Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ah.....har glömt bort hur man ställer in latencyn. Man går in device, asio multimedia driver, controlpanel, advanced opitions.

Just nu står latency på. Out 557, in 77.

Outbuffer: 4096

input buffer: 512

kan inte sänka mer nu(in), men det är fortfarande fördröjning på inspelningsljudet.

Är jag rätt på det? Tycker det var itne sådant klabbande förra gången jag gjorde det.

Annons
Postat (redigerat)

Inte "ASIO Multimedia driver", utan välj den som heter ASIO och något med ditt ljudkorts namn.

Finns det ingen ASIO-driver till ljudkortet som du använder, så kör du med ASIO4ALL istället.

Redigerat av Claes
Postat

claes: jag har bara asio multimedia, jag känner inte igen det du pratar om sedan innan. Förra gången(som jag inte kommer ihåg) så gjorde jag bara något enkelt, sedan var det klart.

Man kan ju gå in i ljudkortet inställningar(edirol ua 25ex,.

Kan det vara där jag har gjort mitt val? Se bilden

Va trött jag blir. Ändrade till moderkortet interna ljudbit för att kolla hur den funkade i cubase då och sedan när jag slog över till den Edirolen så hade cubase tappat latency inställningen

post-29302-0-69932800-1314974619_thumb.jpg

Postat
jag har bara asio multimedia
Ditt UA-25EX har definitivt ÄKTA ASIO-drivrutiner, och det var säkert denna du använde tidigare. Med ASIO Multimedia (som är ett skal för ljudkortsdrivrutiner som inte har ASIO-stöd) får du ordentlig fördröjning hur du än gör.
Postat (redigerat)

Linus: men hur menar du jag skall få till det, det jag gjorde innan(allting fungerade fram tils igår) var att byta till Moderkortet interna ljudkort och att jag tog ur Edirolen från usb då jag skulle göra en annan sak. Kan dettta ha påverkat? Skiftat har jag gjort innan(moderkortet) och det har gått bra.

Men hur mycket har Ni satt era bufferta till? Både in och out.

Just nu har jag 77 mms på 512 mb buffert(in). Men grejen är att såfort jag sätter mindre buffert, än 512, i cubase device osv, så ändrar den tillbaks värdet direkt? Så jag kan inte få mindre än 512 som jag ser det nu.

När jag öppnar device setupen så ser jag bara asio multimedia driver, sedan tar jag controlpanelen, där jag sedan ställer in edirolen som första alt vid port out, port in. Sedan skall det väl vara klart. Eller?

Redigerat av staxxon
Postat

Det sitter en switch på baksidan, Advanced driver. Har du råkat stänga av den?

edirolua25exalt2.jpg

Sedan är det inte fel att installera den senaste drivrutinsversionen heller.

Postat

Linus: Advanced drivers står på on.

claes: provade att installare drivers som jag fick med på installationscd, men den säger bara att drivern är redan istallalerad och jag gick ut och laddade ner den drivern som finns på Rolandshemsida, men den är samma som jag har installerad, samma datum och version.

Mysteriet går vidare

Men kan inte ni skriva hur ni gör när ni skall ändra eran buffert i cubase? Så får jag kolla om jag gör samma

Postat

Jag väljer "ASIO Hammerfall DSP" (eftersom jag har ett RME HDSP ljudkort). Jag bryr mig egentligen inte så mycket om latency eftersom jag har en DSP-mixer inbyggd i ljudkortet så att jag får helt letencefri medhörning när jag spelar in, men i nuläget, när ljudkortets egen kontrollpanel är inställd på 6ms (buffersize 256), så står det 5,828ms på input latency och 6,576ms på output i Cubase.

Ändrar jag till "ASIO Multimedia Driver", så står det 110ms på input latency och 749,932ms på output - så det är ganska tydligt att "ASIO Multimedia Driver" är oanvändbar.

Är det bara den drivern som kan väljas i Device Setup, så måste det ha hänt något med ljudkortets egen drivrutin. Bäst skulle nog i så fall vara att avinstallera ljudkortet och sedan installera om det igen.

Postat (redigerat)

ok lite uppdatering:

Tog och avinstallerad edirol drivrutinen och installerade cdrom skivan på nytt. Ingen förändring.

En sak jag lade maärke till innan jag avinstallerade vara att i devicesetup så ser jag då Asio multimedia driver med underrubrik. VST inputs, vst outputs och vst links. Då hade edirolen som tillval på port 3 och 4(1 och 2 är interna ljudkortet) försvunnit. Det hände alltså igår, för det vet att jag såg. Nu är dom borta.

går man sedan vidare så

Asio multimediadriver-controlpanel. Så ser man ju Eirolen i Output ports och i Input ports där en då ligger som nr 1 på varje. Tar man sedan advanced opitions så ser man samma sak där. Edirolen ligger på första plat i både output port och input port, samt att dom är markerad bägge två.

Hur kan det vara att dom syns där om det är något som är vajsing med Edirolen.

Det lutar väl mer åt att det är något med cubase själv. Eller?

-----------------------------------------

Uppdatering några minuter senare

Ahhhhhhhhhhj ..jag visste det var nått litet skitfel.

Precis som du sa claes skall man ju kunna välja ljudkortet där men jag hade en till meny osm heter vst audio och där inne i droppner meny så kunde man välja Edirolen som master driver

Det fungerar nu. Tackar för hjälpen. 10 ms är det nu och låter bra

"fan vicken idiot man kan vara ibland"

Redigerat av staxxon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.