Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag håller på med en mysig liten låt som jag har tänkt lägga lite stråkar på. Jag satt typ 8 timmar igår utan att få det att lossna. Nu undrar jag helt enkelt om det finns nån där ute som kan ge mig bra tips på nån låt att hämta inspiration från. Det ska inte vara nån fet orkester utan snarare en kvartett. Gärna lite modernare stuk. Tacksam för alla tips och jag lovar att lägga ut det färdiga resultatet :-)

Annons
Postat

Om det är Singer-songwriterstil så är det snygga stråkar på mycket av Damien Rice's grejer. Lyssna på plattan 0.

Postat

Oj, vad ska man säga.. lite mellankoliskt och lugnt. Låten jag jobbar med är pianobaserad. Det jag är intresserad av är alltså exempel på uppbyggnad.

Postat

Tack! Damien hade bra grejer att inspireras av! Även Kansas hade en del som jag gillade. Ska def lyssna mer. Tar gärna emot fler tips!! Tack!

Postat

Eleanor Rigby (Beatles)

Postat

Använd dig av ackordtoner, tex kvartett, bryt upp ackorden. börja exvis med rot och femma lägg på tre och ta väck ettan, åter med ettan plus nian osv mm etc. There no end to the possibilities och det är ju det som är både det svåra och det facinerande.

Trial and error, det endasättet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.