Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja, igen! Gjorde en tråd för något år sedan men skrota den. Iaf, ska flytta till 1-plans radhus efter en tid, vi har ett sovrum extra över som jag ska ha som hemmastudio.

Vi har som ni säkert förstår inga grannar över eller under, bara en på sidan av rummet, så jag behöver dämpa ner ljudet ett snäpp. Det största problem som jag ser det är digitaltrummor (smackandet från cymbalerna) och growl-sång och annan skriksång.

a92011112443A1bc0.jpg

842011112555Ada3b.jpg

0e2011112621Ad7b0.jpg

Vanlig sång kan jag ta utanför båset, skriksång sköter jag alltid med dynamisk mic så där är inte rumsljudet ett större problem. Tror ni att det kan hjälpa någonting?

Skärmväggarna kommer vara ca 10 cm bred/200 cm hög/120 cm lång, gips på varsin sida och fyllda med mineralull.

Edit: rummet är typ 4x3 m stort, alltså 12m2, eller aa lite större typ 13-14 m2, har inte vart där på ett tag så kommer inte riktigt ihåg

Redigerat av hwasser
Annons
Postat

Tja!

Det största problemet med digitaltrummorna är nog vibrationerna ner i golvet. Så tex ett litet flytande podium kan hjälpa ordentligt.

Alternativt kanske du kunde bygga ett litet rum i rummet där du får in digitaltrummor och sång mm.

Hur tar du dig in i rummet förresten? 😄

Postat (redigerat)

Tja!

Det största problemet med digitaltrummorna är nog vibrationerna ner i golvet. Så tex ett litet flytande podium kan hjälpa ordentligt.

Alternativt kanske du kunde bygga ett litet rum i rummet där du får in digitaltrummor och sång mm.

Hur tar du dig in i rummet förresten? 😄

Jo glömde ta med det på bilden, tänkte bygga någonting att ha under trummorna, speciellt med tanke på dubbelpedaler som dundrar. Typ köpa antivibrationsmatta och ha någon tjock skiva över eller något liknande.

Väggen med fönster har hjul och gångjärn 😉

EDIT: skärmar och absorbenter (har fler) kommer inte vara riktade exakt som bilden, gäller även dom trekantiga hörnabsorbenterna, har en superlux mätmik och RoomEqWizard till hjälp med vilken placing som dödar peakar och sånt bäst.

Redigerat av hwasser
Postat

Jättesnygga skisser du gjort!

Som DrHans säger behöver du flyta upp ett golv för trummorna för att minska stomljudet som blir från framförallt kicken. Det är dock inte säkert att detta kommer att hjälpa ändå beroende på hur huset är byggt. Mest troligt är att du har enkelväggar utan isolering vilket ger ett väldigt dåligt Rw (ljudreduktionstal). Sedan beror det på om bjälklagen mellan de olika lägenheterna är frikopplade eller ej etc.

Jag tycker att du ska prata med dina grannar, köra med helt öppna kort och berätta vad du tänker göra. Det är så himla trist att lägga ner massa tid och pengar på en konstruktion som ändå inte går att använda. Ta med en liten träkloss, hammare och lite fikabröd och gå över till grannen och be om att få knacka på deras golv samtidigt som någon lyssnar på flankljud i din egen lägenhet. Då får du en uppfattning om vad som i praktiken kommer att hända. Har du redan trumset så prova med det i stället.

Skärmväggarna du ritat bör du bygga som absorbenter istället för reflekterande som du skriver. Kom ihåg att förskjuta fötterna på skärmarna om du vill kunna vika ihop dom. Det finns speciella gångjärn som tillåter 270 graders vikning.

Om trummorna är viktigt för dig så tror jag dessvärre att du behöver bygga en helt flytande trumbox om du vill kunna spela dygnet runt utan att störa dina grannar. Kolla även hur fastighetens ventilation är gjord. Inte helt ovanligt med överhörning via luftburet ljud.

Hälsningar / Björn

Postat

Om jag bygger skärmarna så att dom är öppna mot trummorna (fast med tyg för mineralullen då såklart), blir det någon skillnad på ljudvolymen från trummorna?

Att bygga ett helt rum för trummorna är inte ett alternativ tyvärr (kan ju inte bygga om ett hyreshus hur som helst). Ventilation och sånt ska jag kolla upp när jag flyttar.

Postat

Du skulle väl iofs kunna bygga en fristående låda i rummet utan att göra ingrepp på det befintliga rummet. Som tex Tonfällan.

Haha, fan skulle precis sätta mig ner och skriva det. Eller aa, inte tonfällan, men typ bygga 4 skärmar med tak och golv och isolera mellan skärmarna med två tjocka gummilistar eller något liknande. Ska bygga en konstruktion i sketchup och checka kostnader och sånt brb 🙂

Postat

70201123557PM8590.jpg

8a201123650PM103e.jpg

:SD:D:😄:D:D:D:

Väggarna står på golvet och inte på flytande golvet nu. Känns som att det blir för tungt för att stå på ett flytande golv, eller? Det här borde väl fan fy tyst på cymbalsmackandet?

Är det bättre att ställa båset på andra sidan rummet så det inte står nära grannens vägg eller blir det ingen skillnad vart det står? (det ser närmligen mindre katakomb ut att ha öppet vid dörren 😛)

Postat

70201123557PM8590.jpg

8a201123650PM103e.jpg

:SD:D:😄:D:D:D:

Väggarna står på golvet och inte på flytande golvet nu. Känns som att det blir för tungt för att stå på ett flytande golv, eller? Det här borde väl fan fy tyst på cymbalsmackandet?

Är det bättre att ställa båset på andra sidan rummet så det inte står nära grannens vägg eller blir det ingen skillnad vart det står? (det ser närmligen mindre katakomb ut att ha öppet vid dörren 😛)

Känns som du får extrautrusta med fågel och fågelbur (som man gjorde i gruvor i förr i tiden. Då fågeln dog var syret slut...) 😄

Postat

Känns som du får extrautrusta med fågel och fågelbur (som man gjorde i gruvor i förr i tiden. Då fågeln dog var syret slut...) 😄

Ja, kanske måste ha en liten ventilation på sidan, men då läcker väl ljudet ut ändå? ^^

Postat

Du kan ju bygga en liten box för detta och då kan du göra sektioner som du skruvar i hop med ordentliga tätningar emellan - precis som du tänkt. På utsidan sätter du sedan gips som tätas ordentligt runt om. På insidan blir det då alltså full absorption. Viktigt att dörren blir ordentligt tät samt att du ordnar med ventilation som har ljudfällor. Räkna med minst 5 liter/s i luftomsättning (10 liter vid speedmetal - ha ha🙂). En tanke som slog mig är att du kan bygga boxen på länkade gummihjul. Då får du en frikoppling mot golvet och kan enkelt möblera om i ditt rum. Det finns inga mått utsatta men det känns som du skulle behöva mer svängrum i boxen för att spela trummor.

Hälsningar / Björn

Postat (redigerat)

joe joe broschään laaan osv osv, nu har jag sökt runt massa och har en utveckling på min idé (hihi!)

=

1. bygga flytande golv, jag tror det skulle lösa mycket problem med vibrationer som kan gå över till grannen (det är ju mest vibrerande buller som går igenom vid hög volym och mycket bas och liknande). Det bör väl lösa ganska mycket?

2. En sak jag undrar är: vad fan har man mellan golvet och väggen för det måste ju vara nån liten cm glipa mellan golv och vägg om det ska vara helt flytande!?

3. då kan jag väl i princip bygga sångbåset direkt på golvet? (alltså inte spika fast det, utan att det står på golvet, utan nån glipa under liksom). Alltså bygga väggar och tak bara och ställa det någonstans.

4. Kan sånt här golv vara extra värt att lägga? (stegljuddämpande golv)

http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/laminate/article/24007/article.asp

Redigerat av hwasser

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.