Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Att ge ut en cd och sälja är "igår" tycker somliga. Och det är det ju också. Men vad göra i stället? Åka runt och spela som fan och hoppas man drar så mycket folk att man kan ta rejält betalt? Lägga all kraft på att försöka skriva, spela in och få ut en hitlåt?

Hur gör ni?

Kanske de flesta bara spelar in lite hemma utan att ens försöka komma nånstans?

En variant jag tycker verkar vara smart är den Peter Caerlsson och Blå Grodorna kör; de anordnar alla konserter helt själva, hyr teatrar osv. Fyllskallarna på krogen slutade de spela ionför för 15 år sen typ. Här i Söderhamn sålde de ut två föreställningar på Teatern som rymmer ca 150 pers, biljetterna kostade 450 kr styck. Det blir lite slantar det.

Annons
Postat

Tror det är helt rätt väg att gå, att ta kontroll över gig så mycket som möjligt, klippa mellanhänder.

Är du ute själv och spelar live?

Postat

Annars kan man tjäna pengar på pedagogik genom att bli musiklärare. Eller sälja sina instrumentpålägg åt andra produktioner. Utöver gig förstås.

Postat

Man måste nog utgå ifrån att bolagen tänker "pengar" snarare än "konst".

En gissning är att skivbolag gärna har hundratals låtskrivare till förfogande men bara några få artister. En marknadsförd populär artist kan man sätta vilka låtar som helst i handen på, och dom säljer ändå. Man måste nog tänka i marknadstermer snarare än konstnärliga termer om man vill tjäna pengar. Tex sälja låtar till bolagen (bara gissning). Det var ju ngn amerikansk kvinlig artist som det stod om i tidningen som hade spelat in - var det hundatals? - låtar till sin nya skiva. Jag gissar att det var en massa låtskrivare som hoppades på jackpotten att komma med på plattan.

För de som kämpar på med små spelningar här och där, eller att kränga en CD, så är väl belöningen mer konstnärlig tillfredställelse än faktiska pengar. I alla fall i relation till alla de timmar, dagar, månader man lagt ner på sitt artisteri.

För egen del ser jag låtskrivande som en kul hobby, men jag börjar ju få ett förråd med låtar som det skulle vara kul om man kunde göra till pensionsförsäkring på något sätt. Får se om Robbie Williams eller ngn annan slår en signal till mig. Min hustru föredrar färgen gul på Ferrarin.

Postat

En variant jag tycker verkar vara smart är den Peter Caerlsson och Blå Grodorna kör; de anordnar alla konserter helt själva, hyr teatrar osv. Fyllskallarna på krogen slutade de spela ionför för 15 år sen typ. Här i Söderhamn sålde de ut två föreställningar på Teatern som rymmer ca 150 pers, biljetterna kostade 450 kr styck. Det blir lite slantar det.

Vad kostade det att hyra Teatern?

Postat

450kr*150pers=67500kr

Om man hoppas att några är "fyllskallar" så kanske man tjänar på 150 st sålda öl under kvällen. (En del dricker ju inte och när jag anordnade en firmafest med gratis dricka gick det åt 2 drinkar per person i snitt.)

Kan man tjäna ett par tusen på drickat?

Sedan ska man väl dela upp pengarna mellan musiker och personal - bartender, vakt, mixare, garderob.

10 pers får ca 7000kr var om lokalen är gratis.

Låter OK om man kan hålla på så flera ggr i månaden. Men sedan finns det skatter oxå.

Postat (redigerat)

Inte mycket, en tusing, kanske. Refreshmentssnubbarna kör grejer med andra artister typ en gång i månaden. (de är inte härifrån utan från Skutskär, ca 10 mil nedåt kusten) Men de brukar sopa på med 250 spänn i inträde en vardag, då kommer det knackigt med folk. När vi spelade där sist med Guitar 66 fick vi fullt, vi tog en hundring i inträde, hade kanske funkat med lite dyrare. Vi har sagt att vi ska spela där med nya bandet först när vi har en cd att släppa samtidigt.

450kr*150pers=67500kr

Om man hoppas att några är "fyllskallar" så kanske man tjänar på 150 st sålda öl under kvällen. (En del dricker ju inte och när jag anordnade en firmafest med gratis dricka gick det åt 2 drinkar per person i snitt.)

Kan man tjäna ett par tusen på drickat?

Sedan ska man väl dela upp pengarna mellan musiker och personal - bartender, vakt, mixare, garderob.

10 pers får ca 7000kr var om lokalen är gratis.

Låter OK om man kan hålla på så flera ggr i månaden. Men sedan finns det skatter oxå.

Att blanda in bandet i spritförsäljning gör det hela extremt komplicerat om man inte vill köra svartkrog. Eller egentligen omöjligt. Dyra tillstånd, krögare, fullständigt kök. Att sen dela lika med nån krögare, det skulle aldrig de gå med på om det går bra. På krogen kan man ev köra den dealen att vi tar all entré, (då måste man ha en av sina "egna" som står i dörrn o tar betalt annars blir man blåst) och låta krögaren tjäna på öl, sprit och mat.

Att ta lika hög entré som Peter Carlsson funkar knappast. Men är man bara tre och inte behöver hyra PA är det inte fy skam att dela på 10.000 för att ha kul en kväll...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Man kan leva på att producera andra band. Sen när man själv turnerar så tar man det som tjänsteresa och plockar ut traktamenten för att slippa skatta så mycket.

Du gör alltså det? Hur många bitar består det av? Hjälpa bandet att spela in ett album? Få dem att låta bra live? Boka speljobben?

Postat

Det enda jag tjänar riktiga pengar på är att prodda i studion. Små slantar på turnéer, som blir mer tack vare traktamenten.

Du får alltså banden att spela lite mer si eller så, inte bara sköta det ljudtekniska?

Blir de inte sura om du vill att de ska lägga upp en låt annorlunda?

Postat

Du får alltså banden att spela lite mer si eller så, inte bara sköta det ljudtekniska?

Blir de inte sura om du vill att de ska lägga upp en låt annorlunda?

80-90% är såklart rent ljudtekniskt. Vad gäller att lägga sig i så är det ingen som blivit sur hittills. Jag skulle ju aldrig få för mig att gå över huvudet på någon. Jag lägger fram idéer på tex arrangemang, extra pålägg, avskalning osv. Oftast handlar det väl om vilken typ av ljudbild låtarna ska paketeras i. Ibland har banden stenkoll på vad de vill ha, men då kan man komma med alternativa idéer mest för att de ska bli tvungna att motivera sina idéer.

Inga konstigheter med andra ord.

Postat

Peter Caerlsson och Blå Grodorna. Här i Söderhamn sålde de ut två föreställningar på Teatern som rymmer ca 150 pers, biljetterna kostade 450 kr styck. Det blir lite slantar det.

Inte mycket, en tusing, kanske. När vi spelade där sist med Guitar 66 fick vi fullt, vi tog en hundring i inträde, hade kanske funkat med lite dyrare.

1000 spänn var billigt...

Beror på vad man betalar 1000 spänn för. Vad kostar 1000kr ?

🙂

Postat

Aaaah... Tack, och sorry för att jag är trög haha.

Lite trött efter sju timmar i studion med 17-18 åriga metal-kids idag, och sen ner till folkets park för att kränga skivor på en festival i fem timmar. Många bäckar små och låtsas att man har fler timmar på dygnet än vanliga människor gör att man kan leva på musik hehehe.

Postat (redigerat)

Nice!! 😄

1000 kr - 150 platser, runt 7 spänn stolen.

Skulle det vara Gbg fick man nog räkna med 15 kr stolen.

400 platser = 6000 kr.

Spekulerar vilt.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Teatern i Söderhamn är ett fantastiskt ställe- Bla har man hittat en orginal ridå från 1800-talet som teaterfolk från hela Europa kommer och tittar på med vördnad.

http://www.soderhamn...6800023412.html

Det bästa med att spela där är att man vet att alla i salongen kommit dit enbart för att höra mig och bandet spela. Och nyktra. På krogen är folk inte myktra, och vem som spelar skiter man ofta i. Har inte hittat nån bra bild på interiören, men här ser man hur scenen ser ut i alla fall, filmat från läktaren.

Spelar man där når man en publik som absolut aldrig går på krogen. Det är fler än man tror som är intresserade av att se levande musik utan att supa samtidigt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Fnulf, frilansar du som producent då eller hur får du jobben? Vad tjänar du på ett producent-uppdrag?

• Gilla 1
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Usch, gillar inte att spela inför nyktra människor.

Men det beror väl på vilken musik man gör...., vi vill ju att vår publik ska hoppa jämfota och röja som fan, det gör ju sällan nyktra människor.

Postat

Teatern i Söderhamn är ett fantastiskt ställe- Bla har man hittat en orginal ridå från 1800-talet som teaterfolk från hela Europa kommer och tittar på med vördnad.

http://www.soderhamn...6800023412.html

Det bästa med att spela där är att man vet att alla i salongen kommit dit enbart för att höra mig och bandet spela. Och nyktra. På krogen är folk inte myktra, och vem som spelar skiter man ofta i. Har inte hittat nån bra bild på interiören, men här ser man hur scenen ser ut i alla fall, filmat från läktaren.

Spelar man där når man en publik som absolut aldrig går på krogen. Det är fler än man tror som är intresserade av att se levande musik utan att supa samtidigt.

Var fick ni publik som vill komma och se er på teatern då? :rolleyes:

Postat

Fnulf, frilansar du som producent då eller hur får du jobben? Vad tjänar du på ett producent-uppdrag?

Jag jobbar för det mesta i egen studio och fakturerar per dag. Jag jobbar mest med punk och olika typer metal, som ofta inte är några rikingar så jag är billig. Men jag klarar mig på det. Jag har en lista med de flesta bolagssläppta skivorna på hemsidan www.hoborec.com/studio.php om det är intressant.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.