono> förstärkare/mixer etc.

Pedalerna är kopplade enligt följande när det fungerar som det ska:

gitarr >mono> nova system >stereo summeras till mono> förstärkare/mixer etc.

Postat

Dessvärre sker ju summeringen efter pedalerna vilket borde ge distortion i nästa steg, vilket det inte gör. Och i sladden bildas ingen distortion av sig självt.. Dessutom uppstår ingen dist så länge monoeffekter används, trots att jag summerar left+right. Frågan är om det är något kajko med nova delay-pedalen i sig eller om det finns chans att det kan vara ett analogt fenomen?

Postat

Jag har aldrig varit med om något så konstigt. Så länge allt är kopplat i stereo fungerar det felfritt, men bara för att jag löder ihop signalen på left och right så ska det dista? Var kommer disten ifrån? Hade jag alltid kört i mono så hade det inte varit något problem, men nu vill jag ju kunna köra allt i stereo också.. riktigt skumt!

Tacksam för svar i alla fall 😉

Postat

Tack för hjälpen! Det var just det svaret jag sökte. Efter lite labbande seriekopplade jag ett 4.7 Kohms motstånd till varje signal, och nu verkar det fungera som det ska. Dock med en lite svagare signal till följd, men det är försumbart tyckte jag.

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.