Jump to content
Annons

kemper profiling amp "Klona/profila" förstärkare, äntligen möjligt. Måste ses!

Magpie

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Har du missat hur en massa annan dedikerad elektronik tappat mycket mark på senare år? Miniräknare, mp3-spelare, spelkonsoller, bärbara DVD-spelare o s v. Eller DSP-kort 🙂

Och vad har det med det här att göra? Har det fått folk att sluta använda riktiga stärkare? Har du själv slutat med det?

Tipsa de som pysslar med VST-pluggar om det 😉

De som gör eller de som laddar ned crackade?

Det är väl bara att skaffa en kontrollyta i sådana fall?

Du tycker nåt som en kemper ska vara helt vst. Varför ska man då skaffa en kontrollyta när man kan göra i datorn?

Jag tror att den här typen av prylar kommer att bli väldigt vanlig.

Återstår att se.

Det är mycket möjligt. Själv tror jag att i alla fall delar av ditt resonemang här skulle kvala bland dessa citat 🙂

Tror nog många av dina kommunist-allt ska vara gratis-på internet-kommentarer platsar bättre där. 🙂

Dela på andra sajter

Annons

Terror skriver att man inte kan höra skillnad på en rörstärkare o en Kemper med samma ljud, man kan bara känna det i feelingen när man spelar... När jag testat POD var det en av anledningarna till att jag hatade dom, det kändes som att strängarna var lite åt gummisnoddshållet. Hur ska man kunna spela så bra som möjligt när det känns skit att spela på den gitarr som vanligtvis är den bästa man vet? Vänjer man sig vid det?

Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är stor skillnad på en kemper och en pod. Har man inget bra ljud så spelar som sagt var ingen roll hur bra gura man har. Samma sak med ampsims. Låter aldrig tillräckligt bra och inspirationen och spelglädjen försvinner lika snabbt som man plockar upp guran. Har inte varit helt nöjd med något substitut för riktig stärkare sen jag skaffade kempern.

Dela på andra sajter

Det är stor skillnad på en kemper och en pod. Har man inget bra ljud så spelar som sagt var ingen roll hur bra gura man har. Samma sak med ampsims. Låter aldrig tillräckligt bra och inspirationen och spelglädjen försvinner lika snabbt som man plockar upp guran. Har inte varit helt nöjd med något substitut för riktig stärkare sen jag skaffade kempern.

Men Kempern är lika rolig att spela på som en riktig stärkare?

Dela på andra sajter

Ja inte köpte jag en kemper för att sitta och ratta med en mus. Snarare att jag köpte det för att slippa det. Enda fördelen jag ser med det här är att det underlättar att döpa om sina presets.

nej exakt. Jag tänker likadant. Men det frågades om det, så ville bara visa att det visst fanns 🙂

Dela på andra sajter

Företaget Kemper lär ju skjuta sig själva i foten om de släpper Kempern som mjukvara i framtiden. Bättre att ha hårdvaran som en dyr dongel. Dock vore det kanske bra att ha en mjukvaru länk i datorn så man kan editer presets/folders etc i datorn. Kan tänka mig att det är bökigt att göra det på själva Kempern,.

• Gilla 2
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja det tycker jag definitivt att den är. Testa en själv i närmsta butik om de har en inne.

Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Dock vore det kanske bra att ha en mjukvaru länk i datorn så man kan editer presets/folders etc i datorn. Kan tänka mig att det är bökigt att göra det på själva Kempern,.

Ja det är jävligt bökigt att göra det på kempern och fattar inte varför de inte gjorde den biten ordentligt från start. Ska man klaga på kempern så är det just den biten.

Dela på andra sajter

Jag har pratat med en person som själv är en rätt erkänd metal producent, som i sin tur känner en av de största metalproducenterna i världen. Och både han själv och den andra personen använder kempern på stora produktioner med kända band. Det gjorde saken klar för mig, jag skaha en 😄

Redigerat av crillemannen
Dela på andra sajter

Ja det är jävligt bökigt att göra det på kempern och fattar inte varför de inte gjorde den biten ordentligt från start. Ska man klaga på kempern så är det just den biten.

exakt, bökigt att navigera, om man ska ha en viss profil. Ett söksystem vore bra. Visst, man kan sortera mellan namn, datum, skapare mm.. men du måste fortfarande bläddra som en tok. Tur att de har "favoritmappen" iaf 🙂

Jag har pratat med en person som själv är en rätt erkänd metal producent, som i sin tur känner en av de största metalproducenterna i världen. Och både han själv och den andra personen använder kempern på stora produktioner med kända band. Det gjorde saken klar för mig, jag skaha en 😄

Andy Sneap. Enough said 🙂

Dela på andra sajter

Ja det tycker jag definitivt att den är. Testa en själv i närmsta butik om de har en inne.

Jag är så tråkig att jag inte vill mer än ett gitarrljud, det jag redan har. Jag gillar en massa andra gitarristers sound också, Marshall, Fender osv, rent o dist o mer dist. Men för egen del är jag bara intresserad av ett ljud. Förr ville jag ha mer olika ljud, men inte nu längre.

Därför köper jag hellre en UA 610 channelstrip, den kan nog inte heller låta på så värst många olika vis.

Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om du läser på news på deras hemsida så ser du varför du bör köpa med slutsteg. Besviken att det ät mono? Det är ju monoinstrument.

Redigerat av Die Hard
Dela på andra sajter

Och vad har det med det här att göra?

Som en parallell för hur det gått för annan dedikerad hårdvara.

Har det fått folk att sluta använda riktiga stärkare?

Nej, men nog har användandet i inspelningssammanhang minskat i takt med att emulatorerna blivit bättre?

Har du själv slutat med det?

Man tar lite vad som passar. På första VII Gates-skivan använde vi t ex min Folkesson-moddade Marshall, Sansamp PSA-1 och Yamaha DG-stomp. Lite om vartannat. Det är tio år sen. Lyssna igenom och se om du kan klura ut vad som är vad?

De som gör eller de som laddar ned crackade?

Tillverkarna såklart, det var ju det vi diskuterade? Så, tipsa t ex Waves eller Soundtoys om att dom borde låsa in sina pluggar i hårdvaruburkar med rattar på istället. Om dom kan tjäna mer pengar på det blir dom nog tacksamma för dina tips!

Du tycker nåt som en kemper ska vara helt vst. Varför ska man då skaffa en kontrollyta när man kan göra i datorn?

Det var du som frågade efter rattar att vrida på, och fick ett förslag.

Återstår att se.

Ja, det gör det såklart. Jag spekulerar bara.

Tror nog många av dina kommunist-allt ska vara gratis-på internet-kommentarer platsar bättre där. 🙂

Sådär har jag såklart aldrig sagt. Men plocka gärna fram några citat du tänker på 🙂

Dela på andra sajter

Så, tipsa t ex Waves [...]om att dom borde låsa in sina pluggar i hårdvaruburkar med rattar på istället [...]

Waves har väl redan plockat fram sin PuigChild-kompressor och MaxxBCL i hårdvaruform. Var sådana du menade?

Vänligen,

CHAE

Edith: länkar

Redigerat av CHAE
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du tänker det här med att inte längre kunna köpa och sätta i ett slutsteg i efterhand?

Självklart kan man göra det. Tänkte mera på att man vill säkert ha allt på en gång och klart. Men visst köper man en beggad så får man köpa ett slutsteg.

Dela på andra sajter

Funderar på att skaffa en! Ni som har en! Skulle ni välja den med slutsteg eller inte! Om ni skulle köpa en idag? Blev lite besviken när det gick upp för mig att den var i mono.

Vanligast är att inte använda power amp alls utan köra direkt så man slipper bypassa cabs. Jag gillar att kunna ha båda alternativen, oftast kopplar jag direkt till monitorer för att få fler ljudmöjligheter med alla cabs, men ibland även power amp och låda. Det ger olika sound. Vilken poweramp som helst går ju att använda med kempern så man kan själv välja om man vill ha stereo eller mono. I den här TGP tråden finns några videos med kemper + olika förstärkare genom gitarrlådor. http://www.thegearpa...d.php?t=1292177

Om man däremot vill ha en förstärkare inbyggd i kempern så finns det hittills två alternativ (matrix tror jag kommer med en tredje modell), dels kempers egna mono förstärkare och sen är det företaget KPA-solutions Camplifiers (Ritter amps) http://www.kpa-solut...com/camplifier/ som finns i både stereo och mono i olika watt. Personligen tycker jag att kempers egna förstärkare är ganska dyr och jag vet att en vanlig separat förstärkare kan låta skitbra med kempern för mindre pengar.

Här är deras installationsvideo för camplifier 360, på skönklingande tyska naturligvis.

http://www.youtube.com/watch?v=-p2emrsM-Ic&feature=youtu.be

Redigerat av Magpie
Dela på andra sajter

Alternativ är allt bra att ha! därav min fundering men! Har hittills inte behövt det i live situationer med min axe fx utan alltid varit nöjd med att gå direkt.

Beställde en utan steg idag!tokigt kanske!.. men pengarna ska räcka till allt man vill ha. Ser fram emot en leksak till veckan :-)

Dela på andra sajter

Till er som har Kemper. Vore kul att höra vilka profiler ni gillar bäst.

Den senaste jag laddade hem var " Morgan A20" tycker den låter riktigt trevligt. En sak som jag fortfarande jobbar med är att få lite mer kärna i tonen. Tycker profilerna saknar lite av "kropp" i ljudet. Har inte rattat runt med den utan bara kört profilerna så som dom kommer in. Kanske krävs att man går in i menyerna och rattar lite som sagt 😉

Dela på andra sajter

Till er som har Kemper. Vore kul att höra vilka profiler ni gillar bäst.

Den senaste jag laddade hem var " Morgan A20" tycker den låter riktigt trevligt. En sak som jag fortfarande jobbar med är att få lite mer kärna i tonen. Tycker profilerna saknar lite av "kropp" i ljudet. Har inte rattat runt med den utan bara kört profilerna så som dom kommer in. Kanske krävs att man går in i menyerna och rattar lite som sagt 😉

mina egna. Kempern är som axe-fx. ska du ha riktigt fett ljud, får du vara villig (och kunnig) att skruva lite själv.

Dela på andra sajter

Såg att en Kemper ligger ute på vend sedan den 28:e aug 🙂

http://vend.se/ad.php?185307

mina egna. Kempern är som axe-fx. ska du ha riktigt fett ljud, får du vara villig (och kunnig) att skruva lite själv.

avsaknad at profisionella effekter gör att kempern har svårt att klara sig som en självständig enhet..utan man är i starkt behov av en kompleterande extern enhet eller pluggar för att få ett helt färdigt sound i min, mening...Men detta spelar ingen roll igentligen... Kempern är så otroligt bra på dess primära uppgift så det är inte så viktigt igentligen...hade föredragit att kemper var helt utan effekter då dom inte är i proption med övriga delar i kempern..

både delay och reverb effekterna är horribla och låter allmänt billiga... men med tanke på kempers hårdvara kan man iofs inte kräva några monster effekter men...hade varit bättre om man släppte kempern utan och gjort den billigare istället och då hade man kunnat göra en mindre rack version som bara tar upp en plats istället för 2 t.e.x

Är iallafall glad att jag tålmodligt väntade på rack versionen den ser bra ut i min studio..

mymA3uD.jpg

Dela på andra sajter

avsaknad at profisionella effekter gör att kempern har svårt att klara sig som en självständig enhet..utan man är i starkt behov av en kompleterande extern enhet eller pluggar för att få ett helt färdigt sound i min, mening...Men detta spelar ingen roll igentligen... Kempern är så otroligt bra på dess primära uppgift så det är inte så viktigt igentligen...hade föredragit att kemper var helt utan effekter då dom inte är i proption med övriga delar i kempern..

både delay och reverb effekterna är horribla och låter allmänt billiga... men med tanke på kempers hårdvara kan man iofs inte kräva några monster effekter men...hade varit bättre om man släppte kempern utan och gjort den billigare istället och då hade man kunnat göra en mindre rack version som bara tar upp en plats istället för 2 t.e.x

Är iallafall glad att jag tålmodligt väntade på rack versionen den ser bra ut i min studio..

mymA3uD.jpg

Ska sälja min vita och köpa rackversionen nu också tänkte jag. Ska bygga ett skrivbord med inbyggda rackskenor, typ som ditt. Kempern hann ligga 10 minuter på blocket innan första mailet kom.

Dela på andra sajter

Ska sälja min vita och köpa rackversionen nu också tänkte jag. Ska bygga ett skrivbord med inbyggda rackskenor, typ som ditt. Kempern hann ligga 10 minuter på blocket innan första mailet kom.

Snyggt...får se hur jag gör..jag behöver mer rackplatser...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.