Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Blackstar HT-1RH är en 1 watt topp - en lillebror till den populära HT-5'an.

Den har två rör, ett 12AX7 och ett 12AU7 med en unik push/pull teknik.

254776.jpg

Den finns även som combo (med ett 8" element) med eller utan reverb.

Features

* Två kanaler, en ren och en gain kanal

* Master volym och gain-kontroll

* Blackstars patenterade ISF (Infinite Shape Feature) ton-kontroll

* Högtalar-emulerad line out / hörlurs-utgång

* Högtalare utgång (4-16 ohm på dom nyaste HT-1, endast 8 ohm på dom äldre)

* Line / MP3 ingång

* Reverb

Vad fick mig att köpa en Blackstar HT-1RH?

Jag måste börja med att säga att jag har 6 andra bra rörförstärkare i min studio (och en i repan). När jag hade haft min VOX AC15 C1 och min Orange Tiny Terror hemma (pga rör-byten) under några dagar, så kunde jag inte hålla mig ifrån att spela lite gitarr åtminstone 1-2 timmar per dag. Det var inspirerande, något som min lilla VOX DA5 totalt misslyckats med. Har knappt rört den sedan jag köpte den för flera år sedan. Till salu om någon vill ha den, 500 kr + frakt. 😛 Jag hade även en Harley Benton GA5 topp hemma, som lär hyffsat bra med pedaler. Men jag vill helst slippa pedaler. Så jag började fundera på att skaffa en rörstärkare till hemmet, bra nog att inspirera till att lira. 🙂

Mitt ”gear”

Jag använder en Gibson SG med Classic '57 pickups. Har en hemmabyggd 1x12 låda med ett WGS Reaper 55 (en Celestion G12H-30 clon) högtalarelement. Jag spelar mest 77' punk, hardcore (tänk Black Flag, Dead Kennedys, Jerrys Kids, Minor Threat osv.) och lite klassisk rock (mest 70-tal, psyc och lite 80-tals hårdrock).

Hur låter den då?

Rena kanalen

Den rena kanalen låter bra, men lite stel och livlös när man kör helt cleant. Mitt referens-ljud för rent är min moddade Fender 67' Silverface 50w Bassman som står i studion. 😛 Den rena kanalen saknar headroom, vilket inte är så konstigt eftersom det trots allt är en 1w förstärkare som vi pratar om. Jag gissar att HT-5'an är bättre i detta avseende. När man drar på gainen ca 80-100% på den rena kanalen får man ett scysst crunch ljud som passar bra till rock, blues och 77' punk. För rena ljud kan man nog hitta bättre låg-watt förstärkare. T.o.m. min superbilliga Harley Benton GA5 hade en trevligare (varmare) ren ton.

Gain kanalen

Denna kanal har en lite annan karaktär än den rena kanalen. Den låter lite mer ”modern” i mina öron och lite mer komprimerad. För crunch ljud föredrar jag den rena kanalen som låter lite mindre processerad. Men behöver man mer distortion så har gain-kanalen mer än tillräckligt. Faktiskt mer än vad som någonsin är användbart (även för den mest extrema black-metal). Efter ungefär klockan 3 på gain kontrollen blir ljudet väldigt odefinerat/ofocuserat (”mushy”) och förstärkaren blir väldigt noisy. Gain-kanalen låter väldigt bra för lead-spelade, solo och hård musik. Jag är förvånad över hur bra den låter för metal. Att riffa lite Slayer är väldigt inspirerande på denna förstärkare. Jag stämmer ner till drop-D och har kul en stund med gamla riff ifrån 90-talet då jag spelade i metal-hardcore band. Botten är tight och diskanten blir aldrig bi-svärmig även med mycket gain.

(Jag är lite allergisk mot vass diskant, då jag har jobbat några år som ljudtekniker och många gångar varit med om att kidsen kommer med sina Line 6/Valvestate/Crate med diskanten och disten på max (och middle på 0). Attack of the killer bees! Aaaaaggghh... (Nej, jag pratar inte om Anthrax 😛).

ISF (ton-kontrollen)

ISF kontrollen fungerar mest som ett skifte på mellanregistret, inte som en vanlig bas/diskant ton-kontroll. Basen och diskanten verkar ganska opåverkad. Med ISF ratten full motsols (på 0) får man det ”amerikanska” soundet som låter väldigt mid-fattigt (”scooped”) i mina öron (ursh!). Fullt medsols (på 10) får man det ”brittiska” soundet som låter boostad i mellanregistret men ganska dovt (”muffled”). Detta är ganska typiska karaktärer när man pratar om dessa sound i grova drag, men dessa extrema inställningar låter helt oanvändbara i mina öron. I mitten (klock 12) låter förstärkaren mest naturlig, och den användbara vidden på ISF kontrollen är: från ca klockan 10 till klockan 3. Oftast lämnar jag den runt kl 2, en liten bit mot det brittiska soundet. ISF kontrollen får inte förstärkaren att låta som en Fender eller en Marshall – den låter fortfarande som en Blackstar förstärkare med sin egna karaktär. Med det sagt, med hi-gain och ISF kontrollen på klockan 10 låter den litegrann som en Mesa Boogie (ursh... haha). I slutändan känns ISF kontrollen lite som en gimmick och jag skulle föredra vanliga tonkontroller.

Överlag är frekvens-balansen ändå ganska bra balanserad. Den låter inte för diskant eller för basig (genom en högtalare iaf). Val av högtalarelement är troligen det som påverkar frekvensbalansen mest. Ska bli kul att testa denna med min 4x12 (med greenbacks).

Reverbet

Det låter som ett digitalt large room eller hall reverb. Med maxat reverb hör man hur reverbet dör ganska abrupt och onaturligt. Själva längden på reverbet är det inget fel på. Det håller ut någon sekund, men sedan nästan tvärdör det. Med lite måtta på reverbet hörs inte detta och då låter det bra.

Emulated output / hörlurs-utgången

Jag kopplade in mina bästa studiohörlurar, Beyerdynamic DT-990 Pro och det låter plåtburk, avlägset och mullrigt. Det pågår mycket i botten under 90hz där i princip frekvenserna är överflödiga på en gitarrförstärkare. Ett högtalarelement för gitarr går oftast bara ner till ungefär 75hz, så genom en högtalare är inte detta lika tydligt. I dåliga hörlurar kanske detta inte är något problem heller. Reverbet är i stereo och gör ljudet brett vilket är trevligt. Men i lurarna hörs det extra tydligt hur dåligt reverb-decayet egentligen låter. Dessutom boostar reverbet alla låga frekvenser och får basen är låta ännu mullrigare. Reverbet borde ha ett högpass-filer och inte påverka dom lägsta frekvenserna, men det gör det. Jag skulle aldrig ens tänka tanken att använda denna utgång för inspelning.

Ljudet överlag

HT'1an låter väldigt rör-aktigt, men en aning processerat (distpedal-aktigt). Det finns inte en chans att två st rör kan producera så här massiv dist. Här är det något annat som pågår. HT-1'an låter inte alls som en liten 1w förstärkare, den låter stort och spelar högt. Dock inte så högt att den skulle duga att repa med tillsammans med en trummis. Där är t.o.m. HT-5'an ett gränsfall. Jag kan tänka mig att HT-1 combon inte låter lika bra då 8” högtalare lämnar oftast en del att önska. Som hemma-övningsförstärkare känner jag mig ändå ganska nöjd och jag kommer att behålla HT-1'an tills vidare.

Plus

Låter extremt bra med tankt på priset och storleken

Perfekt för att öva hemma.

Slår allt annat i denna prisklass när det gäller brutal dist.

Slå faktiskt alla mina andra förstärkare för metal, då jag mest har vintage grejer. 😛

Minus

Reverbet lämnar en del att önska

Emulated output / headphone utgången låter sådär

Ingen förstärkare som ersätter ”the real deal”

Saknar footswitch möjligheter

Saknar FX-loop

Betyg:

7/10 i sin prisklass (under 2000 kr)

Redigerat av xfreddex
Annons
Postat

Intressant och ärlig recension. Tack!

Postat

VOX DA5 som du skriver om låter ju inte lysande genom sin egen högtalare, men genom min Marshall 4*12 låter den bra. Dessutom på batterier. Jag har även använt den med gott resultat vid inspelningar.

(Min DA5 är moddad med högtalarutgång, effektloop och pedalstyrning av effekter.)

• 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.