Jump to content
Annons

Hur många av er "tok-köpte" stormembran mick på måfå och blev nöjda?

Recommended Posts

Chris_Kadaver (oregistrerad)
Postat

Är fortfarande på jakt efter mick. Tycker det verkar meckit att åka runt i butiker och testa olika. Tänkte lägga runt 2000 kr. Har en billig phonic mixer som saknar fantom-matning. Har en rätt nasal röst... men är ute efter ett rätt rakt, tydligt och avskalat ljud. Dvs mer åt jakob samuelsson hållet i poodles än jocke berg i kent (för att hårddra det). Fått rekommendationer om Røde NT2-A som förvisso saknar fantom matning, men sedan blev jag varnad då en kille tyckte den framhävde det nasala. Värt att köpa grisen i säcken i den prisklassen eller hur stor skillnad kan det vara? hör knappt någon skillnad på dyrare och billigare mickar på thomanns ljudtest. Tips?

Annons
Postat

Stormembransmick utan fantommatning som lämpar sig till sång. Det smalnar av utbudet avsevärt. Den vanligaste micken i kategorin är Shure SM7. Men till den behövs en tyst mickförstärkare. Tror inte phonicmixern riktigt håller måttet. Men vad vet jag.

SM7 spräcker din budget iofs.

Postat

Mm, håller med joachime att det där att du inte ha möjlighet till fantomatning smalnar av utbudet avsevärt. Det är absolut inte aktuellt att köpa en enkel micpre? Annars har du ju ART's minsting Tube MP som är jävligt bra micpre för pengarna.

Vad det gäller mikrofon tänker jag tipsa om sE Elctronics Z3300a (2199kr) alternativt sE2200a (1495kr).

Vänligen,

CHAE

Postat

Vad i all sin dar ska du ha en mixer till??

Köp ett bättre ljudkort istället med bra mickpreamp.

Rådfråga med din musikaffär vad dina behov är.

Sen är det bara kolla tester med mickar.

Googla och kolla tester.

Jag hade en Röde NT-1 ett tag som jag sålde sen.

Tyckte den var för vass.

I dagsläget har jag 2 st Alesis Groove Tube AM51 (rätt ovanliga)

som är mitt främsta vapen för att spela in sång, bas, gitarr, elgitarr

samt 2 st CM2 av svenska Line Audio (billiga och bra) av småmembrantyp

som komplement till AM51:orna.

Sen har jag även en Generis rörmikrofon om man vill ha det riktigt krispigt

på tex gitarr eller sång. Funkar bra på sax också.

Det är min uppsättning av "finmikrofoner"

Sen har jag såklart en drös med dynamiska mickar också

men det är ett annat kapitel.

Här är ett test på Alesis Groove Tube AM51

Och här är en lämpligt nog till salu

• 2 veckor senare...
Postat

Så era tips är kort och gott att skrota mitt nuvarande m-audio delta 2496 och phonic mixern? Till fördel för vad isåfall? externt ljudkort? Får man lika låga latenser med firewire ljudkort som ett internt? Vill helst ha en så välbalanserad setup som möjligt för att slippa flaskhalsar. Tanken var att slänga iväg en beställning från thomann med en kompis redan på lördag så har inte riktigt tid att rådfråga i musikaffär. För övrigt är min erfarenhet av säljare i musikaffärer att de försöker kränga på en det som alltid är snäppet dyrare än det man efterfrågar. Håller ljudkortet måttet för enbart en mic-preamp? och finns det preamps med rca ut? Känns så meckit alltihop att jag snart går och köper en USB mick på en gång...

Postat

Förut brukade jag köra med ett mixerbord utan fantommatning så jag köpte en billig preamp och hade en billig mikrofon och det funkade bra. Köp nån billig kinamick, ingen kommer höra skillnad i en mix ändå.

Postat

...Jag kanske ska börja med att skriva att jag inte kan massor om mickar. Men att jag har använt ett par och kommit fram till vad som kanske skulle passa mig.

Kondensatormickar fångar upp allt i rummet. Att tex spela digitalpiano samtidigt som man sjunger resulterar i att man hör tangent-anslagen. Rummet färgar nog också inspelningen.

Jag har testat en dynamisk Shure SM57 till sång, och den isolerar mer. Jag kan t o m spela in demos med folk i hemma utan att de stör för mycket.

Jag har sneglat på dynamiska Shure SM7b (stormembran enl vissa) och den verkar vara ännu mer isolerad mot omgivningen. Dessutom har den inbyggt pop-filter och upphängning, vilket gör den "billigare" om man oxå måste skaffa detta med nytt mickinköp.

Dock så ger den -59 dB-någonting jämnfört med SM57 -56 dB-någonting. En 3 dB skillnad.

Vad jag förstått på webben är att skillnaden i ljud kanske inte är enorm mellan SM58 (och därmed SM57?) och SM7b. Men att SM7b har bättre sid-isolering och funkar bättre om du ska spela samtidigt. Dyrare dock.

Om man vill ha mer isolering än SM57 men högre output så kanske den snygga Shure Super 55 med sin "supernjure"-karakteristik och (vad jag tror) pop-isolering med dess stora grill kan vara ett alternativ med -53 dB-någonting i output.

På min hemsida (nedan) så spelade jag in "Moments on the run" med SM57. Lite kringljud hörs, men inte lika mycket som om jag skulle använt kondensatormick (jag har en småmembranare-kondensator och har inte testat denna fullt ut med samtidigt digitalpianospel). "Monospår på Ipod"-inspelning.

Postat (redigerat)

...Jag kanske ska börja med att skriva att jag inte kan massor om mickar. Men att jag har använt ett par och kommit fram till vad som kanske skulle passa mig.

Kondensatormickar fångar upp allt i rummet. Att tex spela digitalpiano samtidigt som man sjunger resulterar i att man hör tangent-anslagen. Rummet färgar nog också inspelningen.

Jag har testat en dynamisk Shure SM57 till sång, och den isolerar mer. Jag kan t o m spela in demos med folk i hemma utan att de stör för mycket.

Jag har sneglat på dynamiska Shure SM7b (stormembran enl vissa) och den verkar vara ännu mer isolerad mot omgivningen. Dessutom har den inbyggt pop-filter och upphängning, vilket gör den "billigare" om man oxå måste skaffa detta med nytt mickinköp.

Dock så ger den -59 dB-någonting jämnfört med SM57 -56 dB-någonting. En 3 dB skillnad.

Vad jag förstått på webben är att skillnaden i ljud kanske inte är enorm mellan SM58 (och därmed SM57?) och SM7b. Men att SM7b har bättre sid-isolering och funkar bättre om du ska spela samtidigt. Dyrare dock.

Om man vill ha mer isolering än SM57 men högre output så kanske den snygga Shure Super 55 med sin "supernjure"-karakteristik och (vad jag tror) pop-isolering med dess stora grill kan vara ett alternativ med -53 dB-någonting i output.

På min hemsida (nedan) så spelade jag in "Moments on the run" med SM57. Lite kringljud hörs, men inte lika mycket som om jag skulle använt kondensatormick (jag har en småmembranare-kondensator och har inte testat denna fullt ut med samtidigt digitalpianospel). "Monospår på Ipod"-inspelning.

Ingen mick med låg input är av intresse. Sitter på en sm58 nu. Den är fruktansvärd för inspelning. Fick dock veta att det antagligen är för jag kör xlr till tele... Eller iaf bidragande orsak till att det låter illa. Skulle hellre köpa en mick i beta serien. Dvs beta 57 eller beta 58. Priset är egentligen inte jätte avgörande för själva micken. Behöver jag däremot byta ut allt jag äger för att ingenting ska flaska blir det däremot lite tightare kanske. Det som känns illa är att det krävs rätt mycket utrustning för att få bättre ljud än med exempelvis en sån här (Blue Yeti):

Rätt illa när en podcast mick för 1300 kr som varken kräver ljudkort eller preamp låter bättre än det man själv sitter på.

Vill hitta ett kit med preamp, och mick som känns pris/prestanda motiverat kontra en sån där podcast mick.

Redigerat av Chris_Kadaver
Postat

Ingen mick med låg input är av intresse. Sitter på en sm58 nu. Den är fruktansvärd för inspelning. Fick dock veta att det antagligen är för jag kör xlr till tele... Eller iaf bidragande orsak till att det låter illa.

XLR till Tele-kabel och in i mixern?

Då kör du in på en lineingång och det är inte det minsta konstigt att det blir kasst. Skaffa först en riktig mikrofonkabel med XLR i båda ändarna, så behöver du kanske inte ens byta mick...

Jag är i och för sig inte förtjust i SM58 själv, utan tycker i så fall att Beta58 är betydligt trevligare, men det är enligt min mening inte så lämpligt att göra några större inköp förrän du har testat att koppla in micken du har till rätt ingång...

I övrigt kan jag nog säga att de flesta billiga kondensatormickar är helt ok nu för tiden, men du kan gärna hämta smakprov på hur diverse olika mickar kan låta, på min testsite (länk i min signatur).

Om du saknar fantommatning i mixern, så finns det externa fantom-nätdelar för överkomliga priser. Mixern är förmodligen ganska överflödig egentligen, men med tanke på att det varken finns mikrofoningång eller hörlursutgång på ditt ljudkort, så kunde det smartaste vara att skaffa ett annat ljudkort som har de funktionerna också - men då blir det ju också mer utgifter, så det är många saker att tänka på...

Postat (redigerat)

Så era tips är kort och gott att skrota mitt nuvarande m-audio delta 2496 och phonic mixern?

Nej, mitt tips är...

1. Koppla bort mixern
  2. Köp en hyffsad mikpreamp
  3. Köp en telehane-till-rca-kabel för att koppla line out från preampen till ingången på ljudkortet. (Visst, det är obalanserad ingång i ljudkortet men det är okej.)
  4. Köp/låna hem (om du får) ett urval intressanta mikrofoner från affären

Kanske inte lika roligt som ett ljudkort med inbyggd mikpreamp, men latency blir bra med PCI-kortet du har. Visst kan det bli bra med Firewire/USB-ljudkort också, men det är ett huvudbry att jaga nytt ljudkort också.

Redigerat av Linus
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Om du inte har någorlunda bra akustik så kan du släppa planerna på en konding. Dessutom låter alla billiga kondingar illa. Prova en Beta 58 tillsammans med en preamp som ger minst 60 dB gain.

Postat

...Jag kanske ska börja med att skriva att jag inte kan massor om mickar.

Kondensatormickar fångar upp allt i rummet.

korrekt följt av motsatsen

Postat

Om du inte har någorlunda bra akustik så kan du släppa planerna på en konding. Dessutom låter alla billiga kondingar illa.

konstigt

minns inte dig som så här helt okunnig

Postat (redigerat)

korrekt följt av motsatsen

Så jag borde inte ge upp hoppet om kondensatormickar?

Min erfarenhet var att de dynamiska inte fångade upp allt i rummet, så att det faktiskt gick att spela och sjunga samtidigt. Kondensator-shootgun-micken jag använde, som borde vara väldigt smal i upptagningen, fångade trots det upp mina fingrar som valsade runt på tangenterna. Det är därför jag själv började spana på SM7b. De Youtubeklipp jag sett med denna visar på att sidoljud inte hörs så mycket.

Du kanske har ngt råd?

EDIT: En annan sak du kanske känner till är huruvuida det ligger något i att dynamiska mickar komprimerar ljudet lite. Du vet: sanningar finns på webben.

Redigerat av Erik dP
Postat
Du kanske har ngt råd?

det är snarare mickens karakteristik som avgör hur mycket kringljud kontra källa som micken plockar upp

en kondensatormick är oftast känsligare och snabbare än en dynamisk men behöver för den skull inte plocka upp mer oönskat ljud än en dynamisk

det kan dock spela roll att många dynamiska mickar funkar bäst när man har dom riktigt nära ljudkällan medan många kondingar funkar bäst på ett visst avstånd (10-40cm typ) - det kan spela roll då avståndet mellan olika ljud givetvis spelar roll för hur mycket dom kommer höras

en dynamisk mick reagerar generellt långsammare på transienter än kondingar och därför kan man uppleva det som att ljudet "smetas" ut något

det är kanske det som en del menar är komprimering

• Gilla 1
Postat (redigerat)

det är snarare mickens karakteristik som avgör hur mycket kringljud kontra källa som micken plockar upp

en kondensatormick är oftast känsligare och snabbare än en dynamisk men behöver för den skull inte plocka upp mer oönskat ljud än en dynamisk

det kan dock spela roll att många dynamiska mickar funkar bäst när man har dom riktigt nära ljudkällan medan många kondingar funkar bäst på ett visst avstånd (10-40cm typ) - det kan spela roll då avståndet mellan olika ljud givetvis spelar roll för hur mycket dom kommer höras

en dynamisk mick reagerar generellt långsammare på transienter än kondingar och därför kan man uppleva det som att ljudet "smetas" ut något

det är kanske det som en del menar är komprimering

Tackar!

Känner du förresten till ngn kondensatormick som man skulle kunna använda "live" hemma. Batteridriven är ett plus då jag spelar in på min Ipod, men inte nödvändigt. Gärna om man slipper ett enormt puffskydd då jag vill hitta pianot/gitarren också. Jag kör med en tubstrumpa på SM57:an idag (mun-mickavstånd ca 5 cm).

Redigerat av Erik dP
Postat
Jag kör med en tubstrumpa på SM57:an idag (mun-mickavstånd ca 5 cm).

yikes!! 🤪

en kanonkonding som är anpassad mer för livebruk är akg c535EB - lite dyr kanske

http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,262,pid,262,nodeid,2,_language,EN.html

batteridriven är den inte

sony har nån billigare liten stereomick som är rätt bra.... 907 nånting

http://www.bhphotovideo.com/c/product/150434-REG/Sony_ECMMS907_ECM_MS907_Stereo_Mic.html

den kan du ju ev använda, men inte till närmickning av mun medelst socka - köp ett puffskydd 🙂

• Gilla 1
Postat

Tack!

...Den ÄR tvättad före användning.

MEN, jag har höööört att det blir bäst ljud om man haft strumpan minst en vecka (i sneakers)... Gärna med några avrivna naglar i 😛

Postat

AKG C1000 kan man köra på inbyggt 9-volts batteri, eller via fantommatninmg. Till dem följer det med olika plastkapslar att byta inuti så man får olika upptagningskaraktär också. Ett tag körde jag live med en sån, den var väldigt okänslig för rundgång minns jag. Så med cardioidkapseln tar den nog inte upp mycket av rummet vid inspelning.

Kan vara ett alternativ. Bra som trum-OH och annat oxå.

Postat

AKG C1000 kan man köra på inbyggt 9-volts batteri, eller via fantommatninmg. Till dem följer det med olika plastkapslar att byta inuti så man får olika upptagningskaraktär också. Ett tag körde jag live med en sån, den var väldigt okänslig för rundgång minns jag. Så med cardioidkapseln tar den nog inte upp mycket av rummet vid inspelning.

bra tips där gunnar

Postat

MEN, jag har höööört att det blir bäst ljud om man haft strumpan minst en vecka (i sneakers)... Gärna med några avrivna naglar i 😛

Jag har förmodligen sjungit 5 cm från någons sneakers på fyllan nån gång. Minns inte.

Tackar!

du menar så du får bort matresterna innan du sätter den på foten? ☺️

Bra tips det där. Nu fattar jag äntligen varför fötterna luktar pizza.

Postat

Hej.

Jag hade en sm 58 från början, köpte sedan en nt1-a, och allt blev mycket bättre. Har också en se electronics X1, vilket jag kan rekommendera varmt, den är ju dessutom billig. Men om den passar till dig har jag svårt att säga. Har även köpt en rörmick, kommer inte ihåg vad den heter nu precis, men kan det vara något med 3, typ t3 eller nåt... funkar skitbra på tjejröster.. ursäkta det var inte detta jag ville säga egentligen.

Det jag vill säga är egentligen att jag av någon anledning vid ett inspelningstillfälle provade att vara längre ifrån min SM 58, och denna mick vaknade helt plötsligt upp till mer liv.

Jag hade tidigare läst om proximityeffekten och så, men trodde jag var en som inte skulle höra skillnaden så jag tänkte inte så mycket på det. Förrän jag som sagt efter att ha köpt alla andra mickar provade. Så att ha SM 58 30cm ifrån munnen när jag hade en inspelning gjorde det supermycket bättre.

Så om du sjunger som jag alltid har sett alla göra på livespelningar, precis intill micken, så prova att ta bort den en bit.

Nu kanske du har provat detta för länge, länge sen, men man vet ju aldrig.

Jag tycker väl inte att SM 58 riktigt går upp i klass med NT1-A eller någon av de andra stormembranarna. Men det skulle räckt mycket längre om jag hade varit längre ifrån den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.