Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Precis nyregistrerad här på forumet, skall återuppta mitt musikskapande hade jag tänkt, damma av syntharna & mixerbordet 😄

Bestämde mig för att gå över från PC -> MAC, har införskaffat mig en IMAC plus Logic och nu är det bara ljudkortet som saknas.

Valet står mellan dessa två ljudkort.

RME Fireface 800

MOTU MK3 Hybrid

Vad har ni för erfarenheter av dessa kort?

En sak som skiljer bland annat skiljer sig mellan ljudkorten är FireWire standarden, Fireface använder sig av FireWire 800 medans MK3 använder sig av 400.

Är hastigheten på Firewire någonting man skall ta med som parameter när man väljer ljudkort?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

MK3 vilken då?

Traveller, Ultralite?

Postat
Är hastigheten på Firewire någonting man skall ta med som parameter när man väljer ljudkort?
Kort sagt: nej. Kika på in/utgångar och om kortet möjliggör det du behöver göra.

Både RME och MOTU har sina poänger. RME = fina preamps, A/D och D/A, stabil klocka. MOTU = väldigt pålitligt och stabilt, många möjligheter/funktioner och trevliga preamps.

drloop (oregistrerad)
Postat

Man kan använda Motu för att köra CV/Gate ut från ljudkortets utgångar till analoga syntar om man är lagd åt det hållet.

Så i min värld är Motu grejen 🙂

Postat

Jag har bara erfarenhet av RME FF800, men jag är grymt nöjd med den. Stabilt, funkar stand-alone, bra routing, mycket låg latency, bra funktioner, tillräckligt med ingångar för att slippa koppla om sladdar hela tiden ...

Faktiskt lite overkill för mitt behov, men hellre det än tvärtom.

Postat

MK3 vilken då?

Traveller, Ultralite?

Det är detta kort jag kikat på http://www.motu.com/products/motuaudio/828mk3

Man kan använda Motu för att köra CV/Gate ut från ljudkortets utgångar till analoga syntar om man är lagd åt det hållet.

Så i min värld är Motu grejen 🙂

Den läggningen är inte helt främmande 😄

Kort sagt: nej. Kika på in/utgångar och om kortet möjliggör det du behöver göra.

Vad är det långa svaret? 😄

Viktigt för mig när det gäller val av ljudkort är:

1. Många in och utgångar

2. Bra A/D D/A omvandlare

3. Bra mjukvara samt drivrutiner

Svårt val, båda korten har saker som är intressanta, får helt enkelt fundera lite kring vad som är viktigast för mig och vad jag skall använda kortet till. Spontant känns RME som rätt val för mig, även om jag ser fördelarna med MOTU kortet där priset även är lite lägre. Får sova lite på saken 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.