Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Köpte den nya mac minin (2011) för någon vecka sedan och tänkte använda mitt ljudkort (tascam FW 1082) som jag använt till min PC. De roliga är ju att de inte fungerar med firewire portarna. PÅ Tascam FW-1082 så är det en störra firewire-ingång, jag vet inte exakt vad den heter.. men de är en "vanlig" lite störra. Har försökt söka på nätet men hittar inte exakt vad det är. På min Mac mini så är det en mindre ingång. "fine" tänkte jag och gick till Kjell & co och köpte en firewire som var större i ena ändan, och mindre i den andra. Men passade den? Nej..

Så, ni som vet, vilken sladd ska jag ha?

Mac minis firewire: 800 Mbit/s FireWire-port (IEEE 1394b) som ger 8 watt.

Tascam FW-1082 firewire: okänd (av den större varianten). Någon kanske kan googla fram exakt rätt?

Redigerat av Terror
Annons
Postat (redigerat)

Va? Vad babblar du om? Firewire är en standard.. Gäller den 800 Mhz så heter det IEEE 1394b precis som du skriver.. Tascam kan inte hitta på en egen standard ur det .. Det är IEEE 1394b som gäller och inget annat!

Så här ser pinstandarden ut i alla fall.. Mindre pinnar innebär ingen intern strömförsörjning.. https://dl-web.dropbox.com/get/Photos/fw.jpeg?w=6e29884b

Redigerat av hegobald
Postat

I ljudkortet sitter den "gamla" Firewire-standarden med överföringshastighet på 400 Mbps (IEEE 1394a), och i datorn den nyare Firewire 800 Mbps (IEEE 1394b).

Kabeln du köpte var förmodligen från 6-pinnars kontakt till 4-pinnars minikontakt som används för att ansluta tillbehör som inte strömförsörjs av datorn, exempelvis DV-videokameror. Du ska ha en 6 pinnars Firewirekontakt i ljudkortet och en 9-pinnars Firewirekontakt i Macen.

Den finns självklart på Kjell & co också, art.nr 68204 för 1 meter.

Postat (redigerat)

du köper bara en fw800-fw400, finns på vilken datorbutik som helst, eller Kjell och c/o eller Clas Ohlsons..

EDIT; lite sen i starten där, såg jag...

Redigerat av Umemagnus
Postat

I ljudkortet sitter den "gamla" Firewire-standarden med överföringshastighet på 400 Mbps (IEEE 1394a), och i datorn den nyare Firewire 800 Mbps (IEEE 1394b).

Kabeln du köpte var förmodligen från 6-pinnars kontakt till 4-pinnars minikontakt som används för att ansluta tillbehör som inte strömförsörjs av datorn, exempelvis DV-videokameror. Du ska ha en 6 pinnars Firewirekontakt i ljudkortet och en 9-pinnars Firewirekontakt i Macen.

Den finns självklart på Kjell & co också, art.nr 68204 för 1 meter.

Danke!!

Får hoppas de är rätt nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.