Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett par KRK Rokit 5 och saknar (givetvis) lite botten i ljudet.

Är inte beredd att lägga speciellt mycket pengar på en sub-bas som skulle passa ihop med dessa och undrar vad det finns att välja på?

(Tycker alltså att KRK´s egen sub-bas är för dyr)

Gör tex Behringer någon?

Annons
Postat

Tror att Chris lord-alge har en vanlig hemmabio sug och jag hör ärligt talat ingen skillnad mellan subbar heller så, ja det tror jag.

Rekommendation på en sådan kanske, eller knallar man helt sonika bara "SIBA" (typ...) och köpet "datorhögtalarsubwoofer-X"?

Postat (redigerat)

Det är bra att veta hur lågt dina monitorer går för att välja en lämplig sub.

...så att du inte köper en sub som t ex spelar upp till 80-90 Hz och har monitorhögtalare som inte återger så mycket under 150 Hz. Då blir det dipp/hål i frekvensregistret.

EDIT: Kanske ska förtydliga, innan någon sparkar bakut, att det var exempelsiffror för att tydligare illustrera. Dina Rokit 5 går självklart djupare.

Redigerat av Linus
Postat

Lite pyssel att koppla in, men ja, en sån där från SIBA mullrar på. Det hörs inte vilken ton basisten spelar, och bastrumman låter som en puka. Men det fladdrar i byxbenen och mullrar på. För övrigt är det ingen ide att köpa nån dyr sub om inte rummet är ordentligt akustikbehandlat, under 100 Hz eller så är det bara vilda västerna ändå.

Kolla blocket under hifi. Du får antagligen specialfixa kablar. Subbar avsedd för studio har ofta inbyggt filter, man kopplar från ljudkort till subben som sen delar upp ljudet och därefter till monitorer.

// Gunnar

Postat

Verkar som att Alge kör (eller körde) på en Infinity Primus 12'' sub. 8 tums varianten verkar finnas här i Sverige för ca 2500. Han hade köpt sin variant för ca 300 dollar enligt intervju.

• 2 veckor senare...
Postat

Köpte en ny skärm och fick möblera om på skrivbordet lite. Högtalarna fick en annan placering + att de nu står på dessa stativ

0-1030821-1030821.jpg

Hade inte väntat mig någon egentlig förändring, men bättre låter det!

Har hittat en lyssningsposition där jag bättre kan bedöma basen, så jag struntar i mullrande sub-basar :-)

Postat

jag har vanliga stereo högtare som ligger ner på skrivbordet (upphöjda 10 cm)och monitorena står på dem. när jag kör båda samtidigt får jag till basen bättre än med bara monitorena.

jag kör alltså ljudet via en channel strip till både monitorena och till en stereo förstärkare med högtalare (technics).

sen har jag ungefär samma volym på båda.

monitorena i huvud höjd och stereo högtalarna i mag/bröst höjd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.