Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Någon som testat detta: http://emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%C3%A5rdvara&grupp=Mikrofoner&undermeny=Tillbeh%C3%B6r&flik=1&exp=Mikrofoner&info=16257#

Ytterligare någonting som egentligen inte tillför något och bara ger klirr i kassan till säljarna, eller...?

Auralex skall ju vad jag förstår vara mycket erkänt inom akustikbehandling m.m

Det är ganska bra för att skärma av lite mellan olika mickar - och stativfötterna är riktigt bra eftersom de frikopplar mikrofonstativet från golvet, så att man får upp mindre vibrationer den vägen. Jag använder själv alltid stativfötterna. 🙂

Postat

Hmm...spännande. Är skillnaden verkligen hörbar i en hel mix?

Tycker du det är prisvärt?

Hur bra är "ganska bra"? 😉

Postat

Hmm...spännande. Är skillnaden verkligen hörbar i en hel mix?

Tycker du det är prisvärt?

Det underlättar förstås alltid jobbet en del om man kan separera ljudkällorna mer. Hur hörbart det blir i slutänden är kanske en annan fråga, men det blir lite enklare att göra precis det man vill vid mix, eftersom det är lite mindre läckage från andra ljudkällor. Det handlar alltså inte om några revolutionerande skillnader, men en hjälp på vägen.

Stativfötterna är verkligen bra, eftersom man inte alltid behöver bry sig om elastiska upphängningar, utan de gör att det funkar fint med stela stativfästen också. Jag brukar använda både shockmount och stativfötter, för att eliminera så mycket oljud som möjligt...

Till det priset som nämns, är det kanske tveksamt, men det svenska listpriset enligt distributören ligger t o m under det som nämns som specialpris på websiten, så de har nog glömt ändra Auralex-priserna... 😉

Hur bra är "ganska bra"? 😉

Så här bra (måttar med händerna, precis som storfiskaren...😉).

Postat (redigerat)

Skrev om det i "Inspelning av trumset"-tråden, men kan ju skriva om det här också;

Jag gjorde några egna små mikskärmar som en sandwich av asfaltsmatta, motorrumsdämpning och moltontyg (runda med hål i stort som en SM57) som jag trär på mikrofonen så den sitter som en keps mellan clipet och kapseldelen.

Det hindrar bla en del hihatljud från att nå virvelmiken samt dämpar ride i golvpukemiken. Det ser kanske inte så vackert ut, men funkar. Inte natt/dag-skillnad, men väl en förbättring. Det gör mixandet aningen enklare. 🙂

Redigerat av MrBluesman
Postat (redigerat)

Låter spännande, men vet inte om jag hänger med till 100% hur det "ser ut".

Har du möjligtvis någon bild man kan kolla på? 🙂

Edit: När det sitter på plats, alltså.

Redigerat av BluesBoy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.