Jump to content
Annons

Öka tempot på en låt

lonewind

Recommended Posts

Jag skulle helt enkelt vilja veta hur man på ett snyggt sätt ändrar tempot på t ex en wav-fil, helst utan pitch-ändring, på snyggast möjliga sätt. Har Logic Studio och kan förstås använda flexfunktionen. Men vet inte hur man isf använder den på ett snyggt sätt. Skulle jag ta en hel låt och bara försöka snabba upp så skulle det låta krig.

I cubase som jag körde förr var det enkelt att bara gå in och göra en tempoändring. Men hur gör man med Logic?

Redigerat av lonewind
Dela på andra sajter

Annons

Dubbelklicka på Wav filen och ändra tempot med Time&Pitch Machine istället.

Manual :

Logic Time&Pitch Machine manual

Tusen tack!

Tyvärr låter det korv redan på små tempoförändringar. I det här fallet 3 bpm högre. Har provat alla möjliga olika inställningar och läst instruktioner.

Kommer ihåg det som att cubase kunde göra det jättesnyggt men börjar misstänka att det helt enkelt handlar om att jag utvecklat mitt sätt att höra musiken och har mycket lägre tolerans för onaturliga artefakter i musiken.

Dela på andra sajter

Du bör använda ngt externt program om du vill uppnå användbar kvalitet.

Izotope har ett program som heter Radius, som "ska" vara duktigt, har inte använt det själv dock.

Integreras dessutom som en algoritm i Logics Time & Pith Machine, så det blir smidigt att använda.

Kostar US$ 399

/X

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skicka filen till mig så fixar jag detta åt dig. Propellerheads Record har bästa stretchen jag hört.

Berätta bara hur många BPM låter går i och säg hur snabbt du vill att den skall gå så fixar jag det på mindre än 5 minuter.

Här har jag tagit en av mina låtar och höjd 10bpm respektiva sänkt 10bpm från originalet som är 120bpm.

Bara stretchen gör Record ( eller Reason 6 som det kommer att heta efter 30 september) ett köp.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Du bör använda ngt externt program om du vill uppnå användbar kvalitet.

Izotope har ett program som heter Radius, som "ska" vara duktigt, har inte använt det själv dock.

Integreras dessutom som en algoritm i Logics Time & Pith Machine, så det blir smidigt att använda.

Kostar US$ 399

/X

Hmm... känns lite dyrt för att korta ned en låt lite. Lyckades klippa ned den istället.

Dela på andra sajter

Skicka filen till mig så fixar jag detta åt dig. Propellerheads Record har bästa stretchen jag hört.

Berätta bara hur många BPM låter går i och säg hur snabbt du vill att den skall gå så fixar jag det på mindre än 5 minuter.

Här har jag tagit en av mina låtar och höjd 10bpm respektiva sänkt 10bpm från originalet som är 120bpm.

Bara stretchen gör Record ( eller Reason 6 som det kommer att heta efter 30 september) ett köp.

Ah, fasen vad sjysst. Nu har jag precis löst problemet med att klippa ned låten istället så jag kör på det (ESC-regler).

Men eventuellt kan det dyka upp någon annan som jag behöver speeda upp lite så då återkommer jag gärna.

130BPM på din låt där lät riktigt bra. Bra att det var sång med på klippet, tycker ofta att det är där det fallerar annars. 110 klippet lät helt ok men inte riktigt lika naturligt.

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ah, fasen vad sjysst. Nu har jag precis löst problemet med att klippa ned låten istället så jag kör på det (ESC-regler).

Men eventuellt kan det dyka upp någon annan som jag behöver speeda upp lite så då återkommer jag gärna.

130BPM på din låt där lät riktigt bra. Bra att det var sång med på klippet, tycker ofta att det är där det fallerar annars. 110 klippet lät helt ok men inte riktigt lika naturligt.

Tror att 110 bpm känns mer onaturligt tempo än att ljudet ändrar sig drastiskt.

Record gör ju stretchen i realtid med alla audiospår, det funkar magiskt och det är lika lätt att ändra tempo på en låt med ackgura och sång som en med bara midi och syntar.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.