lonewind Postat 8 september 2011 Postat 8 september 2011 En bra sång-mick i 5-6000 kronors klassen är vad jag är ute efter. Tips på det? Vill ha en så "rak" mick som möjligt och absolut inte "kina" toppad.
hegobald Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Svårt att rekommendera då en mick måste passa rösten också.. Men kan ju spontant rekommendera TLM102. Fast det inte är säkert du gillar den för det. http://www.thomann.de/se/neumann_tlm_102_nickel.htm
lonewind Postat 9 september 2011 Trådstartare Postat 9 september 2011 Svårt att rekommendera då en mick måste passa rösten också.. Men kan ju spontant rekommendera TLM102. Fast det inte är säkert du gillar den för det. http://www.thomann.de/se/neumann_tlm_102_nickel.htm Men det var väl ett bra tips. Trodde de låg runt åtta, var ett par år sedan jag kollade på mickar senast. Håller absolut med om att man även bör ha rätt mic till rätt röst. Dock ska denna till en studio som fler använder. Så mic-en jag söker ska ju helst vara så allround som möjligt.
Jon Rinneby Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?products_id=171 /Jon
lonewind Postat 9 september 2011 Trådstartare Postat 9 september 2011 http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?products_id=171 /Jon Den verkade intressant. Men går bara att köpa därifrån eller?
Kjubeis Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Om du får tag på en Blue Baby Bottle från Lettland (inte dom nya från Kina) så är det en suverän mikrofon och brukar vara billig. Vi har många mickar, U87 t ex - men ändå används Baby Bottle flitigt. Dom nya är vassa och har för klen bas. Moddarna från Michael Joly är också väldigt prisvärda. Hälsningar Tompa
lonewind Postat 9 september 2011 Trådstartare Postat 9 september 2011 Dom nya är vassa och har för klen bas. Hej Tompa! Antar att du menar just nya blue baby bottle och inte nyare mickar generellt? Jag vill verkligen inte ha en vass mic. Kondensatormikrofonerna är ju nästan alltid toppade. Men de behöver ju inte ha en obehaglig onaturlig topp för det. Någon som vet hur Neumann TLM 102:an är vad det gäller vasshet?
drloop (oregistrerad) Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 <br />Om du får tag på en Blue Baby Bottle från Lettland (inte dom nya från Kina)<br />så är det en suverän mikrofon och brukar vara billig.<br />Vi har många mickar, U87 t ex - men ändå används Baby Bottle flitigt.<br />Dom nya är vassa och har för klen bas.<br /><br />Moddarna från Michael Joly är också väldigt prisvärda.<br /><br />Hälsningar Tompa<br /><br /><br /><br /> Jag har hört det där sägas förut om Baby bottle. Jag har spelat in med estlands bb och nu testat nya kina bb. Jag håller inte med om denna beskrivning alls. Kina bb låter bra den också. Får en känsla att detta är ett Gearskutz påfund. mycket trams sprids på den sajten. Skall återkomma och göra en A/B mellan nya bb och gamla så vi får svart på vitt.
drloop (oregistrerad) Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Baby bottle är en riktigt bra mick, oavsett den är byggd i kna eller estland skulle jag vlja säga. Värd att prova.
Guitar Nilsson Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 (redigerat) Hej Tompa! Antar att du menar just nya blue baby bottle och inte nyare mickar generellt? Jag vill verkligen inte ha en vass mic. Kondensatormikrofonerna är ju nästan alltid toppade. Men de behöver ju inte ha en obehaglig onaturlig topp för det. Någon som vet hur Neumann TLM 102:an är vad det gäller vasshet? Jag har en TLM102, tycker den är skitbra. Jag kan inte höra nån vasshet alls. Jag har visserligen en ganska mörk skrovelröst, men i mixen brukar jag boosta vid ungf 3,5 khz. Jag använder den även som OH vid fyramickars Glyn Johns-inspelning av trummor. Bäst ljud får jag då med helt flat eq, om den vore överdrivet vass borde det komma fram i cymballjudet tycker jag. I bland kan jag boosta 2 db vid 12 khz för att få lite klirrigare cymbaler. Jag har haft hem en del lite bättre mickar, men blivit besviken på dem. Att TLM102 är så brusfri är väldig bra, flera av de mickar jag testat har väsnats mer än jag gillat när man haft mycket gain på. När jag får råd köper jag definitivt en till TLM102 för stereomickning och OH. (Nu kör jag en NT2-A som den andra OH´n...) Här har jag haft den till sång, munspel, trum-oh ak och elgitarr gitarr. En gitarr av varje inspelad i stereo i par med med en Audio Technica AE3000. http://soundcloud.co...54/01-viola-wav I en flottare studio än mitt obehandlade rum, och med en annan röst än min skulle väl micken prestera bättre ändå, jag är ganska så nybörjare i detta oxå. Här är en till, fast här är det två elgitarrer insp enbart med AE3000. Sång, munspel och OH är dock TLM102. Neumann är fina grejer, tror du trivs bättre med en 102 än en 103 som får kritik för att den är för vass. TLM102 är vad jag förstått en vidareutveckling av TLM103, och en bättre mick fast den är billigare än 103an. Ett annat märke jag har största förtroende för är Audio Technica. Jag har som sagt en AE3000 jag mickar virvel, ak gitarr o gitarrstärkare med. Väldigt sympatisk. Absolut värt att kolla upp, tex deras AT4050 SM. http://www.thomann.d...nica_at4050.htm Den har Omnidirectional, figure-of-eight and cardioid polar patterns. ox Redigerat 9 september 2011 av Guitar Nilsson
Jon Rinneby Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Den verkade intressant. Men går bara att köpa därifrån eller? Korrekt, men det är det värt /Jon
Magnetic Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 Hej Rekomenderar att du kikar på Avantone Electronics CK-7. Har ett avslappnat ärligt ljud med stor närvaro och fyllig bas. Klart prisvärd enligt mig. Ett krux är kanske att den tillverkas i Kina.... 😉 / Klas
Kjubeis Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 (redigerat) Hej igen Var jag otydlig? Jag menade att jag tycker dom nyare Baby Bottle inte låter lika bra som dom gamla, inte att nya kondesatormickar alltid låter vasst. TLM 102 är hyfsat tyst men ganska långt ifrån Baby Blue (12 dBA vs 5,5 dBA). Bra mick men har för mycket proximityeffekt, jag tycker Baby Bottle är mer allsidig. Jag lånar inga åsikter från Gearslutz utan baserar mina utlåtanden på egna tester och erfarenheter. Skiter fullständigt i vilket land dom tilverkas i, bara det låter bra. ☺️ Vi har testat med old vs new BBB på sång, acke och stereopar på trumset. Vårt par (Lettland) lät bättre än dom nya mickarna (Kina). Testades samtidigt med ett antal JZ mickar som ska ha ngn form av samhörighet med Blue (minns inte om det var samma konstruktör, liknande komponenter eller vad...) och faktum är att dom lät väldigt likt soundet från BBB men kostar mer än det dubbla. /Tompa Redigerat 9 september 2011 av Kjubeis
drloop (oregistrerad) Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 (redigerat) Bra, ursäkta att jag var lite på. Jag är nämligen skitless på rykten som florerar runt produkter, mycket härstammandes från just GZ. Jag skall ta och A/B testa och ge er exempel. Jag har inte märkt någon skillnad men så har jag inte heller A/B testat lettland mot Kina. Har ni filerna där ni gjorde tester vore det skitkul att få höra. Redigerat 9 september 2011 av drloop
Kjubeis Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 dr loop dina inlägg är alltid, alltid bra! Ingen fara. 😆 Jag förstår verkligen din skepsis och håller med dig. Gearslutz borde ha bra och adekvat info men fy farao så mkt bullshit som finns där. Det gäller verkligen att sålla bort alla skitsnackare och då är det inte så många kvar. Peace /T
G Bango Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 tänkte fråga en fråga när vi ändå är i tråden... jag har en mick för 1000kr, blir det någon "STÖRRE" skillnad på om jag har en mick för 5000-6000kr?
drloop (oregistrerad) Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 (redigerat) Beror på vad du spelar in och i vilken lokal... Det är inte säkert att bara för att en mick är dyr att det blir bättre just på en specifik ljudkällla. Men skillnad blir det. Mick tycker jag är roligt att investera i för det gör verkligen skillnad på ljudet. Redigerat 9 september 2011 av drloop
Guitar Nilsson Postat 10 september 2011 Postat 10 september 2011 tänkte fråga en fråga när vi ändå är i tråden... jag har en mick för 1000kr, blir det någon "STÖRRE" skillnad på om jag har en mick för 5000-6000kr? Visst blir det en rejäl skillnad till det bättre. Alla grejer gör väl skillnad, men micken är nog bland det viktigare vid inspelning.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.