Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

finns det några enkla tumregler för hur man sätter nivåer? Det är ju ganska lätta att saker blir för mycket när man sitter där och pular. Som novis på mixning så är det lite svårt att få grepp om det.

Om man skruva ner och lyssnar lågt på en låt vad är det egentligen man skall höra då?

Kan man dra en slutsat av att vissa saker är för höga då? Eller låga för den delen?

Redigerat av staxxon
Annons
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Om man lyssnar lågt så brukar man höra rätt väl om något sticker ut för mycket i mixen.

Postat

Man kan lyssna på bara några spår i taget, tex elbasen ihop med baskaggen först, sen även resten av trumspåren.

Har man flera gitarrspår kan man lysnna på bara dem tillsammans, ev bounca ihop dem till ett stereospår, då blir det lättare att veta att man har med alla gitarrerna lagom när mixar hela klabbet sen. (då stänger man förstås av gitarrernas orginalspår)

Ett annat sätt är att om man tycker man hör sången bra kan man testa att sänka den en bit. Hör man fortfarande varje ord bra då kan man ana att den var för stark från början.

Postat

ok, trummor och sång hör man sist och hör man då sången tydligt vid låg volym så kan det vara så att den är för hög. Hör man även då ex bas, så kan den också vara för hög. Vi får test 🙂

Postat

jag läste någonstans här på forumet att en bra tumregel ska vara att om man sänker så ska det sista man hör vara trummor och sång

Det har jag läst/hört på andra ställen också, men då gällde det endast sången, tror jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.