Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska köpa ett nytt externt ljudkort till min dator (amp phenom x6 1100+8 gig ram)

Kommer att köra mycket kontakt pluggar och sådant i cubase.

Det jag vill ha är så låg latency som möjligt i mjukvarusynthar och samplers plus 2 micpreampar/lineingångar. Lite sådär som många kort ser ut idag.

Jag funderar på Komplete Audio 6, eller kanske roland AU-55 quad capture.

Vilket tror ni funkar bäst?

Kanske någon har ett ännu bättre alternativ?

Annons
Postat

vad menar du med låg latency ? för mej blir det 5ms med ett billigt ljudkort.

Ja alltså, den tid som det tar för ljudet att höras efter att man tryckt ner en tangent på tex midi keyboarden. När man spelar live kan tex 10 eller tom 5 millisekunder göra det väldigt obekvämt att spela med.

Postat (redigerat)

Roundtrip latency då eller?

Svårt att sia om. Hänger alltid på den individuella datorn, kortet, drivrutinerna, programmen etc etc. De du nämnde fungerar säkert utmärkt.

Redigerat av JohnRick
Postat

Roundtrip latency då eller?

Svårt att sia om. Hänger alltid på den individuella datorn, kortet, drivrutinerna, programmen etc etc. De du nämnde fungerar säkert utmärkt.

Jo, jag antar att det är round trip latency..

Postat (redigerat)

Jag har ett Alesis iO|26 (tror jag det heter) som jag är väldigt nöjd med (om de säljs fortfarande vet jag dock inte)... Det går iof på firewire, vet inte om du har det? Det har åtta (inte jätteroliga med väl fungerande och väldigt transparenta) mikpreampar, två ADAT-in, S/PDIF, ett gäng analoga utgångar, midi, mm, etc. Sjukt mycket för lite pengar helt enkelt.

Redigerat av MrBluesman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.