Guitar Nilsson Postat 14 september 2011 Postat 14 september 2011 Var nyss in på vårt Folkets Hus, en stor j-a trälokal med helt underbar akustik sen de åtgärdade den för några år sen. Takhöjd kanske sex meter eller mer, jättescen... Jag funderar dock på att spela in vår lilla trio mitt på dansgolvet för att utnyttja det stora rummet till max. Klappar jag i händerna kommer det en efterklang på kanske två, tre sekunder, det ekar ungefär lika i både låga o höga register. I en mindre B-sal i samma kåk är efterklangen skitlång, så någon med skapligt kunnande måste ha åtgärdat huvudlokalen. Förr kommer jag ihåg att akustiken där var vidrig, omöjligt att få bvra liveljud där, nu är det kanon, jag har själv spelat där, och mixat andra band. Så jag undrar om någon har ideér om hur jag borde sätta två ambiencemickar? Jag kan spela in max 8 spår samtidigt, 4 till trummorna, en gitarrstärkare, en bas och två ambience. Några av låtarna vill jag spela in med bas, gitarr o trummor i samma stora rum, inga gitarrpålägg, bara sången efteråt... Jag kan ju dra iväg tio meter med ambiencemickarna om jag vill, men det kanske inte är så bra. Tips? Om jag vill spela in enbart trummorna med fyra Glyn Johnsmickar plus de två ambiencen, borde jag sätta dem rätt ut åt sidorna för mesta stereoeffekt, eller framför eller bakom som X/Y eller ortf? Hissa upp dem högt ovanför? Med Thomann mickscreenen är det väldigt lämpligt att rigga två CM3 i X/Y eller ortf och få lite dämpat bakåt. Men det kanske man inte vill? Fattar att det inte går att säga i förväg exakt vad som är bäst, men lite tankar vore fint ändå, tex hur vi ska ställa våra små combos i förhållande till trummorna. Ambiencemickarna vill jag ju ska ta upp även gitarren och basen, riktigt j-a gammeldags så att allt limmas ihop så där som det är omöjligt att göra när man spelar in lager på lager. Tänk er att ni skulle spela in Jimi Hendrix Experience live i Abbey Road.... Kanske borde man rigga ambiencemickarna på ca fyra meter från bandet, sen ställa bas o gitarrvolym i lokalen så att det blir ett godtagbart ljud där all hörs jämnstarkt enbart genom de två mickarna? Jag kom helt i extas när jag var inne där nyss, fy satan vilken studiolokal! Jag kan ev låna ett par riktiga värstingmickar till ambiencen, AKG414 eller nåt annat. Ligger på golvet o gallskriker nu.
joachime Postat 14 september 2011 Postat 14 september 2011 Endera placerar du ambiensmickarna vända mot trummorna. Fördel om du inte går längre än fem meter från ljudkällan. Efter det blir flam-effekten tydlig. I de situationerna föredrar jag en återhållen/fokuserad sterobild. A/B brukar funka, även X/Y, eller M/S om du har tillgång till en mikrofon med åttaupptagning. Eller så vänder du ambiensmickarna bort från ljudkällan för att plocka upp så mycket svar från rummet som möjligt. Effekten blir mer av ett reverb än ambiens. Hur du än mickar blir resultatet ganska diffust. Det är inte lika viktigt att få in matchande ljud i stereoparet heller. Men helst inte för stora tidskillnader. Men mer botten i den ena eller så gör inte så mycket. Kan tvärtom bli ganska ball. Gärna bred A/B, eller M/S.
MrBluesman Postat 14 september 2011 Postat 14 september 2011 Jag hade nog ställt bandet (dvs er) på scenen och satt ett M/S-par (med bred stereo) ute på golvet nånstans där du får en go efterklang. Fördelar med detta är att eftersom du spelat där och roddat ljud ju redan är bekant med lokalen samt du får en skön naturlig live-känsla eftersom ambiensmikningen sitter där man hade stått och lyssnat... Kul att spela in i stora lokaler... :-) By the way, problemet om det blir mer än fem meter som joachime skriver om går ju att åtgärda i efterhand genom att exempelvis sätta ett samplingsdelay på allt annat...
Guitar Nilsson Postat 14 september 2011 Trådstartare Postat 14 september 2011 Endera placerar du ambiensmickarna vända mot trummorna. Fördel om du inte går längre än fem meter från ljudkällan. Efter det blir flam-effekten tydlig. I de situationerna föredrar jag en återhållen/fokuserad sterobild. A/B brukar funka, även X/Y, eller M/S om du har tillgång till en mikrofon med åttaupptagning. Eller så vänder du ambiensmickarna bort från ljudkällan för att plocka upp så mycket svar från rummet som möjligt. Effekten blir mer av ett reverb än ambiens. Hur du än mickar blir resultatet ganska diffust. Det är inte lika viktigt att få in matchande ljud i stereoparet heller. Men helst inte för stora tidskillnader. Men mer botten i den ena eller så gör inte så mycket. Kan tvärtom bli ganska ball. Gärna bred A/B, eller M/S. Att vända mickarna bort från trummor mm och få typ reverb, nja, det låter lite tråkigt, jag tycker jag har ganska bra reverb i portan och TC-effekten. M/S tycker jag låter lite konstlat, jag har aldrig fått till det, har testat med NT2-A och lill-neumannen. Om vi sätter trummorna i mitten, gitarrcombon ca tre fyra meter ut åt sidan, lika bascombon åt andra hållet, man ställer upp dem som på en cirkelbåge där gitarr, trummor och bas hamnar på fyra meters avstånd från cirkelns mittpunkt och sätter ambiencarna som X/Y där, då borde det inte bli så stora tidsskillnader i nånting? Och ändå kan vi ha stärkarna hyfsat långt bort från trummickarna. Det går ju att skärma av emellan också... Om man kör med bara en ambiencemick och tar den sista kanalen till att spela in även sången live, blir det tråkigare? Jag kan ju bounca över den ensamma ambiencekanalen via ett mkt kort delay till en (eller två?) kanaler. ..
Guitar Nilsson Postat 14 september 2011 Trådstartare Postat 14 september 2011 Jag hade nog ställt bandet (dvs er) på scenen och satt ett M/S-par (med bred stereo) ute på golvet nånstans där du får en go efterklang. Fördelar med detta är att eftersom du spelat där och roddat ljud ju redan är bekant med lokalen samt du får en skön naturlig live-känsla eftersom ambiensmikningen sitter där man hade stått och lyssnat... Kul att spela in i stora lokaler... :-) By the way, problemet om det blir mer än fem meter som joachime skriver om går ju att åtgärda i efterhand genom att exempelvis sätta ett samplingsdelay på allt annat... Låter som en bra idé. Skulle var fint att ha två rundupptagande ambinceare då en bit ut på dansgolvet. Fast när jag gått runt och stampat o klappat känns akustiken uppe på scenen lite stel jämfört med ute på det stora golvet. Samplingsdelay... det klarar nog inte min lilla låda.
joachime Postat 14 september 2011 Postat 14 september 2011 By the way, problemet om det blir mer än fem meter som joachime skriver om går ju att åtgärda i efterhand genom att exempelvis sätta ett samplingsdelay på allt annat... Förvisso, men md tanke på att gitarrnilsson använder en porta blir det lite krångligare än i en DAW. Plus att fem meter ändå inte är fy skam. 🙂 Om vi sätter trummorna i mitten, gitarrcombon ca tre fyra meter ut åt sidan, lika bascombon åt andra hållet, man ställer upp dem som på en cirkelbåge där gitarr, trummor och bas hamnar på fyra meters avstånd från cirkelns mittpunkt och sätter ambiencarna som X/Y där, då borde det inte bli så stora tidsskillnader i nånting? Brukar vara trummorna (typ hihat) som är känsligtast för avstånd till ambiensmick. Kan tvärtom vara snyggt med ett fördröjt svar på elgitarr. Angående bas (och bastrumma), se till att ambienden inte släcker ut botten. Om man kör med bara en ambiencemick och tar den sista kanalen till att spela in även sången live, blir det tråkigare? Jag kan ju bounca över den ensamma ambiencekanalen via ett mkt kort delay till en (eller två?) kanaler. .. Att bara använda en ambiensmick är inga problem. Men jag skulle nog undvika fuskstereo.
Guitar Nilsson Postat 14 september 2011 Trådstartare Postat 14 september 2011 Om man är ganska nära trummorna, ca tre meter och sen testar att sikta mickarna mer eller mindre upp i taket, då kan man väl få med mer rum och ändå slippa delayeffekt på hihaten? Ett mellanting till att rikta dem helt bort från instrumenten...
Guitar Nilsson Postat 14 september 2011 Trådstartare Postat 14 september 2011 Två till funderingar: 1. Kan det vara en fördel med endast en ambiencemick på så vis att man slipper oönskad stereoeffekt i lågbasen, kaggen o elbasen? Bred stereo jag ju få ändå med Glyn Johnsmickningen. 2. Är det värt att jaga runt efter dyrmickar till ambience, eller duger mina CM3?
joachime Postat 14 september 2011 Postat 14 september 2011 Det är lätt att undvika utpanorerad lågbas. Lägg ett högpassfilter på ambiensmickarna. CM3 duger gott.
Guitar Nilsson Postat 14 september 2011 Trådstartare Postat 14 september 2011 Joachime: "Angående bas (och bastrumma), se till att ambienden inte släcker ut botten". Vad kan förorsaka det? Fel avstånd på amb-micken? Jag tänkte testa att flytta den i steg om tre fot...
MrBluesman Postat 14 september 2011 Postat 14 september 2011 "Angående bas (och bastrumma), se till att ambienden inte släcker ut botten". Vad kan förorsaka det? Fel avstånd på amb-micken? Att det blir fasfel mot närmikningen. I en DAW är detta jättelätt att kolla visuellt om man bara zoomar in på exempelvis ett ensamt baskaggeslag och jämför kurvan. Med portan får du helt enkelt använda öronen... :-) Du kan ju naturligvis som sagt helt enkelt skära lågbasen i ambiensmikningen...
Guitar Nilsson Postat 14 september 2011 Trådstartare Postat 14 september 2011 Att det blir fasfel mot närmikningen. I en DAW är detta jättelätt att kolla visuellt om man bara zoomar in på exempelvis ett ensamt baskaggeslag och jämför kurvan. Med portan får du helt enkelt använda öronen... :-) Du kan ju naturligvis som sagt helt enkelt skära lågbasen i ambiensmikningen... Jag ska satsa på "trefots-principen", och sätta ambiencemicken/mickarna antingen 9, 12, 15, 18 fot osv bort från virvelmicken. Få se (höra i mitt fall) om det blir fasknasfritt då. 3 feet = 0.9144 meters
BluesBoy Postat 15 september 2011 Postat 15 september 2011 Har för mig att det brukar vara populärt att köra en ambience och sedan komprimera skiten ur det spåret...... Prova och se/hör vad som ger bäst resultat. Ev. problem kanske blir mindre med 1 amb.mick.
KillwithSkill Postat 15 september 2011 Postat 15 september 2011 Mika upp hörnen med dina ambienser en meter upp från golvet och i 45 grader från varje vägg i hörnet så ska du få höra nåt ballt 😉
Guitar Nilsson Postat 15 september 2011 Trådstartare Postat 15 september 2011 Mika upp hörnen med dina ambienser en meter upp från golvet och i 45 grader från varje vägg i hörnet så ska du få höra nåt ballt 😉 Oj, då går det åt långa micksladdar! Stegade upp golvet idag, det är 12 ggr 14 meter. Räknar man med en cafedel åt ena hållet, det är ingen vägg emellan blir det 21 meter... Takhöjden är ca 7 eller 8 meter. En av gubbarna som var med och glodde idag sa att det var 10 meter högt.... Många kubik luft är det i alla fall. Hade med mig en virvel dit idag och vevade på, hur underbart ljud som helst! Uppe på scenen är det samma ljud typ! NÖ-GRYMT!!!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.