Jump to content
Annons

Var spara ljudfiler och installera pluggar? (nybörjarfråga)

Recommended Posts

MajaK (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Jag har precis skaffat Pro Tools 9 med en Mbox Mini, och undrar om jag rekommenderas att spara inspelade ljudfiler på datorns hårddisk eller på en extern hårddisk? Jag har en iMac 21.5" med Quad-Core i5 2.7GHz/8GB/1TB/Radeon HD 6.

Och hur bör jag göra med pluggar i detta avseende? Har BFD2 och Vienna Solo Strings. Installerade allt bara på iMacen. Borde jag ha gjort på något annat sätt...?

Vänlig hälsning,

Marcus

PS. Är erfaren som musiker men total nybörjare vad gäller inspelning med dator, så utgå från att jag har noll koll för det har jag verkligen! 😊

Annons
Postat

Extern hårddisk är ett måste. Firewire bäst.

När du dbl-klickar på instlleraren så installeras pluggarna automatiskt på rätt ställe.

Bibliotek>Application Support>Digidesign>Plug-ins

Postat (redigerat)

På en Windowsdator eller bärbar Mac rekommenderas att placera allt ljudmaterial/inspelningar/instrumentbibliotek på en annan hårddisk än system och program ligger på.

På en stationär Mac såsom iMac brukar det vara lugnare. Jag tycker du faktiskt kan prova först och se om hårddisken orkar med eller om du får prestandaproblem. Det ska sägas att stora mastodont-bibliotek, som BFD och Vienna-instrumenten faktiskt är, jobbar väldigt mycket mot hårddisken så det är troligt att det kan köra ihop sig om du ska spela in egen audio samtidigt.

Men prova först. Det är annars enkelt att flytta instrumenten till extern disk, förslagsvis en hårddisk med Firewire eller Thunderbolt, i ett senare skede isåfall.

Redigerat av Linus
MajaK (oregistrerad)
Postat

Tack Chris och Linus! :rolleyes:

Eftersom jag har en extern hårddisk kan jag ju lika gärna använda den. I så fall finns tre alternativ:

1) Spara ljudfiler inspelade i Pro Tools på iMacens egen hårddisk, men ha instrumentbiblioteken till BFD2 och Vienna på den externa.

2) Tvärtom: instrumentbiblioteken på iMacen men Pro Tools-inspelningar på den externa.

3) Både instrumentbiblioteken och alla ljudfiler till Pro Tools på den externa.

Kanske konstig fråga, men... Om jag väljer alternativ 3, krockar det inte att samtidigt hämta instrument (alltså när jag spelar på dem via MIDI) från den externa samtidigt som jag spelar in på den?

/Marcus

Postat (redigerat)
Eftersom jag har en extern hårddisk kan jag ju lika gärna använda den.
Firewire? USB 2.0?
Om jag väljer alternativ 3, krockar det inte att samtidigt hämta instrument (alltså när jag spelar på dem via MIDI) från den externa samtidigt som jag spelar in på den?
Visst kan hårddisken inte ladda/spara exakt samtidigt men den är blixtsnabb på att växla mellan läsning och skrivning och den hinner med bäggedera utan att det märks. Disk cache! Redigerat av Linus
MajaK (oregistrerad)
Postat

Har sedan tidigare ett USB 2.0 på 1TB som jag tömt och kan använda till detta. Om jag förstått rätt vore det ultimata alltså att lägga både Pro Tools-filerna och instrumentbibiolteken på den externa?

Är Firewire så pass mycket bättre att jag borde investera i en sådan extern? Jag kommer att köra med ganska tunga pluggar som Vienna och dylikt...

Tack för hjälpen!

Postat

jag skulle ha ljudbiblotek på usb 2 disk och audiofiler (inspelning/uppspelning) på en firewire (det är så jag har det)

"tunga" pluggar behöver så snabb processor som möjligt, sedan gäller det att ställa in dess hantering av biblioteket: Stream - inladdat i RAM, mm.

MajaK (oregistrerad)
Postat

Jag kör på det då.

Tack än en gång! 🙂

• 6 månader senare...
Postat

Hej, även jag har just skaffat Pro tools men är lite oförstående till alla rekommendationer om extern disk. Att ha två eller fler hdd där man separerar os från audio låter självklart, men sitter man på en stationär pc skulle jag snarare rekommendera en eller flera interna diskar framför externa prylar.

Detta säger jag helt utan erfarenhet av pro tools, har jag fel?

Postat (redigerat)

Hej, även jag har just skaffat Pro tools men är lite oförstående till alla rekommendationer om extern disk. Att ha två eller fler hdd där man separerar os från audio låter självklart, men sitter man på en stationär pc skulle jag snarare rekommendera en eller flera interna diskar framför externa prylar.

Detta säger jag helt utan erfarenhet av pro tools, har jag fel?

Helt riktigt, intern eller extern spelar ingen roll, huvudsaken att det det är olika diskar,

jag tror att det blir snabbare överföring med interna diskar, men jag kan ha fel............

Mvh

Björn

Redigerat av Burnie
Postat
men sitter man på en stationär pc skulle jag snarare rekommendera en eller flera interna diskar framför externa prylar.
Helt riktigt, men nu hade trådskaparen en iMac och då blir det extern disk.
  • 2 veckor senare...
Postat

Har USB till min Mbox och då rekommenderas det att inte ha andra usb-prylar inkopplade. Vill minnas att jag glömt att dra ur en extern hårddisk en gång och de blev PT seeegt så ini bomben!

Ett tips om man tänkte sig usb:a (verb) en extern hårddisk samtidigt med ett usbPT..

• 2 veckor senare...
Postat

jag skulle ha ljudbiblotek på usb 2 disk och audiofiler (inspelning/uppspelning) på en firewire (det är så jag har det)

"tunga" pluggar behöver så snabb processor som möjligt, sedan gäller det att ställa in dess hantering av biblioteket: Stream - inladdat i RAM, mm.

Det låter avancerat. Kan man inte ha 1 Firewire/Thunderbolt extern disk och ha projekt/inspelningar, plugins och ljudbibliotek i samma disk till en början? Eller kommer man att få problem från start?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.