Jump to content
Annons

Hjälp med partionering/formatering!


butterfly1960 (oregistrerad)

Recommended Posts

butterfly1960 (oregistrerad)

Min dator började krångla rätt rejält och ingenting var som det borde så då tänkte jag att det kanske var på tiden att formatera. Så när jag stoppade i min bootbara xp-skiva och kom dit man väljer vad man vill göra så valde jag först att ta bort enhet d: (min hårddisk är uppdelad i enhet c: och d: ) och det fungerade ju helt utan problem. Sen tänkte jag ta bort c: och sen formatera den men nu låser sig datorn när denna ruta kommer upp och jag kommer inte längre hur jag än bär mig åt. Hur gör jag? Är min hårddisk slut nu eller? Sen funderar jag på hur man gör för att bara ha hårddisken som en enhet. Alltså hur gör jag för att få mina 40Gb endast som enhet c:?. Tänkte att hårddisken inte orkade igenom installationsskivan så jag har rensat datorn på ALLT näst intill. Enda jag har tillgång till nu är nätet och e-posten. Så nog med utrymme borde det ju finnas. Jag är inget proffs på detta men hur kommer jag vidare? Datorn låser sig vareviga gång denna ruta kommer upp och jag måste stänga av apparaten. Riktigt frustrerande. Otroligt tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tar för givet att eftersom du kör XP så har du installerat det på NTFS. Gissar också att partioneringen är gjord i Partition Magix eller liknande, och ej i DOS. Mitt tips är att du stoppar i en installations-CD för Win ME (kräver ingen diskettstation eller disketter) om du har tillgång till en. Installationen av Win ME kommer att påpeka att det redan finns ett OS och ett filsystem som inte är kompatibelt med Win ME. Du rekommenderas då att formatera (J/N). Eftersom hårddisken är relativt stor så formateras hårddisken till FAT32 (allt borta, totalt blåst, nada left, inga partitioner etc). När formateringen är klar så avbryter du installationen genom att ta ut CD:n. Stoppa i installations-CD:n för WinXP och starta om maskinen. Formatera till NTFS (om du vill) och resten kan du...

edit: Win ME (även installations-CD:n) är bra till mycket...det här är ett exempel... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...