Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallo!

Jag har idag Line6 UX1 som funkar smidigt att spela in min gitarr/bas med. Men jag har ett problem och det är att jag vill kunna spela in t ex ett citat från en film från ett youtube-klipp, genom Cubase, utan att behöva routa UX1an till mitt Behringer mixerbord och sedan till mitt Audiophile ljudkort. Eftersom man bara kan välja en ASIO åt gången i Cubase tvingas jag switcha mellan mitt UX1 ASIO och min Audiophile Delta ASIO. Drygt och förstör arbetsflödet. Jag kan spela in i SoundForge, spara ner filen och sen öppna i Cubase, men det blir som sagt ett onödigt flöde som allt för många gånger gjort att jag tröttnat. Därför har jag börjat titta på UX8an då jag har gitarr, bas, 2 st micar och skivspelare att koppla in och ändå behöver något större.

Så, fungerar det att, som jag önskade ovan, spela in ljud från datorn med UX8an genom Cubase? Både att reca och spela upp på samma kanal utan att switcha någon inställning?

Annons
Postat (redigerat)

Jo visst gör Cubase det men UX8 är ju en och samma enhet och använder därför samma ljudkort. Det torde innebära att det både fungerar att spela upp och in? EDIT: Testade nyss på skoj att köra in Out till Line-In för att recca ljudkortet och det fungerade ypperliggt. Borde fungera lika bra på UX8an.

Det sistnämnda är inget alternativ, jag kan ju spela in genom SoundForge. Men det är just processen att spela in i SoundForge, spara ner i en mapp och sedan öppna i Cubase som är för omständig. Vill recca direkt i Cubase, oftast är det skit man reccar och vill kasta direkt.

UX8 spelar ingen roll i det här fallet, Cubase lägger beslag på ljudkortet ändå.

Den snabbaste lösningen är väl att du laddar hem YouTube-filmen till din dator, öppnar mp4-filen med MPEG Streamclip och exporterar ut en wavfil som du kan dra in i Cubase.

Redigerat av Erkii
Postat
Jo visst gör Cubase det men UX8 är ju en och samma enhet och använder därför samma ljudkort. Det torde innebära att det både fungerar att spela upp och in?
Om du väljer t ex UX8 som ASIO-källa i Cubase kan du inte använda samma ljudkort för att spela upp ljudet från YouTube. Moment 22, bara att du har fler in/ut i UX8 än du har i UX1.
Postat

Jag kör UX8:an och cubase och jag tror inte det funkar, det kommer nog med en stor sannolikhet runda.. MEN! jag rekommendera att köpa ux8:an ändå, är väldigt nöjd.

Postat

Allright men om jag kör out från mitt andra ljudkort, Audiophile och kopplar till två kanalar för stereo i UX8an? Då borde jag få in ljudet men kvarstår gör väl det faktum att uppspelningskällan alltid kommer vara Audiophile kortet när jag inte är i Cubase?

Hmm...

Postat

Du kan alltid sätta Audiophile-kortet som standardljudkort i Windows vilket gör att allt YouTube-ljud spelas upp där också.

Sedan kör du ut analogt och in i UX1:an istället, väljer UX1 som ljudkort i Cubase och spelar in som vanligt.

Jag hade ändå föredragit att ladda hem YouTube-filen istället som jag skrev ovan, så går det både snabbare och du slipper kvalitetsförlust.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag kör UX8:an och cubase och jag tror inte det funkar, det kommer nog med en stor sannolikhet runda.. MEN! jag rekommendera att köpa ux8:an ändå, är väldigt nöjd.

Har också varit sugen på en UX8 - Varför gillar du den? Vad är det som är så bra med den?

drloop (oregistrerad)
Postat

Om det är ett Audiophile 2496 PCI ljudkort så kan jag spela n monitorkanalen, dvs allt som hörs i ljudkortet går att spela in. Så vill jag spela in nåt från tuben eller spotify så är det bara att välja monitorkanalen i mitt inspelningsprogram starta inspelning och låta tuben rulla.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.