Jump to content
Annons

Fy fan vad less jag är på mina skitlåtar och mitt usla ljud!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Kom på idag att jag hatar alla de här svenska låtarna jag gjort, särskilt ljudbilden, det låter så förbannat illa hur fan jag än skruvar, fy fan.

(Nån som känner igen sig?)

Det går an om jag lyssnar på enbart de fyra trumspåren, då låter det tom bättre än på cd jag tycker har bra trumljud. Lika med elgitarren- Elbasen låter lite halvdant men godkänt. Akustiska gitarren låter typ skit. Och det värsta av allt. Min röst.... Den verkar bestå enbart av låga mellanregistret, det låter som att jag sjunger i en trasig mick. Men att byta mick hjälper inte, eller att byta preamp. Det är nån sorts j-a digitaldist i halsen, jag hör den själv när jag pratar i ett rum utan mickar o inspelningsgrejer med. Rösten låter så j-a illa att den sprider ett missljudsvirus över alla andra ljud i mixen också. Mutar jag tyst på sången så låter all musik plötsligt bra. Det vete fan vad det är. För att sången ska låta någorlunda får jag boosta eq uppåt 10 db vid 3,4 khz. och fyra db vid 7,5 khz.

Nu till det märkliga: När jag sjunger live med backtrax och lurar på skallen (perfekt lyssning lika som i studion) upplever jag inte alls att det är lika illa, sjunger i en Beta58 och spetsar några db både vid 3,5 khz och på toppen, men inte så mycket som i studion.

När jag står hemma i studion och försöker sjunga bra låter det lite som som när helt döva försöker pratsjunga. Jag tar om en tusen ggr. Ger jag mig fan på att inte överarbeta och sätta det direkt blir det lika illa. Men när jag sjunger med bandet live är det så jäkla enkelt. Jag sjunger väl inte perfekt då heller, men jag gillar det åtminstone, det är liksom jag. Det jag gör vokalt i studion låter som en annan person, tondöv och helt utan timing. Live spelar jag gitarren och sjunger samtidigt som om jag vore två personer, helt utan ansträngning, det är lika lätt som att andas.

Här är typexempel på det jag spyr åt:

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-n-gons-barn-wav

Här ställde jag upp en liten Lumix kamera på sånglådan (liten Behringer) i replokalen, det är bara de inbyggda mickarna i den som tar upp ljudet. Vi kan knappt låten, trummorna hörs alldeles för mycket, jag har ingen kompressor till sången, och vi ser ut som om vi sover. (basisten har feber o halsfluss plus fyra andra liknade grejer) Jag är ful som själva helvete, filmen är urtråkig, jag filmade lite bara för att få lite grepp om hur vi spelar ihop. Men likt förbannat så gillar jag detta 100 gr mer än det jag gjort i studion.

Frusterande som ni nog förstår. I studion tycker jag ofta att det känts bra när jag sjungit o mixat en låt, när jag lyssnar på eländet dan efter vill jag dö, eller åtminstone sparka sönder alla dyra musikgrejer jag har. När jag spelar live är det lite tvärtom, när jag tittar ner på gitarren är de grejer jag spelar skrattretande taffliga och genombilliga. Men när jag tex kollar en sån här videoinspelning efteråt kan jag bli förvånad hur bra jag spelar stundtals, och på gitarren blir det ofta grejer jag aldrig hört förr från varken mig själv eller nån annan. I studion förvandlas jag av nån jävla anledning till en lallande idiot. Haha, fy fan.

Borde finnas nåt sätt att göra inspelningar så det känns live, och att jag slipper den normala inspelningsproceduren, men ändå få skitbra ljud, tex det här Glyn Johns soundet på trummorna. En bra ljudkille borde kunna mixa oss tre direkt ner till två spår via ett bra analogt bord. Man kan ta en låt i taget o kontrollyssna, några direkta nivåändringar lär inte behövas när man väl hittat dem. Vi behöver troligen bara sju kanaler på en mixer för att få med allt vi gör. Sen räcker det med en bra mastring efteråt. Tankar om det här?

Här tycker jag oxå det låter som att det är jag som sjunger...

Här är en från vår första spelning, jag drog igång den när vi kört låtlistan två ggr fast de andra två aldrig hört den. Även den har nåt i känslan och drivet jag önskar gick att få till i studio.

Jag kanske borde få en enkelbiljett till ett dårhus, men va fan. Långt skrivet, och bara en massa surr kanske, men jag lider såna hemska kval ibland över både sång o ljudkvalite.... Live är allt så skitenkelt, även ljudtekniken.

Nån som har liknande spader?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ofta man blir riktigt sådär självkritisk och så får man prestationsångest hela tiden. På ett sätt kan det vara bra för att man vill bli ännu bättre men å andra sidan så kan det sätta käppar i hjulet oxå... Inget att bry sig om. Du är riktigt bra tycker jag och någon dåre är du verkligen inte. Och så det här med ljudet... blir man ju tokig på hela tiden fast annat folk tycker det låter skit bra. Frågan är vars man ska sätta gränserna och acceptera saker och ting... Så är det.

Så sluta nojja dig nu, Håkan! 😄

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in Live är mycket roligare.. Kolla in denna video från en liveinspelning från Abbey Road 2008

Det där var riktigt bra. Det där speciella går nog aldrig att få fram med påläggsmetoden. Och sjunger han i en Beta58. Vårat Folkets Hus som står tomt nästan jämt är fan större än Abbey Road. Ska jag få till nåt jag gillar själv nån gång måste det bli nån form av liveinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var en jävligt intressant frågeställning, och jag känner igen en del av problematiken.

Lyssnade på din soundcloudlåt (någons barn) och första youtube-klippet och jag hittar ingen sådär direkt klockren anledning till dina tvivel.

Några av anledningarna till att sången inte hittar hem (och att det alltså föds tvivel):

- tonarten passar en inte till 100%, man skulle vinna på att transponera

- gitarrister som sjunger behöver ibland en gitarr att spela på för att få till sin timing.

- låten är nyskriven, man har bara sjungit låten 10 gånger, inte de 500 gånger man har sjungit diverse covers på diverse gig.

- språket. Alla har inte hittat sin naturliga svenska sångdialekt, hur konstigt det än låter.

- man tror inte på det man sjunger, är inte 100 nöjd med texten, håller igen lite, försöker för mycket att få det att låta bra (lite psykologiskt mumbojumbo kanske, men jag tror på att prestationer kan sättas ner av det.)

Well. Om det är till nån hjälp.

För övrigt så tyckte jag att din svenska låt var jävligt fin och välsjungen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat lite på dig och det som slår mig är att du har lite Mark Knopfler-röst på nåt sätt men lite mer skrapig kanske. Jag gillar Mark så det är därför jag tar honom som exempel, slog mig bara. Du skulle ta en EQ bara och svepa lite med en 8 eller nåt i gain och kolla var det skrapiga ligger och sen ta bort en del av det kanske? Min röst är rätt nasal tror jag och höja runt 2kHz gör en inte direkt roligare att lyssna på... 😏

Bara tänkte lite...för jag tycker det du gör är bra så sluta inte. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För helv-e Nilsson!

Din röst är guld. Den är skitbra och egen.

Det finns massor med folk som kan spela men färre med personliga röster.

Att den är egen gör att man antingen gillar eller inte gillar. Någon kommer tycka dialekten är skum, någon att den är bra och personlig. Någon kommer tycka att du är för rosslig i rösten och någon att den är för ren. Någon kommer tycka att du sjunger för orent och någon att det är för lite känsla etc etc. Någon komemr tycka att du artikulerar för dåligt och någon att du gör det för mycket...

Du har den röst du har och det är f-n ingen dussinröst. Var glad för det!

Jag tycker ALLTID att du mixar din röst för lågt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nep.. det är en vanlig simpel Sm58 inte en Beta.. 🙂

Kolla in den här liveinspelningen också.. Man får nästan gåshud!

Det där var riktigt bra. Det där speciella går nog aldrig att få fram med påläggsmetoden. Och sjunger han i en Beta58. Vårat Folkets Hus som står tomt nästan jämt är fan större än Abbey Road. Ska jag få till nåt jag gillar själv nån gång måste det bli nån form av liveinspelning.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

...- gitarrister som sjunger behöver ibland en gitarr att spela på för att få till sin timing...

...Bra sammanfattning av FreddeHstd!

Jag upplever timingen som viktigare än tonsäkerheten. Att sjunga till ett färdiginspelat spår med hörlurar gör att jag träffar dåligt.

Jag spelade in en gammal låt live i helgen (hemma, till ett monospår på Ipodden utan metronom eller lurar, SM57, brusigt 🙂 , lade till reverb och drog ner höga frekvenser/brus).

Jag fick mycket bättre timing vid tangenterna än vid förinspelat. Dock så varierar nog mitt tempo en del. Men jag antar att det är så här jag låter om jag skulle spela lajv.

Rätt nyttig upplevelse. Men jag anser ändå inte att jag är ngn sångfågel (eller spel heller för den delen). Mitt intresse är själva låtskrivandet, inte framförandet.

Finns här nedan (Moments on the run).

EDIT: För intresserade... Jag editerade bort en nysning från rummet intill genom att cut'n'pasta lite. Även så var det något plurals-s som jag editerade in i efterhand från en annan tagning. Jag kopierade samtidigt in en annans tagnings fras på ngt ställe och flyttade på några få pianoanslag för att få deras timing justerad. Det går att trolla lite även med en monotagning.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant fakta i frågan är att Brian Johnson(AC/DC) känner precis samma sak om sin egen röst. Jag har för mig(minns inte exakt) att de ställde ut hans mikrofon i ett rum så att han kunde titta ut genom ett fönster på folk som gick förbi. Han behövde känslan av att uppträda för någon för att få till sin sång. Kanske kan vara ett knep?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enormt tack för alla kommentarer... Väldigt vettigt det ni skriver alla.

Men är det ingen som hör skillnaden till det bättre från livespelningarna? Är det bara hjärnspöken hos mig?

Tror jag ska testa att studiosjunga lite i Beta58an nu, den kanske är bättre än en Neumann till min vidriga röst? Uppepå allt helvete så har det blivit nåt skit med nya TC kompressorn oxå, sprak och fanstyg.

I stället för att återge rösten så rent som möjligt kanske jag borde försöka bygga ett visst sound runt den, lika som man gör med elgiarrens distdosor osv... U2´s Bono sjunger visst alltid, även i studio, i en SM58 fast han nog har råd med både en Beta eller tom en U47...

Att eq-skära i det grumliga i rösten i stället för att boosta toppen har jag försökt fler gånger, det blir inte bra alls. Ska testa Shure dynamiskt nu och försöka rycka upp mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ett snabbt test med Beta58an genom samma Mico preamp och sen via spdif genom TC-kompressorn. Fast stereokompressorn är trasig i högra halvan lät det fan mkt bättre direkt än med min Neumann TLM102. Nån eq behövde jag inte alls! Nästan så jag tror att det är nåt fel på Neumannen. Men den låter ju bra på det mesta annat jag spelar in som trum-oh tex så vad ska jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på idag att jag hatar alla de här svenska låtarna jag gjort, särskilt ljudbilden, det låter så förbannat illa hur fan jag än skruvar, fy fan. Akustiska gitarren låter typ skit. Och det värsta av allt. Min röst.... Den verkar bestå enbart av låga mellanregistret, det låter som att jag sjunger i en trasig mick. Men att byta mick hjälper inte, eller att byta preamp. Det är nån sorts j-a digitaldist i halsen, jag hör den själv när jag pratar i ett rum utan mickar o inspelningsgrejer med. Rösten låter så j-a illa att den sprider ett missljudsvirus över alla andra ljud i mixen också. Mutar jag tyst på sången så låter all musik plötsligt bra. Det vete fan vad det är.

Du spänner dig. Jag kan höra det eftersom jag minutiöst tränats till att höra sånt i min egen röst av en logoped och röstcoach i och med min egen period av långvarig rösttrötthet (drygt ett år), men som nu gradvis verkar ha gått till det bättre. Jag tror inte du har en recruitmentskada i innerörat. Vid en sådan så upplever man nämligen att ens egen röst distar mer än vad andra upplever det som, även vid talsituationer. Men det finns ju inget annat som tyder på att du har en dylik skada väl, så en del av den röstkarakteristik som uppdagas i dina öron beror istället på att du spänner dig helt enkelt.

Nu till det märkliga: När jag sjunger live med backtrax och lurar på skallen (perfekt lyssning lika som i studion) upplever jag inte alls att det är lika illa, sjunger i en Beta58 och spetsar några db både vid 3,5 khz och på toppen, men inte så mycket som i studion. När jag står hemma i studion och försöker sjunga bra låter det lite som som när helt döva försöker pratsjunga. Jag tar om en tusen ggr. Ger jag mig fan på att inte överarbeta och sätta det direkt blir det lika illa. Men när jag sjunger med bandet live är det så jäkla enkelt. Jag sjunger väl inte perfekt då heller, men jag gillar det åtminstone, det är liksom jag. Det jag gör vokalt i studion låter som en annan person, tondöv och helt utan timing. Live spelar jag gitarren och sjunger samtidigt som om jag vore två personer, helt utan ansträngning, det är lika lätt som att andas.

Här är typexempel på det jag spyr åt:

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-n-gons-barn-wav

Ja, vad illa det låter.

Här ställde jag upp en liten Lumix kamera på sånglådan (liten Behringer) i replokalen, det är bara de inbyggda mickarna i den som tar upp ljudet. Vi kan knappt låten, trummorna hörs alldeles för mycket, jag har ingen kompressor till sången, och vi ser ut som om vi sover. (basisten har feber o halsfluss plus fyra andra liknade grejer) Jag är ful som själva helvete, filmen är urtråkig, jag filmade lite bara för att få lite grepp om hur vi spelar ihop. Men likt förbannat så gillar jag detta 100 gr mer än det jag gjort i studion.

Du verkar ju mycket mer bekväm och avslappnad när du använder dig av det engelska språket. Förmodligen tycker du att du uttalar engelska bättre än svenska också - bränns det? Många skäms lite över sin egen dialekt nämligen. Något du inte behäver göra, men sanningen är det är mer hitpotential när du kör engelskt.

Frusterande som ni nog förstår. I studion tycker jag ofta att det känts bra när jag sjungit o mixat en låt, när jag lyssnar på eländet dan efter vill jag dö, eller åtminstone sparka sönder alla dyra musikgrejer jag har. När jag spelar live är det lite tvärtom, när jag tittar ner på gitarren är de grejer jag spelar skrattretande taffliga och genombilliga. Men när jag tex kollar en sån här videoinspelning efteråt kan jag bli förvånad hur bra jag spelar stundtals, och på gitarren blir det ofta grejer jag aldrig hört förr från varken mig själv eller nån annan. I studion förvandlas jag av nån jävla anledning till en lallande idiot. Haha, fy fan.

Sanningen är att du spelar bra.

Borde finnas nåt sätt att göra inspelningar så det känns live, och att jag slipper den normala inspelningsproceduren, men ändå få skitbra ljud, tex det här Glyn Johns soundet på trummorna. En bra ljudkille borde kunna mixa oss tre direkt ner till två spår via ett bra analogt bord. Man kan ta en låt i taget o kontrollyssna, några direkta nivåändringar lär inte behövas när man väl hittat dem. Vi behöver troligen bara sju kanaler på en mixer för att få med allt vi gör. Sen räcker det med en bra mastring efteråt. Tankar om det här?

Ja, mina tankar börjar nu vandra i riktning åt att du kanske skulle lämna över hela mixningen och masteringen till en helt utomstående.

Här tycker jag oxå det låter som att det är jag som sjunger...

Här är en från vår första spelning, jag drog igång den när vi kört låtlistan två ggr fast de andra två aldrig hört den. Även den har nåt i känslan och drivet jag önskar gick att få till i studio.

Saken är den att du kanske lider lite av "tapefenomenet" fortfarande, eller?? Det innebär att man som sångare t.ex. spänner sig även om man vet att det inte är någon fara i att göra 10-20-50-100 omtagningar när man spelar in digitalt. Det finns ju inget band som slits. Jag känner att jag själv fortfarande helt rubbat nog kan känna av det. Man spänner sig inspelningssituationen, men inte annars. Man kan sätta vad som helst och blunda samtidigt innan om man vill, men så fort man klickat på den röda runda play-symbolen så låser det sig i timmar.

I livesituationerna så blir du mer bekväm. Även om viss pirrighet han infinna sig innan spelningen kan jag tänka mig, så släpper det nog rätt snart när du ser hur alla gläds åt det som serveras i musikform, de dansar o.s.v. I inspelningssituationen i studion så blir det en annan sak. Där kan du inte slappna av förrän verkligen varenda stavelse kommer ned i digital form på det sätt som krävs för att man med nöjd min ska kunna välja Spara som.

Jag kanske borde få en enkelbiljett till ett dårhus, men va fan. Långt skrivet, och bara en massa surr kanske, men jag lider såna hemska kval ibland över både sång o ljudkvalite.... Live är allt så skitenkelt, även ljudtekniken.

Vården har inte ens råd att ta in alla som vill och behöver.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack även Debatt för kloka och trösterika ord.

Nu har jag testat lite olika grejer här hemma och kommit fram till ganska märkliga saker:

Först bytte jag Neumann mot Beta58, och det blev lite bättre, kanske för att jag då kan använda den nära mickteknik jag använder live. Genast tänkte jag att det är nåt fel på Neumannmicken. För att kolla det testade jag de två mot varann genom min billiga Soundcraft E-spirit livemixer. I liveracken har jag en analog gammal analog studiokompressor, jag kör halva på sången, halva på elgitarren, och ett tc reverb/delay. Provade först att sjunga till lite backtrax jag har på minidisc i racken. Genast hörde jag att det inte är nåt fel alls på Neumannen. Shure Beta 58 låter bra, men TLM102 låter fyra ggr bättre ändå.

Sen kopplade jag in livemixern till portan i stället för att gå genom Mico preampen. Och den vägen lät det fan så mycket bättre! Om det är för att det blir helanalogt eller vad det är. TLM102 + Mico preamp på trummor eller munspel låter skitbra, men till min röst låter det trasigt, hur kan det vara så?

Jag rattade till ett helt färdigt ljud i liveracken, lagom kompressor, lätt eq, reverb o delay, sen sjöng jag om "Någons Barn" hur enkelt som helst. Testade sen att koppla som vanligt ifall det bara var inbillning, men helt solklart låter min röst sämre digitalt. Konstigt att en sån skräpmixer ska låta bättre än en preamp för 8000:-

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju "veteran" på studio-forum så du borde väl veta??? 😄😉

Nä men många av prylarna har väl olika frekvens-respons.

Jag har svårt att hitta sångmick till mig själv (och preamp).

Har senast testat bl a Pearlman TM1 (funkade inte alls) och Manley ref c

som funkar kalas på min röst fast har en prislapp jag inte gillar.

Alla mickar och preamps funkar inte till

alla rum och alla källor helt enkelt, eller funkar gör dom väl men låter

inte alls likadant.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju "veteran" på studio-forum så du borde väl veta??? 😄😉

Nä men många av prylarna har väl olika frekvens-respons.

Jag har svårt att hitta sångmick till mig själv (och preamp).

Har senast testat bl a Pearlman TM1 (funkade inte alls) och Manley ref c

som funkar kalas på min röst fast har en prislapp jag inte gillar.

Alla mickar och preamps funkar inte till

alla rum och alla källor helt enkelt, eller funkar gör dom väl men låter

inte alls likadant.

Veteran... Du gick med samma år men kallas "medlem"? Vad beror det på?

Nu har jag sjungit om den genom livemixern, och använt den kompressorn o reverbet/dealyet i racken. La även dit en till elgitarr i stereo oxå genom samma grejor. Nyaste versionen är den övre här:

http://soundcloud.com/you/tracks

Nu måste ju alla höra vilken skillnad det är. Så jag själv anser att det hela beror på tekniken, taskigt sångljud helt enkelt, inte att det sitter i nerverna på mig.

Det här ljudet är inte sp bra som jag skulle vilja heller.... En analog micpreamp av gammaldags snitt vore nog nåt för mig. Neve eller vad de heter. P Solo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du råkade fibbla till länken där men jag slänger in den här:

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-n-gons-barn-21 (När jag klickade på din länk kom jag till mina egna låtar)

Jag tycker att det är skillnad men jag tror fasen du sjunger bättre nu också. Äh, jag ska jämföra lite mer ordentligt, gamla versionen ligger ju kvar.

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du råkade fibbla till länken där men jag slänger in den här:

http://soundcloud.co...-n-gons-barn-21 (När jag klickade på din länk kom jag till mina egna låtar)

Jag tycker att det är skillnad men jag tror fasen du sjunger bättre nu också. Äh, jag ska jämföra lite mer ordentligt, gamla versionen ligger ju kvar.

Jag sjunger nog inte speciellt annorlunda, men jag känner ju hur mycket lättare det är att sjunga utan disten eller vad fan det är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått bättre sångljud ändå...

Använde TLM102 och Mico preampen men kopplade analogt via gammelkompressorn och till line på portan. Nu låter det riktigt proffsigt.

Det är nåt skit som blir när jag kopplar digitalt som ger taskigt ljud. Konstigt, för när jag mastrar med finalizerburken använder jag spdif, och då hör jag ingen försämring...

Nu är jag helt slut i skallen o överallt, så nån ny mix blir det inte i natt. Skönt i alla fall att inte Micon låter sämre än en replokalsmixer...☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Skärp dig Apan Nilsson! En SM58 eller för den delen SM57 är en skitbra mick rätt använd.. T.om så låter den bättre än en dyrare TLM102.. Men man måste veta förutsättningarna etc.. För en massa år sedan gjorde jag en inspelning med Eric Bibb som tvärt ville använda en Sm57 även i studion då han alltid sjungit i en sån mick sen han började sjunga offentligt.. Sagt och gjort.. Riggade upp och förväntade mig inget vidare resultat.. Men jäklar i lådan vad bra det lät.. Fick EQ och Kompressor på köpet ju.. Det är sånt en stormembranad kondensator inte klarar av!! Jo jag har ett par TLM också men just att micken både agerar EQ och Kompressor/limiter i sig.. Det är en fin sak som bara funkar i dynamiska mickar!

Lyssna på http://www.youtube.com/watch?v=rIzLbBeUW28 Simpel Sm57 på både sång och munspel! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skärp dig Apan Nilsson! En SM58 eller för den delen SM57 är en skitbra mick rätt använd.. T.om så låter den bättre än en dyrare TLM102.. Men man måste veta förutsättningarna etc.. För en massa år sedan gjorde jag en inspelning med Eric Bibb som tvärt ville använda en Sm57 även i studion då han alltid sjungit i en sån mick sen han började sjunga offentligt.. Sagt och gjort.. Riggade upp och förväntade mig inget vidare resultat.. Men jäklar i lådan vad bra det lät.. Fick EQ och Kompressor på köpet ju.. Det är sånt en stormembranad kondensator inte klarar av!! Jo jag har ett par TLM också men just att micken både agerar EQ och Kompressor/limiter i sig.. Det är en fin sak som bara funkar i dynamiska mickar!

Lyssna på http://www.youtube.com/watch?v=rIzLbBeUW28 Simpel Sm57 på både sång och munspel! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...