Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hittar inget forum för den nya uppdaterade varianten av Apogee duet. Dvs Duet2. Har mailat Apogee men utan framgång, så är det någon som har en duet2 här och som skulle vilja besvara dessa frågor skulle jag bli väldigt glad :-)

1. Kan man köra Duet2 i 32samples latency (96khz 24bit) på en Macbook Pro 13" 2011 i5 cpu?

2. Jag har en bra stereo multieffekt hårdvarupedal hemma som jag brukar köra rösten igenom. När jag gör det brukar jag på känn (till resten av musiken och dess rythm) justera delayhastigheten för hand. För att detta ska kunna utföras krävs en viss koppling med kablarna och in/utgångarna...

Är det möjligt att sända ut "röstspåret" i min DAW genom balanserade Duet2 utgångar 1/2, Köra dem genom multieffekten och in i Duet2 balancerade ingångar 1/2 (dvs en bouncekoppling eller vad det heter med en multieffekt i mitten). OCH samtidigt lyssna på alla de övriga spåren (trummor, synthar etc) + effekt-röstreturen genom hörlursutgången?

På så vis kan jag höra allting i låten och samtidigt justera ett utav låtens många spår med en extern effekt utan att det ska behöva påverka alla spåren på samma gång. Hoppas jag inte är för diffus i min förklaring.

3. Jag har ett par ganska små pc-högtalare. Kommer Duet2's hörlursutgång kunna ge en bra ljudnivå på dom? De balanserade in/utgångarna är (som av framgått ovan) upptagna och kopplade till min patchbay där jag har alla mina externa effekter. Med Macbook pro's vanliga hörlursutgång tycker jag att jag får en bra volym, så det borde väl funka med Duet2 också? Finns det några nackdelar med att använda hörlursutgången till små högtalare?

4. Jag planerar att skaffa en Henge Dock till min macbook pro. Detta innebär att man sätter ned en redan påslagen mac i dockan (som leder till extern bildskärm, mus, ljudkort etc). Det blir alltså en form av "USB hot swapping" varje gång man sätter ned/tar upp macbooken. Klarar Apogee Duet2 av Hotswapping? Om inte, finns det nån väg runt detta problem? En Henge Dock skulle nämligen inte sitta fel, men den får inte äventyra säkerheten på Duet2.

Tack.

Vänliga Hälsningar

//Patrik

Annons
Postat (redigerat)

Nu äger jag inte ett Apogee Duet 2 men jag hoppas att det går bra ändå med ett par snabba svar.

Kan rekommendera dig en titt hos Apogee och deras site för Duet 2

Q1. Kan man köra Duet2 i 32samples latency (96khz 24bit) på en Macbook Pro 13" 2011 i5 cpu?

A1. Ja, 32 buffer @ 96kHz = 3.6 ms enligt Apogee. Dock ser jag inte meningen med att köra i 96 kHz för hobbyverksamhet. Enda skillnaden man märker är att audio-filerna blir mer än dubbelt så stora, helt utan mening. En DVD spelas in i 48k Hz och 44.1 kHz räcker gott och väl för gemene man.

Q2. Jag har en bra stereo multieffekt hårdvarupedal hemma som jag brukar köra rösten igenom. När jag gör det brukar jag på känn (till resten av musiken och dess rythm) justera delayhastigheten för hand. För att detta ska kunna utföras krävs en viss koppling med kablarna och in/utgångarna...

Är det möjligt att sända ut "röstspåret" i min DAW genom balanserade Duet2 utgångar 1/2, Köra dem genom multieffekten och in i Duet2 balancerade ingångar 1/2 (dvs en bouncekoppling eller vad det heter med en multieffekt i mitten). OCH samtidigt lyssna på alla de övriga spåren (trummor, synthar etc) + effekt-röstreturen genom hörlursutgången?

A2. Ja, antingen via din DAW (Logic eller vad du nu använder) eller via Duet 2 och dess hörlursutgång. Kolla in siten jag länkade till för mer detaljer.

Q3. Jag har ett par ganska små pc-högtalare. Kommer Duet2's hörlursutgång kunna ge en bra ljudnivå på dom? De balanserade in/utgångarna är (som av framgått ovan) upptagna och kopplade till min patchbay där jag har alla mina externa effekter. Med Macbook pro's vanliga hörlursutgång tycker jag att jag får en bra volym, så det borde väl funka med Duet2 också? Finns det några nackdelar med att använda hörlursutgången till små högtalare?

A3.Använd hörlursutgången från Duet 2 och blanda inte in Line in/utgången från din MacBook.

Q4. Jag planerar att skaffa en Henge Dock till min macbook pro. Detta innebär att man sätter ned en redan påslagen mac i dockan (som leder till extern bildskärm, mus, ljudkort etc). Det blir alltså en form av "USB hot swapping" varje gång man sätter ned/tar upp macbooken. Klarar Apogee Duet2 av Hotswapping? Om inte, finns det nån väg runt detta problem? En Henge Dock skulle nämligen inte sitta fel, men den får inte äventyra säkerheten på Duet2.

A4. Att köra "Hot Swaping" ökar risken för att något skall gå sönder ganska markant. Nyfiken fråga, vad är en "Henge Dock" bra för?

EDIT: Kompletterat mer mer utförliga svar.

Redigerat av Implasticyde
Postat

Jag är Duet 2-ägare och får väl säga att du fick svaren på frågorna ovan.

Jag köpte mitt i början av augusti och det hade ett hack i alu-skalet samt ett högfrekvent tjut i höger hörlurskanal. Fick det utbytt och det nya kortet funkar som det ska men jog wheel:et sitter snett, som om någon dragit åt det snett på en gänga. Jag har alltid haft höga tankar om Apogee men det här gör mig fundersam. Finns många på Gearslutz som haft samma problem. Väntar på svar deras support nu och hoppas på att det finns någon lösning för att få det rakt igen, utan att jag ska behöva byta det till ett tredje kort.

Postat

Nu äger jag inte ett Apogee Duet 2 men jag hoppas att det går bra ändå med ett par snabba svar.

Kan rekommendera dig en titt hos Apogee och deras site för Duet 2

Q1. Kan man köra Duet2 i 32samples latency (96khz 24bit) på en Macbook Pro 13" 2011 i5 cpu?

A1. Ja, 32 buffer @ 96kHz = 3.6 ms enligt Apogee. Dock ser jag inte meningen med att köra i 96 kHz för hobbyverksamhet. Enda skillnaden man märker är att audio-filerna blir mer än dubbelt så stora, helt utan mening. En DVD spelas in i 48k Hz och 44.1 kHz räcker gott och väl för gemene man.

Givetvis kör man på 96khz om man kan det. Det anses bra eftersom den interna processeringen i plugins'en blir mer precis. Slutresultatet kan med fördel mixas ned till 44.1khz sedan. Innan jag postade frågorna kollade jag in Duet 2's sida som du hänvisar till ovan,- men inga av mina frågor reds ut där på ett tillfredställande sätt. Kortet kan köras i 2st latencylägen, det framgår inte ifall min macbook pro uppfyller kraven för 32 samples latency. Därav min fråga.

Q3. Jag har ett par ganska små pc-högtalare. Kommer Duet2's hörlursutgång kunna ge en bra ljudnivå på dom? De balanserade in/utgångarna är (som av framgått ovan) upptagna och kopplade till min patchbay där jag har alla mina externa effekter. Med Macbook pro's vanliga hörlursutgång tycker jag att jag får en bra volym, så det borde väl funka med Duet2 också? Finns det några nackdelar med att använda hörlursutgången till små högtalare?

A3.Använd hörlursutgången från Duet 2 och blanda inte in Line in/utgången från din MacBook.

Jag blandade in min macbook pro ljudutgång mest som jämförelse, ursäkta om jag var otydlig. Ifall jag får en bra nivå med min macbook pro borde jag rimligen få det med ett Duet2 också. När jag har Duet 2 kommer macbook pro ljudutgången inte att användas.

Q4. Jag planerar att skaffa en Henge Dock till min macbook pro. Detta innebär att man sätter ned en redan påslagen mac i dockan (som leder till extern bildskärm, mus, ljudkort etc). Det blir alltså en form av "USB hot swapping" varje gång man sätter ned/tar upp macbooken. Klarar Apogee Duet2 av Hotswapping? Om inte, finns det nån väg runt detta problem? En Henge Dock skulle nämligen inte sitta fel, men den får inte äventyra säkerheten på Duet2.

A4. Att köra "Hot Swaping" ökar risken för att något skall gå sönder ganska markant. Nyfiken fråga, vad är en "Henge Dock" bra för?

Tack mmm misstänkte det, att hot swapping var farligt. En henge dock skulle vara bra att ha på ett trångt skrivbord då extern bildskärm etc tar upp mycket plats. Dessutom håller den alla kablar samlade på en plats vilket är bra. se videon på deras site... http://www.hengedocks.com/

Postat

Jag är Duet 2-ägare och får väl säga att du fick svaren på frågorna ovan.

Jag köpte mitt i början av augusti och det hade ett hack i alu-skalet samt ett högfrekvent tjut i höger hörlurskanal. Fick det utbytt och det nya kortet funkar som det ska men jog wheel:et sitter snett, som om någon dragit åt det snett på en gänga. Jag har alltid haft höga tankar om Apogee men det här gör mig fundersam. Finns många på Gearslutz som haft samma problem. Väntar på svar deras support nu och hoppas på att det finns någon lösning för att få det rakt igen, utan att jag ska behöva byta det till ett tredje kort.

Ajdå! Får ta mig en ordentlig funderare isf. Kanske blir ett RME Babyface istället ändå.

Illa att de ska ha en så dålig kvalitet, apogee är ju som du poängterar inte kända för det direkt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.