Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som har något bra exempel på stativ som klarar av stormembranare, utan att se ut som en banan och eventuellt sjunka eller i värsta fall ramla ner?

Tänkte testa det till överhäng, så det behövs ju lite höjd/längd.

Tycker det är väldigt svårt att se på nätet vad som verkar vettigt.....

Annons
Postat (redigerat)

Det finns ju K&M med längre ben.

http://www.thomann.de/se/km_21021.htm

Thomanns Milennium stativ ska man inte köpa, det är riktigt smäckiga leksaker.

Det finns så mycket stativ hos bara Thomann att man kan glo en halv dag där.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=ba602182c9f6dcad268afca6fc43a71f&sw=K%26M+microphone+stand&x=3&y=6&gk=&bn=

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Fast alla stativ funkar om du bara har en lång bom på micksidan.. Sen får du ha en motvikt bak på bomen med mikrofonen som motsvarar vikten på mikrofonen.. Så enkelt är det.. 🙂 Balans handlar det om!

Postat

Jo, det finns massor av stativ på Thomann och nej, jag köper inte heller fler Millenium-stativ. 😉

Man kanske får fixa till någon motvikt då, men jag tänkte att det kanske fanns stativ som pallade utan extra insatser från min sida. 🙂

Man vill ju inte gärna att mick-bommen knäcks eller något sån't dumt, hehe.

Postat

Men!!! Du kan ju inte bryta mot fysika naturlagar heller! Motvikt ska det vara..

Citerar Newton här! "Newtons tredje lag säger att varje kraft har en lika stor motsatt riktad kraft. Detta borde betyda att den totala kraften blir noll, dvs att jämvikt råder. "

Jo, det finns massor av stativ på Thomann och nej, jag köper inte heller fler Millenium-stativ. 😉

Man kanske får fixa till någon motvikt då, men jag tänkte att det kanske fanns stativ som pallade utan extra insatser från min sida. 🙂

Postat

Vad har du för monstermikar??? En genomsnittlig mikrofonbom (även av billigare sort) knäcker man väl inte med annat än ultravåld? 😳

• Gilla 1
Postat

Vad har du för monstermikar??? En genomsnittlig mikrofonbom (även av billigare sort) knäcker man väl inte med annat än ultravåld? 😳

Haha, nä det var väl mest lite skoj, men det är stor skillnad på Millenium och K&M tex.

Wellness: Den där såg riktigt ball ut. Tack. 🙂

Postat

Jag funderar lite de som skriver att Millenium-stativen inte riktigt håller för stormembranare, men gäller det bara för dem med "arm"? För det borde väl inte vara något problem att köra på en Millenium MS-2004 egentligen, då den bara står där? Jag kanske har fel då mikrofonhållarna kanske inte passar så bra till dessa raka stativ, har inte testat själv. Men vad tror ni om 2004:an då, hade det fungerat?

Postat (redigerat)

Billiga stativ med bom brukar det bli problem med, men när det är raka stativ utan arm, så brukar de flesta duga bra.

Behöver man bom, så är K&M att föredra - och som sagt motvikt på bommen (finns som tillbehör från K&M) om man har en lite tyngre mick.

SE Electronics har också superstabila stativ, men de är kanske lite i dyraste laget...

Det verkar som om det finns en brytpunkt runt 500:- som listpris för bomstativ, om de ska vara ok i mer än ett par veckor. Billigare är oftast bara att slänga pengarna i sjön.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.