Guitar Nilsson Postat 22 september 2011 Trådstartare Dela Postat 22 september 2011 Hmmm... Jag har sjungit i SM58 typ 20 år, köpte micken i London 1973. Efter 20 år sjönk min träbåt med micken i en väska på durken, i Bottenhavets bräckvatten, måste sen skaffa nåt annat då gick jag över till SM57 och sjöng i den 20 år. Och flera ggr när vi spelat in LP o cd i riktiga studios har jag krävt att få sjunga i min egen SM58, jag tyckte det gav mer karaktär som passade mig, plus att jag var så van den live. Så jag behöver inte lära mig nåt om dessa två, inte om Beta58 heller. Och visst kan man få bra ljud med dem även i studio, men de är chanslösa mot en TLM102. Är det nån av dessa fyra mickar det går bra att sjunga i utan kompressor är det TLM102, den ger väldigt jämnt ljud. Problemet i det här fallet är nåt knas i spdif-överföringen. Eller också är inte min röst kompatibel med digital överföring, jag tror faktiskt det är så. Nu vill jag ha en rörburk. En sån här: http://www.uaudio.com/hardware/channel-strips/6176.html Sån sjunger visst tex Willie Nelsson i... För dyrt för mig... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 22 september 2011 Dela Postat 22 september 2011 Bla Bla bla.. Men vad tyckte du om inspelningen med Eric Bibb då? 🙂 Hmmm... Jag har sjungit i SM58 typ 20 år, köpte micken i London 1973. Efter 20 år sjönk min träbåt med micken i en väska på durken, i Bottenhavets bräckvatten, måste sen skaffa nåt annat då gick jag över till SM57 och sjöng i den 20 år. Och flera ggr när vi spelat in LP o cd i riktiga studios har jag krävt att få sjunga i min egen SM58, jag tyckte det gav mer karaktär som passade mig, plus att jag var så van den live. Så jag behöver inte lära mig nåt om dessa två, inte om Beta58 heller. Och visst kan man få bra ljud med dem även i studio, men de är chanslösa mot en TLM102. Är det nån av dessa fyra mickar det går bra att sjunga i utan kompressor är det TLM102, den ger väldigt jämnt ljud. Problemet i det här fallet är nåt knas i spdif-överföringen. Eller också är inte min röst kompatibel med digital överföring, jag tror faktiskt det är så. Nu vill jag ha en rörburk. En sån här: http://www.uaudio.co...trips/6176.html Sån sjunger visst tex Willie Nelsson i... För dyrt för mig... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 22 september 2011 Dela Postat 22 september 2011 Hmmm... Jag har sjungit i SM58 typ 20 år, köpte micken i London 1973. Efter 20 år sjönk min träbåt med micken i en väska på durken, i Bottenhavets bräckvatten, måste sen skaffa nåt annat då gick jag över till SM57 och sjöng i den 20 år. Och flera ggr när vi spelat in LP o cd i riktiga studios har jag krävt att få sjunga i min egen SM58, jag tyckte det gav mer karaktär som passade mig, plus att jag var så van den live. Så jag behöver inte lära mig nåt om dessa två, inte om Beta58 heller. Och visst kan man få bra ljud med dem även i studio, men de är chanslösa mot en TLM102. Är det nån av dessa fyra mickar det går bra att sjunga i utan kompressor är det TLM102, den ger väldigt jämnt ljud. Problemet i det här fallet är nåt knas i spdif-överföringen. Eller också är inte min röst kompatibel med digital överföring, jag tror faktiskt det är så. Nu vill jag ha en rörburk. En sån här: http://www.uaudio.com/hardware/channel-strips/6176.html Sån sjunger visst tex Willie Nelsson i... För dyrt för mig... Om du någon gång får för dig att köpa en sådan burk, titta på annat innan, speciellt om du gillar 1176an. UAs 2-1176 och 1176an som sitter i den där strippen är inte speciellt kul om det är 1176-spätta man är ute efter. Det sitter en 2-1176 i mitt rack, den använder jag väldigt sällan, den har inte alls samma spätta som originalen, reissues eller kloner jag har testat. Bara en liten varning... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ponderosa Postat 22 september 2011 Dela Postat 22 september 2011 Tycker inte du skall stirra dej blind på din utrustning. Klart att det är roligt med att testa sig fram med olika pre-amps och olika mickar osv, men glöm aldrig att "tekniken är bara i vägen som ett nödvändigt ont" som föreläsaren på studioseminariet sa. Insatsen på det du gör själv i form av sång/gitarr blir inte bättre/sämre pga din utrustning, men kan underlätta i att hitta det soundet du är ute efter. Jag va missnöjd med hur jag sjöng och kände mej inte helt bekväm med det, så jag gick till en sångpedagog (8 gånger) och utvecklades enormt mycket efter det. Hittade hem i det jag ville och blir bara bättre och bättre känner jag själv. Har du gått till sångpedagog? Sen är det tyvärr så, att livetagningar med "lokalen" som ljudkälla (inte rakt från mixern) låter oftast mer förlåtande, och det är lite mer skrammel och dön så man får inte samma knivskarpa fokus på nån del av instrumenten/sången som man får i studion, plus att adrenalin och publikkontakt gör att man är lite mer närvarande och levande kanske? Sen slutligen vad är ditt mål med det du gör? Man har den rösten man har och det gäller att göra det bästa utav den. Älskar Mark Knopfler's sätt att sjunga på fast han mest mummel/pratsjunger, men hade han varit sångare i Van Halen hade det låtit skit och vice versa. Hitta din grej och hitta ett sätt att sjunga på som känns bra och som passar din röst. Får lite Bruce Springsteen vibbar när du tar i, och jag tror du skulle kunna hitta ett jävligt gött/bluesigt sound i din röst och du tänkte mer så. Har du rätt teknik blir det inte heller slitsamt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 22 september 2011 Trådstartare Dela Postat 22 september 2011 Bla Bla bla.. Men vad tyckte du om inspelningen med Eric Bibb då? 🙂 Har idiotstressat iväg till Dalarna 16 mil enkel väg o köpte en ny gammal 945a. Den förra har jag kört slut på. Så jag har inte hunnit lyssna än. På dagarna tar det en kvart att lyssna på en sån låt med min uppkoppling. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 22 september 2011 Trådstartare Dela Postat 22 september 2011 Om du någon gång får för dig att köpa en sådan burk, titta på annat innan, speciellt om du gillar 1176an. UAs 2-1176 och 1176an som sitter i den där strippen är inte speciellt kul om det är 1176-spätta man är ute efter. Det sitter en 2-1176 i mitt rack, den använder jag väldigt sällan, den har inte alls samma spätta som originalen, reissues eller kloner jag har testat. Bara en liten varning... Det kanske mest är de stora rattarna de lyckats få gammal stil på? Skulle jag köpa nån rörpreamp nån gång vore det om dök upp nåt beg till superpris. När jag kopplar analogt TLM102 - Mico - analogkompressorn DC24 så tycker jag det låter ganska så där som jag vill inbilla mig att gamla rörgrejer ska låta. Så det får duga lång tid framöver. Tack för varningen i alla fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 22 september 2011 Trådstartare Dela Postat 22 september 2011 Tycker inte du skall stirra dej blind på din utrustning. Klart att det är roligt med att testa sig fram med olika pre-amps och olika mickar osv, men glöm aldrig att "tekniken är bara i vägen som ett nödvändigt ont" som föreläsaren på studioseminariet sa. Insatsen på det du gör själv i form av sång/gitarr blir inte bättre/sämre pga din utrustning, men kan underlätta i att hitta det soundet du är ute efter. Jag va missnöjd med hur jag sjöng och kände mej inte helt bekväm med det, så jag gick till en sångpedagog (8 gånger) och utvecklades enormt mycket efter det. Hittade hem i det jag ville och blir bara bättre och bättre känner jag själv. Har du gått till sångpedagog? Sen är det tyvärr så, att livetagningar med "lokalen" som ljudkälla (inte rakt från mixern) låter oftast mer förlåtande, och det är lite mer skrammel och dön så man får inte samma knivskarpa fokus på nån del av instrumenten/sången som man får i studion, plus att adrenalin och publikkontakt gör att man är lite mer närvarande och levande kanske? Sen slutligen vad är ditt mål med det du gör? Man har den rösten man har och det gäller att göra det bästa utav den. Älskar Mark Knopfler's sätt att sjunga på fast han mest mummel/pratsjunger, men hade han varit sångare i Van Halen hade det låtit skit och vice versa. Hitta din grej och hitta ett sätt att sjunga på som känns bra och som passar din röst. Får lite Bruce Springsteen vibbar när du tar i, och jag tror du skulle kunna hitta ett jävligt gött/bluesigt sound i din röst och du tänkte mer så. Har du rätt teknik blir det inte heller slitsamt Det är nog få som stirrar så lite på utrustning som jag. Hur många nöjer sig med det jag har, inte en plugg, jag använder ungefär lika mycket grejer som Beatles i början, fast billigare mickar mm. Det här är 90 % sång o musik, 10 % teknik för mig. Nu har jag haft ett rejält tekniskt missljud som jag velat få bukt med. Ett fel störande så ini h-e... Jag känner att jag trivs med hur jag sjunger. Vore allt i livet lika enkelt vore det skönt. Har det verkat som att jag vill söka doktorer för att jag inte tål min sång har jag uttryckt mig dåligt... Det är bara det att jag får spader på den förbannade digitaldisten. Kopplar jag med XLR-kablar kanske jag slipper den Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 22 september 2011 Trådstartare Dela Postat 22 september 2011 Målet med det jag gör? Well, att få till inspelningar av mina låtar, så jag gillar både det musikliska och det ljudmässiga. När vi fått göra skivor i studios förr har vi spelat in o mixat 10 -12 låtar på en helg. Så det har ju inte blivit vidare noggrant jobbat. Och trumljudet... De ljudtekniker jag träffat i mitt liv har samtliga förvandlat virvelsmäcket till en knappt hörbar liten diskborstsmäll på en banankartong. Så nu försöker jag lära mig att spela in trummor så de låter som trummor. Inspelningar är bra att marknadsföra sig med. Och jag har skrivit så mycket låtar att det finns massor att spela in. Jag vill spela in renodlad blues med. Då gäller det verkligen att ha god tid på sig. Att sångljudet skulle vara det svåraste var lite otippat. Men nu har jag fått bort det jobbiga ljudet tror jag: http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-n-gons-barn-22 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 23 september 2011 Dela Postat 23 september 2011 Tycker det låter mycket bra. Personligen saknar jag lite "bottenfläsk" i det hela, men jag tycker du lyckats. 🙂 Och sången låter skitbra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 23 september 2011 Trådstartare Dela Postat 23 september 2011 (redigerat) Tycker det låter mycket bra. Personligen saknar jag lite "bottenfläsk" i det hela, men jag tycker du lyckats. 🙂 Och sången låter skitbra. Mer botten är ju en enkel biff att ordna. Bara inte sången digitaldistar är det ju lugnt. Skitbra? Tack för det! Edit: När jag lyssnar nu på morronen låter det som att jag kan peta upp elbasen 3 mm. Och kaggen 1 mm, då blir det nog mer fläsk. Redigerat 23 september 2011 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 23 september 2011 Dela Postat 23 september 2011 Det kanske mest är de stora rattarna de lyckats få gammal stil på? Skulle jag köpa nån rörpreamp nån gång vore det om dök upp nåt beg till superpris. När jag kopplar analogt TLM102 - Mico - analogkompressorn DC24 så tycker jag det låter ganska så där som jag vill inbilla mig att gamla rörgrejer ska låta. Så det får duga lång tid framöver. Tack för varningen i alla fall. Det är inte det att den låter dåligt, den låter bara inte som en 1176a, och halva anledningen till att man köper UAstrippen borde vara att man vill ha det soundet... 1176kompressorn har absolut inget "gammalt" sound över sig, den är snabb som fan och passar perfekt in i "idealljudet" idag. Gamla rörpreamps och gammal utrustning låter sällan "som en gammal inspelning man hör på vinyl" om man kopplar in det i sin studio. En U47 låter jävligt hi-fi. De flesta blir nog besvikna och tycker det låter alldeles för bra (modernt?) för att vara en 50 år gammal mick. Jag har en kompressor från 50-talet, som låter skitbra, ingen skulle någonsin gissa att det ligger en 60 år gammal kompressor över radiopoplåtar som släpps 2011. Om du vill att sången ska låta som den är inspelad med "gamla rörgrejjer", köp en risig replokalsmick och kanske någon gammal kompressor med rör i dåligt skick, eller spela in för starkt på kasettband. Köp inte en 610, jag har haft en LA610 och den lät jävligt snyggt och bra, helt fel för dig alltså 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 23 september 2011 Trådstartare Dela Postat 23 september 2011 Det är inte det att den låter dåligt, den låter bara inte som en 1176a, och halva anledningen till att man köper UAstrippen borde vara att man vill ha det soundet... 1176kompressorn har absolut inget "gammalt" sound över sig, den är snabb som fan och passar perfekt in i "idealljudet" idag. Gamla rörpreamps och gammal utrustning låter sällan "som en gammal inspelning man hör på vinyl" om man kopplar in det i sin studio. En U47 låter jävligt hi-fi. De flesta blir nog besvikna och tycker det låter alldeles för bra (modernt?) för att vara en 50 år gammal mick. Jag har en kompressor från 50-talet, som låter skitbra, ingen skulle någonsin gissa att det ligger en 60 år gammal kompressor över radiopoplåtar som släpps 2011. Om du vill att sången ska låta som den är inspelad med "gamla rörgrejjer", köp en risig replokalsmick och kanske någon gammal kompressor med rör i dåligt skick, eller spela in för starkt på kasettband. Köp inte en 610, jag har haft en LA610 och den lät jävligt snyggt och bra, helt fel för dig alltså 🙂 Klockrent o transparent o knäpptyst ljud (i stereo om jag vill) får jag genom Micon. Vore kul ändå med nån mono rörgrej att skita till sång med. Men vad det nu skulle kunna vara. Kanske det går att modda en ART Tube med bra rör och lite annan omsorg? Den jag har brusar som själva h-e... Nu ska jag testa mer sångljud ändå, jag ska seriekoppla bägge kompressorerna i min RANE DC24 så den fungerar som en tvåbands kompressor. Är nog bra på en så basig röst som min... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 23 september 2011 Trådstartare Dela Postat 23 september 2011 Många timmars skruvande på kompressorn mm har det blivit. Nu har jag nog kommit till vägs ände med den här. http://soundcloud.com/user7908154/01-h-kan-nilsson-n-gons-barn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.