Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halloj!

Lite akut undrar jag om någon har något tips vad det gäller en extern USB-hårddisk (WD) som startar upp under några sekunder för att sedan lägga av. Har kollat nätdelen så den leverera rätt spänning. Jag har backupmaterial på denna HD som jag behöver komma åt pronto.

Tusen tack på förhand!

Hälsningar / Björn

Annons
Postat

Tack snälla! Jag har provat att starta hårddisken utan anslutning till datorn (Mac). Hur fanken fixar man nya drivrutiner till hårddisken. Jag har aldrig installerat någon drivrutin för denna. Jag vet knappt vad den heter, det enda som står på den är WD 230 GB.

Postat

Tack snälla! Jag har provat att starta hårddisken utan anslutning till datorn (Mac). Hur fanken fixar man nya drivrutiner till hårddisken. Jag har aldrig installerat någon drivrutin för denna. Jag vet knappt vad den heter, det enda som står på den är WD 230 GB.

vad står det på etiketten? (undersidan)?

Postat

Vet du vad, det är så otroligt liten text så det går faktiskt inte att läsa. Har inte kvar någon kartong eller så. Har för mig att du kör MAC, behöver man installera drivrutin för externa hårddiskar..? Ber om ursäkt för okunskapen men sånt här är jag verkligen inget bra på - vill bara att grejjerna ska funka liksom.

Postat (redigerat)

Kan vara många anledningar, från mjukvarufel till hårddiskkabinettet.

Är det en 2,5 eller 3,5" disk? Passport? Elements? MyBook?

Har den bara USB-kontakt? Syns den i Skivverktyg (ligger under Verktygsprogram på Macen) även om den inte dyker upp i Finder?

Vad gäller drivrutin - ja och nej. Hårddisken fungerar utmärkt utan speciella drivrutiner, men WD har faktiskt turbo drivers som ger datorn bättre kontroll över hårddisken.

EDIT: Ska bara tillägga att jag är tveksam att drivrutinen har betydelse i just ditt fall.

Redigerat av Linus
Postat (redigerat)

Kan vara många anledningar, från mjukvarufel till hårddiskkabinettet.

Är det en 2,5 eller 3,5" disk? Passport? Elements? MyBook?

Har den bara USB-kontakt? Syns den i Skivverktyg (ligger under Verktygsprogram på Macen) även om den inte dyker upp i Finder?

Vad gäller drivrutin - ja och nej. Hårddisken fungerar utmärkt utan speciella drivrutiner, men WD har faktiskt turbo drivers som ger datorn bättre kontroll över hårddisken.

Tack Linus!

Är du trollkarl eller..? Efter att jag läst ditt inlägg kickade disken igång! Vodoo helt enkelt.

Ska passa på att lägga över allt till annan hårddisk nu. Skulle ändå vilja veta vad som var fel.

Hårddisken har endast usb-anslutning. Passport? Elements? MyBook? ... har ingen aning!

Redigerat av wellness music
Postat (redigerat)

Startade du upp Skivverktyg så kan den ha märkt av "Ah, här är en disk som inte monterad. Den kopplar vi på.", ungefär som att den inte kände av disken när du kopplade in den.

Är du trollkarl eller..?
Nä, jag är Nörd 😉😆 Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Postat

Startade du upp Skivverktyg så kan den ha märkt av "Ah, här är en disk som inte monterad. Den kopplar vi på.", ungefär som att den inte kände av disken när du kopplade in den.

Nä, jag är Nörd 😉😆

Ha ha, 😄

Det var nog som du säger att den kände av disken när jag öppnade skivverktyg. Tack för hjälpen!

Postat (redigerat)

Är disken enbart kopplad via Usb eller får den ström från ngn adapter?

Disken får ström från en separat adapter. Det konstiga var att disken inte ens hann starta upp ordentligt innan den helt la av, oavsett om jag hade USB-kabeln ansluten eller ej. Jag fick ju igång den nu samtidigt som jag öppnade skivverktyg, fast jag ändrade ingen inställning eller så. Alla mina andra diskar snurrar ju på oavsett om dom är anslutna till firewire/USB eller ej. Har för mig att även denna har gjort så.

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
BurninSven (oregistrerad)
Postat

Det kan nog strula ibland men även om själva usb enheten packar i hop eller strömförsörjningen till den så sitter det alltid en vanlig hårddisk inne i den som man då kan ta ut. Det vill säga att om inte den också är skadad så kan man rädda sina filer ganska lätt genom att köpa eller låna ett ny/annan extern usb enhet (finns att köpa för några hundra kronor) och flytta över hårddisken så är det klart igen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.