Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! ska spela in gitarr och sång på datan och undrar om det är bäst att köpa en micpreamp + ett billigt mixerbord (Behringer UB502 )

eller lägga nåra hundralappar till på mixerbordet och inte köpa nån micpreamp

dock skall det inte få kosta över ca 1000.

Hur skulle ni göra och vilket e det bästa mixerbordet för under 1000? Har hört att alto är bättre än behringer 😱

Annons
Postat (redigerat)

Har hört att vissa mixers har inbyggda preamp`s tänkte därför att det skulle bli lite dubbel effekt men vad vet jag?

Isåfall så skulle det väl räcka med ett mixerbord med inbyggd pre amp eller bara en preamp?

Är dom inbyggda pre ampsen till mixerborden så mycket sämre?

Redigerat av Haunted-Mansion
Postat (redigerat)

Jag skulle köpt ett litet mixerbord, för det är mer flexibelt. Du kan koppla in datorn, micken och gitarren samtidigt. Då kommer du igång...

När du sen vill gå vidare, satsar du på bättre ljudkort, mick och en bra preamp. Då pratar vi mer än 1000:-

Men det är bara min åsikt.

Edit: Och det är verkligen kaka på kaka att köra en preamp in i mixerbordet. Det blir inte bättre effekt, bara mer brus.

Redigerat av MusicNixon
Postat
Jag skulle köpt ett litet mixerbord, för det är mer flexibelt. Du kan koppla in datorn, micken och gitarren samtidigt. Då kommer du igång...

När du sen vill gå vidare, satsar du på bättre ljudkort, mick och en bra preamp. Då pratar vi mer än 1000:-

Men det är bara min åsikt.

Men enligt min åsikt är det en bra åsikt! 😱

Postat

Frågan e bara nu om dom billiga mixerbordens pre amp brukar vara helt värdelösa?

Om man skulle köpa ett litet mix bord nu och sen en pre amp så är väl inte det bortkastade pengar?

Grejen e att nu så kopplar jag micen till v-ampen och det är ju sådär!

denton (oregistrerad)
Postat
Hur skulle ni göra och vilket e det bästa mixerbordet för under 1000? Har hört att alto är bättre än behringer 😱

Jag tycker att Alto brusar mindre an vad Behringer gör, men om man skulle öppna dom så skulle det säkert se lika dant ut innuti.

Postat (redigerat)
Frågan e bara nu om dom billiga mixerbordens pre amp brukar vara helt värdelösa?

Om man skulle köpa ett litet mix bord nu och sen en pre amp så är väl inte det bortkastade pengar?

Grejen e att nu så kopplar jag micen till v-ampen och det är ju sådär!

Då ställer jag frågan: Vad har du för ljudkort? Är inte det jättebra så kommer inte pengaskillnaden mellan billig mixer och billig preamp vara nämnvärd.

Du kommer häpna över hur bra din mick låter i ett Behringerbord om du kört den i V-ampen.

Edit: Eller så kommer du häpna över hur dåligt micken låter.

Redigerat av MusicNixon
Postat

Jag tror inte det är så stor skillnad på kvalitet hos mikförstärkare i ett riktigt billigt mixerbord och riktigt billiga externa mikförstärkare. Om du har en begränsad budget gå på funktionaliteten istället. Ofta är det mer funktionellt att ha enbart ett mixerbord med inbyggda mikförstärkare än att enbart ha en extern mikförstärkare och inget mixerbord (som kan fungera som monitormixer, hörlursförstärkare m m).

Postat
Då ställer jag frågan: Vad har du för ljudkort? Är inte det jättebra så kommer inte pengaskillnaden mellan billig mixer och billig preamp vara nämnvärd.

Jag har ett Juli@ som funkar rätt bra tycker jag, datorn jag har är också välutrustad med proc kraft minne mm

Postat

Vilket litet mixerbord skulle ni rekommendera då?

tänkte i prisklassen 400-1000:-

Är det skillnad i kvalite på ljud hos dom (400-1000) eller kostar dom olika bara för att dom har olika många inputs mm?

Postat

Alto S6 funkar bra här på vår skola. Vi har Behringer också. Tycker inte jag hör så jäkla stor skillnad på dem.

7-800 går väl de mixrarna på...

Postat

Har nåra olika alternativ här kommer länkar

http://www.behringer.com/UB502/index.cfm?lang=ENG 450:-

http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG 600:-

http://www.behringer.com/UB1002/index.cfm?lang=ENG 700:-

http://www.behringer.com/UB1202/index.cfm?lang=ENG 900:-

el

Alto S6. En 10-kanals budgetmixer med det nödvändigaste till riktigt kanonpris - uppgraderad med 3-bands EQ - ännu bättre:

2 monokanaler med XLR, mikpreamp med phantom, även line

2 stereokanaler,

2 stereo efx return,

stereo tape in

3-bands EQ!!!

1 effect send pre/post,

Control room/headphone out, Main mix out med separata volymkontroller. 700:-

Vad ska jag välja? finns ju ett antal till men ....

Postat

Alto har väl lite bättre rykte än behringer vad jag förstått.

Har börjat luta lite åt alto S-6 just för att om man skulle vilja fortsätta sen så har den ju inputs mm så det räcker

Postat (redigerat)

När det gäller Behringer-mixrarna så är väl enda skillnaden antalet ingångar osv. De använder garanterat samma komponenter.

Edit: Så den stora frågan förutom Behringer vs Alto är väl hur många ingångar du behöver...?

Redigerat av android
Postat

Som sagt, kvalitetsmässigt är det nog ingen stor skillnad på de olika fabrikaten i den här prisklassen. Tänk istället igenom vilka funktioner du kan behöva och leta sen efter den mixer som överensstämmer bäst med de kriterierna.

Några exempel:

EQ - i vissa fall nödvändigt, men om du främst vill använda mixern som mikförstärkare och monitormixer är eq inte till någon större fördel (bortsett HPF eller lowcut vid inspelning av sång etc). Kan t o m vara en fördel om det går att koppla bort EQ'n vid inspelning.

Antal kanaler - Om du har två ingångar och två utgångar på datorn så kanske det räcker om mixern har två mikingångar och fyra linjeingångar.

Lyssningsmöjligheter - Om du tänker använda mixern både som lyssningsmixer och mikförstärkare måste mixern hga möjlighet att spela upp ljudet från dator och de mikrofoner/instrument som spelas in, samtidigt. Utan risk för rundgång.

Postat
Jag hade valt UB1002 eller S6.

Oj nu ser jag man får en billig mic på köpet när man köper en behringer produkt på jam under februari månad.

Ub1002 kostar 695:- där + en gratis mic

Nån som starkt avrekommenderar annars drar jag snart o tjackar

Postat
Nån som starkt avrekommenderar annars drar jag snart o tjackar

Rekommenderar.

Sen får du skriva rapport om erfarenheterna från Jam! 😱

Postat

Gratis mik...hmmm...den är säkert skitbra 😱 Om du inte har en 40 spänns skitmik nu så ska du inte låta den påverka vad du köper utan titta på vad mixern kan erbjuda i stället. (har inte testat behringers mixrar, men har en alto s-8 som jag är nöjd med (och en pre-amp)).

Postat

Såg nu att f.doktorn säljer Alto s-6 för 595:- Är det någon som har nåt bra att säga om den i jämförelse med Behringer ub1002.

Kan tillägga att micen man får med behringer mixer bordet gratis är en Behringer XM1800

Postat

Det enda jag vet om behringers lågprismixerbord är vad jag läst på olika forum, och det brukar oftast klagas på att de brusar rätt mycket. Om det stämmer eller om det mest är folk som inte kan ratta till en hyfsad inställning vet jag inte. Mitt alto-s8 (och polarens s-6) brusar i alla fall inte. (dessutom har dom en on/off-knapp 😱 )

Postat

Vet att jag är jobbig nu men behöver jag nåra nya sladdar när jag köper mixerbord så kan jag ta det på en gång i så fall.

det jag har som skulle kunna kopplas till mixern är en gitarrförstärkare, en v-amp, 2 micar + en gitarr. Midi keyboard också fast det går väl inte att koppla till mixern.

Sen har jag hört att man kan koppla ljudkortets out utgång till mixern, varför skulle man göra det?

😱

Postat
Det enda jag vet om behringers lågprismixerbord är vad jag läst på olika forum, och det brukar oftast klagas på att de brusar rätt mycket. Om det stämmer eller om det mest är folk som inte kan ratta till en hyfsad inställning vet jag inte. Mitt alto-s8 (och polarens s-6) brusar i alla fall inte. (dessutom har dom en on/off-knapp 😱 )

Det där med on/off knapp e bra!

Det finns ingen sån till min v-amp så man måste dra ut ström kontakten varje gång man stänger av den och det e lite irriterande faktiskt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.