Jump to content
Annons

Formatera om extern hårddisk efter byte från PC till Mac?


MajaK (oregistrerad)

Recommended Posts

MajaK (oregistrerad)

Tjena!

Jag har bytt från PC till iMac och tänkte använda den externa hårddisk (USB 2.0) jag tidigare använt till PC:n till iMac nu. Till att spara ljudbibliotek och Pro Tools-grejer.

Kan jag bara koppla in hårddisken och köra direkt med iMacen, eller måste jag omformatera hårddisken eller dylikt? Jag har noll koll och lyckas inte hitta nån info på nätet...

/Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ere fat 32 vilket jag tvekar kan du skriva och läsa utan problem till från mac men är det det andra vad nu de heter så måste du omformatera för att kunna skriva från mac.

Jag har dock externa enheter i ntfs som funkar hur bra som helst att flytta mellan pc och macdatorer

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Ska du läsa hårddisken på både PC och Mac? Eller räcker det om du framöver enbart använder den på Macen?

Kopiera innehållet på den externa hårddisken till Macens interna hårddisk.

När du testat att filerna kopierades felfritt, så kan du formatera om den externa hårddisken i Mac-format.

Mac OS X läser NTFS-hårddiskar utan problem' date=' men utan extraprogram går det inte att [b']skriva[/b] till NTFS-hårddiskar.

Dvs. du kan komma åt grejer från din hårddisk om du kopplar den till Macen, men vill du spara nya filer på den måste du installera stöd för NTFS.

  • NTFS-3G är gratis. Det går genom FUSE så är går inte lika snabbt att läsa/skriva hårddisken som om det varit ett "direkt" stöd för filsystemet.
    Men som sagt, gratis är gott.
  • Paragon NTFS for Mac kostar pengar, men är snabbt och stabilt och ger fullt NTFS-stöd på Macen.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

MajaK (oregistrerad)

Tack för era tips!

Jag ska enbart använda den till Macen. Och jag ska enbart ha ljudbibliotek till "tunga" pluggar (typ BFD2, Vienna Strings, Ivory etc) på den.

Så innan jag kan lägga över dessa ljudfiler från Macens hårddisk behöver jag alltså formatera om den externa hårddisken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era tips!

Jag ska enbart använda den till Macen. Och jag ska enbart ha ljudbibliotek till "tunga" pluggar (typ BFD2, Vienna Strings, Ivory etc) på den.

Så innan jag kan lägga över dessa ljudfiler från Macens hårddisk behöver jag alltså formatera om den externa hårddisken?

Japp. Gör det från Mac-en.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag iofs slängt ut min PC. Men hur funkar det med en nätverkshårddisk?

Kan man läsa/skriva med båda plattformarna?

Oftast.

Det beror lite på exakt hur nätverksburken hanterar diskar. Och det beror i sin tur på exakt vilken version av mjukvara som snurrar på burken.

Skriva och läsa från bägge brukar kunna konfigurera så det fungerar utan problem.

Senaste versionen av OS, Lion, är dock rätt kräset när det gäller att göra backuper -- mer kräset än tidigare versioner. Det är mer säkert nu så det krävs rätt versioner. Såna börjar dyka upp för uppgradering av firmware, men inte till alla burkar än.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Så innan jag kan lägga över dessa ljudfiler från Macens hårddisk behöver jag alltså formatera om den externa hårddisken?
Japp, in i Skivverktyg formatera som Mac OS Extended (journalförd)

Nu har jag iofs slängt ut min PC. Men hur funkar det med en nätverkshårddisk?

Kan man läsa/skriva med båda plattformarna?

Ja, det går eftersom läsning/skrivning sker över nätverksprotokoll och datorn inte jobbar mot filsystemet. Prestandan sjunker så det duger inte för lagring av ljudbibliotek.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Om du menar att bara titta på den rent fysiskt så går det inte att se vilket format det är. Den måste kopplas in i en dator för att man ska kunna se det.

Om den är inkopplad i en Windows PC, och visar sig där så kan du högerklicka på den och välja "Egenskaper". Där ser du sedan vilket filsystem som används under rubriken "Filsystem". I vanliga fall antingen NTFS eller FAT32.

Om den är formatterad på en Mac eller Linux eller annat icke Microsoft format så kommer Windows inte veta vad det är, utan föreslår att du ska formattera disken. Gör du det så försvinner allt som finns på disken, så gör inte det om du vet att du har något du vill ha kvar på disken.

På en Mac vet jag inte, men gissar att det borde fungera på liknanade sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så innan jag kan lägga över dessa ljudfiler från Macens hårddisk behöver jag alltså formatera om den externa hårddisken?

Om det är NTFS kan du endast läsa filerna från Mac. Kör exFAT på Mac OS, brukar fungera bra. (edit: Eller vänta, HFS+ körs nu på macar)

Nu har jag iofs slängt ut min PC. Men hur funkar det med en nätverkshårddisk?

Kan man läsa/skriva med båda plattformarna?

Ja. Det är processorn och firmware (OS) i nätverkshårddisken som står för skrivning till disk. Den kan köra vilket filsystem som helst utan att påverka klienterna. Viktigt är att den stödjer AFP (Apple Filing Protocol) om du ska köra t.ex. Mac fildelning mot den. Men det gör de flesta NAS idag. (Annars stödjer Mac SMB/CIFS, vilket är Windows fildelningsprotokoll.)

kan man se på en hårddisk eller usb vilken formattering den har?

På Windows är det bara att högerklicka på enheten och välja "Egenskaper" så ser du filsystemet på första fliken. I Mac OS ser du det under Diskverktyg. Observera att du kan ha flera olika partitioner på en och samma hårddisk, med olika filsystem.

Maximala filstorleker beror lite på hur man konfigurerar allokeringsenheter (datablock) och sånt. Det finns en jättebra lista på wiki om olika filsystems begränsningar på: https://en.wikipedia..._systems#Limits

NTFS (på Windows) eller exFAT på Mac, klarar så mycket att det är långt över vad en vanlig användare kommer i närheten av. (Utom möjligtvis 255-tecken lång sökväg i NTFS.)

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...