nattvaktaren (oregistrerad) Postat 2 mars 2004 Postat 2 mars 2004 okej, jag har just skaffat SX. startar med "16 midi channels", spelar mitt vst-instrument och vill lägga till en effekt. hur fan gör man? fattar inte hur jag hittar sends, lägger till effekt eller nånting. misstänker att det är grundstrukturen jag inte begriper. hur ska man se på det hela? kan någon i ett par meningar sammanfatta uppbyggnaden i SX?
Claes Holmerup Postat 2 mars 2004 Postat 2 mars 2004 Det är inte fel att börja med att läsa "Getting Started"-manualen... Ge det lite tid även om du inte gillar att läsa manualer. Det hjälper väldigt mycket att ha gått igenom den, eftersom den behandlar de mest grundläggande frågorna. När du har gjort det, så är det lättare att ställa "rätt" frågor, eftersom det annars är lätt att prata förbi varandra och missförstå vad man menar.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 2 mars 2004 Postat 2 mars 2004 Det är inte fel att börja med att läsa "Getting Started"-manualen... absolut, jag läser hjälpfilen parallellt hela tiden. men ibland är det till nytta att få någon annans ord på det hela.
bonzo Postat 2 mars 2004 Postat 2 mars 2004 Ditt VST-instrument bör ha lagt till åtminstone en kanal i mixern (alltså inte MIDI-kanalen) som du kan lägga effekter på. Antingen som Insert direkt på aktuell kanal, eller så skapar du en FX-kanal som du sedan kan "dela ut" till valfria kanaler.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 2 mars 2004 Postat 2 mars 2004 ...eller så skapar du en FX-kanal som du sedan kan "dela ut" till valfria kanaler. tack för svar! hur delar jag ut fx-kanalen?
bonzo Postat 2 mars 2004 Postat 2 mars 2004 Jag har inte tillgång till Cubase nu så det kan bli lite rörigt, men, men... Istället för att klicka i1 (insert), i2 etc på vänster sida i kanalinställningarna så klickar du på s1 (send), s2 etc på höger sida och väljer din FX-kanal i menyn. Sedan måste du aktivera, samt dra upp den lilla blåa regeln till önskad styrka.
Andreas L Postat 2 mars 2004 Postat 2 mars 2004 (redigerat) Om du är helt ny på Cubase så föreslår jag att du INTE startar med 16 midispår. Om du gör det kan det nämligen kännas ganska rörigt i mixern, eftersom du antagligen inte kan se alla kanalerna på en gång. Om du är precis nybörjare och behöver lära dig, så är det bättre att börja med 1 midispår och en vst-synt, så kan du lättare se vad det är som händer. eller så skapar du en FX-kanal som du sedan kan "dela ut" till valfria kanaler. Det är väl bara i SX2 som man använder FX-kanaler eller? Har för mig att man fick nöja sig med enkla "send-effekter" i SX, men jag kanske har fel. Redigerat 2 mars 2004 av Andreas L
bonzo Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Det är väl bara i SX2 som man använder FX-kanaler eller? Har för mig att man fick nöja sig med enkla "send-effekter" i SX, men jag kanske har fel. Ahh, det stämmer. Eftersom han inte explicit skrev SX1 utgick jag nog från att det var 2 han satt med.
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Det är väl bara i SX2 som man använder FX-kanaler eller? Har för mig att man fick nöja sig med enkla "send-effekter" i SX, men jag kanske har fel. Ahh, det stämmer. Eftersom han inte explicit skrev SX1 utgick jag nog från att det var 2 han satt med. det är sx2. tack för tipsen hörni. vad händer om jag skickar ett cubase-projekt till en kompis som inte har samma effekter/instrument som jag? blir det felmeddelande, kan man lyssna ändå, etc?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.