Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!!!

Jag fyller år om 2 veckor och ska få en studio i födelsedagspresent jag håller på med hip-hop/rap. vad ska jag köpa???

Pappa betalar och han säger max 10.000 kronor räcker det för en studio???

jag vill ha en fet mikrofon för att spela in hip-hop/rap..!!

PEACE!!! GustavGee!!

Annons
Postat (redigerat)

Har du några som helst prylar nu? Dator osv... ?

Men, som grund behöver du;

1. Dator

2. Program för inspelning

3. Ljudkort

4. Mikrofon

5. Hörlurar

Om du aldrig har hållit på förut, satsa inte på det "fräckaste/dyraste" av allt. Att bygga upp en studio handlar ju lika mycket om att lära sig prylarna och växa i dom. SÅ spring inte och fixa dyraste prylarna "bara för att" , utan prova på och se vad du verkligen behöver istället.

EDIT;

Å för övrigt verkar du ha en toppenfarsa 🙂

Redigerat av Umemagnus
  • Gilla 2
Postat

Ett tips är att köra med Reaper som DAW, så sparar du in en hel del slantar där.

Postat

Ett tips är att köra med Reaper som DAW, så sparar du in en hel del slantar där.

Som du å andra sidan får lägga på mjukvarusyntar eftersom reaper inte har mycket av den varan.

Postat

Som du å andra sidan får lägga på mjukvarusyntar eftersom reaper inte har mycket av den varan.

Den traditionella hiphoparen laddar ner gratisbeats på soundclick, så några mjukvarusynthar behövs inte =)

Postat

Crack is your friend!

I dubbel bemärkelse I take it?

😆

OnT:

GustavGee1995: Umemagnus kom med ett otroligt vettigt svar! Begrunda det innan du köper det "fetaste". F ö tänker jag tipsa om en bra mik: sE Electronics sE2200a.

Vänligen,

CHAE

Postat

Ajaj, nu stal du Valles inlägg, fy skäms!☺️

Postat
Har du några som helst prylar nu? Dator osv... ?
+1
Å för övrigt verkar du ha en toppenfarsa 🙂
+1

🙂

Postat

Mitt seriösa tips är att du börjar med en budgetvariant av den daw som lockar dig mest, för att få något som fungerar från början, inkl fungerande syntar. Reaper är inte det optimala i sammanhanget. Då har du dessutom 8 000 att lägga på outboard. Spara gärna så mycket av dessa

8 000 du kan tills du har lärt dig lite mer och vet vad du behöver. Är farsan riktigt generös blåser du naturligtvis alla slantarna på en gång.

Postat

Propellerhead Balance ljudinterface ca 3800:-

Novation Impulse 25 ca 2200:-

KRK RP5 Rokit G2 ca 1400:-

Shure SM58 ca 1000:-

Med ljudinterfacet får du budgetversion av Reason och med keyboarden kommer Ableton Live Lite. Så har du mer än 1000:- över till ett par schyssta hörlurar. Hepp!

• Gilla 2
Postat

Propellerhead Balance ljudinterface ca 3800:-

Novation Impulse 25 ca 2200:-

KRK RP5 Rokit G2 ca 1400:-

Shure SM58 ca 1000:-

Med ljudinterfacet får du budgetversion av Reason och med keyboarden kommer Ableton Live Lite. Så har du mer än 1000:- över till ett par schyssta hörlurar. Hepp!

Ser bra sammanfattat ut, men jag skulle säga 500:- till lurarna och 500:- till ljudbanker/samplingar som passar hiphop.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.