Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hellu!

Jag har fått blåskärm senaste tiden ett femtontal gånger. Det händer BARA när jag är på Internet och detta forum.

Problemet är att den kommer upp helt plötsligt men försvinner inom två sekunder och datorn startar om. Jag hinner läsa delar av första raden som säger: "Är detta första gången du får blåskärm, så..." Men, det är ju cirka 35 rader på sidan ytterligare med information. Det verkar vara instruktioner för vad det handlar om och hur det ska hanteras.

Problemet är att jag inte vet hur jag stoppa sidan så jag hinner läsa det! Var trycker man?

Tillägg: Jag har Win XP professional. Jag läste nyligen i en artikel från februari 2010 redan att det brukar i Win XP bero på en uppdatering gjord av Microsoft XP avseende druvrutiner. Men.... ? Vad göra?

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Gå in i kontrollpanelen och system egenskaper och startup and recovery och bocka ur automatically restart, jag kör Win7 nu så det kan vara lite fel.

Postat (redigerat)

Hellu!

Jag har fått blåskärm senaste tiden ett femtontal gånger. Det händer BARA när jag är på Internet och detta forum.

.................

Problemet är att jag inte vet hur jag stoppa sidan så jag hinner läsa det! Var trycker man?

Tror inte du behöver läsa texten (brukar inte ge så mycket)...

Testa istället att installera: Google Chrome som webläsare och lägg till tilläggen "ad-block+"och "Flashblock"

Efter detta tycker jag även du ska installera den suveräna register-cleanern CCleaner. Installera och låt den städa ditt register. Detta gör underverk på alla windowsinstallationer och speciellt gamla XP-installationer... Notera att du behöver låta den "komma ihåg coockies" vid första uppstarten för att slippa logga in på sidor du valt att automatiskt logga in på.

Har du problem efter detta (vilket jag inte tror) kan du testa att ominstallera grafikdrivarna och gör en grundlig virussökning.

Har du problem efter det bör du testa minnena samt kolla upp temperaturer/fläktar.

Lycka till! (detta var mitt 1000 inlägg så det var kul att "hjälpa till" och inte bara skriva strunt... 😛 )

Redigerat av ONSatan
Postat
Beror på om man kan tolka det som står i Loggboken. Nördar som jag får ut väldigt mycket 😉

Jag skulle föreslå fullständig avinstallation av Flash player+ominstallation av senaste version.

Postat

Testa istället att installera: Google Chrome som webläsare och lägg till tilläggen "ad-block+"och "Flashblock"

Efter detta tycker jag även du ska installera den suveräna register-cleanern CCleaner. Installera och låt den städa ditt register. Detta gör underverk på alla windowsinstallationer och speciellt gamla XP-installationer... Notera att du behöver låta den "komma ihåg coockies" vid första uppstarten för att slippa logga in på sidor du valt att automatiskt logga in på.

Har du problem efter detta (vilket jag inte tror) kan du testa att ominstallera grafikdrivarna och gör en grundlig virussökning.

Har du problem efter det bör du testa minnena samt kolla upp temperaturer/fläktar.

Lycka till! (detta var mitt 1000 inlägg så det var kul att "hjälpa till" och inte bara skriva strunt... 😛 )

Nu råkade ditt inlägg bli inlägg #1001. How come?

Google Chrome? Kan inte det jag har, IE, duga.

Jag har aldrig någonsin någonstans låtit någon dator jag haft logga in automatiskt på en enda webbsida faktiskt.

Postat (redigerat)

För exakt sökväg när det gäller XP:

Allt om Windows: Starta inte om automatiskt vid systemkrasch

För det andra, alla gånger när du fått blåskärm och datorn startat om finns det fortfarande noteringar i datorns loggbok om vad som gick fel, så även om du inte hann läsa det då kan du läsa det i efterhand.

Beror på om man kan tolka det som står i Loggboken. Nördar som jag får ut väldigt mycket 😉

Jag skulle föreslå fullständig avinstallation av Flash player+ominstallation av senaste version.

Datorns loggbok. Hittar jag den genom att skriva in event nånting i Kör?

Ominstallation av Flash Player lät intressant.

Ibland på vissa sidor står det att webbsidan inte kan visas för att jag inte har senaste versionen av IE.

Redigerat av debatt
Postat
Ibland på vissa sidor står det att webbsidan inte kan visas för att jag inte har senaste versionen av IE.
Gammal webbläsare kan orsaka mycket strul också. Vilken version har du? 6? 7? 8?
Ominstallation av Flash Player lät intressant.
Uninstall_flash_player.exe för att avinstallera.

Starta om och besök Installera Flash Player

Datorns loggbok. Hittar jag den genom att skriva in event nånting i Kör?
Ja, hur visste du det? 🙂

Start -> Kör -> Skriv eventvwr.msc och klicka OK

Postat

Vad du än gör. Glöm inte köra CCleaner!

Postat

Vad du än gör. Glöm inte köra CCleaner!

Är alltså bra även för Windows 7 om jag förstod det hela rätt. Vad är det man uppnår, och vilken effekt märker man?

Postat

Är alltså bra även för Windows 7 om jag förstod det hela rätt. Vad är det man uppnår, och vilken effekt märker man?

Jepp, är bra även till Windows 7.

Den letar upp alla fel som du har i registret. Är det en äldre installation så är ditt register garanterat fyllt av diverse fel (även enren installation brukar ha några småfel...). Dessa fel leder till att datorn spenderar resurser på fel saker och ibland hänger sig.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Lars Ohlyknappen så blir den röd. 😆

Blåskärm får jag då och då. Lärt mig leva med det. 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.