Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan,

Undrar om någon vet varför jag inte kan installera Logic Express 8 på min MacBook pro, OS X 10.7.1 ?

Jag får bara en ruta som säger "Den här versionen av programmet Logic Express kan inte användas med den här versionen av OS X "

Är det någon uppdatering som ska tas ner eller har de fasat av stödet eller vad är det som pågår ?

Hoppas att det finns en lösning på problemet 🙁

Tack på förhand

Annons
BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Edit:

På min säger den att det inte finns PowerPC stöd längre! Va fan är det frågan om jag har ingen och har aldrig haft en sån och Logic 9 går att köra på min det vet jag för jag har Logic Express 9 oxå. Hur många löpmeter logic versioner ska man ha i hyllan tycker dom. Det är fan snart fullt. Nu blev jag sur ska ringa och fråga vad det är frågan om.

Kan man inte köra Lion i 32 för att gå förbi det problemet?

Redigerat av BurninSven
Postat

Rosetta är ju borta ur Lion och Logic 8 express har till viss del PPC kod i sig. Därför måste den uppgraderas logic 9 Express. Fast testa och öppna ett terminalfönster och skriv exakt denna rad och tryck enter "/Applications/Logic\ Express.app/Contents/MacOS/Logic\ Express " kan funka då enl. http://www.logicprohelp.com/viewtopic.php?t=73607&sid=8177264fd9d1b7a5e4d73a3fe128140f

Postat

Tack för tips. Får testa om det går och återkomma jag har en reserv hårddisk med Lion som jag kan prova på.

Jag har ju Logic pro 8 och även en gammal licens för Emagic Audio Big Box som jag uppgraderat till Logic Express 9 så det får ju räcka för mig. Utöver det så har jag ju även Logic 7 och även Logic 4 så det handlar väl om en 60+ centimeter Logic i bokhyllan så det börjar bli larvigt nu. I och med att alla utom Logic Audio 4 är uppgraderade versioner så så det blir i princip dubletter men ändå inte i och med att det är nya versioner så står det ju en massa bra info i manualform som det känns dumt att bara slänga. Även om jag inte använder mer än 8an och express 9an så kan ju nån annan behöva tillgång till dom äldre manualerna och även skivorna kanske. Man kan ju tappa bort eller skivor bli för repiga etc etc och då finns det ju där för den som behöver. MIna är ju uppgraderingar från den tiden då det var dongle så dom är ju helt ointressanta för pirat läget men kanske guld för den som har en licens. Så jag täcker Logic från sent 90 tal och framåt men nu räcker det jag tänker inte uppgradera och i och med att Lion går att köra på den här datorn samt att Logic Express och då även fullversionen av 9an och då även i Snow Leo så ser jag inte var problemet ligger utan det får dom helt enkelt bara fixa.

Postat

Tack för tips. Får testa om det går och återkomma jag har en reserv hårddisk med Lion som jag kan prova på.

Jag har ju Logic pro 8 och även en gammal licens för Emagic Audio Big Box som jag uppgraderat till Logic Express 9 så det får ju räcka för mig. Utöver det så har jag ju även Logic 7 och även Logic 4 så det handlar väl om en 60+ centimeter Logic i bokhyllan så det börjar bli larvigt nu. I och med att alla utom Logic Audio 4 är uppgraderade versioner så så det blir i princip dubletter men ändå inte i och med att det är nya versioner så står det ju en massa bra info i manualform som det känns dumt att bara slänga. Även om jag inte använder mer än 8an och express 9an så kan ju nån annan behöva tillgång till dom äldre manualerna och även skivorna kanske. Man kan ju tappa bort eller skivor bli för repiga etc etc och då finns det ju där för den som behöver. MIna är ju uppgraderingar från den tiden då det var dongle så dom är ju helt ointressanta för pirat läget men kanske guld för den som har en licens. Så jag täcker Logic från sent 90 tal och framåt men nu räcker det jag tänker inte uppgradera och i och med att Lion går att köra på den här datorn samt att Logic Express och då även fullversionen av 9an och då även i Snow Leo så ser jag inte var problemet ligger utan det får dom helt enkelt bara fixa.

Manualen finns ju inbyggd i de senare versionerna av Logic, så den behöver ju inte uppta några hyllmeter.

Sen får du ju värdera hur mycket värt det är att vara bibliotek för ett potentiellt behov. Annars är det ju bara att hutta dina gamla lådor. Eller så njuter du av att du har ditt gamla skit kvar. 🙂

Postat

det är bara krångel med mac...

hehehe 😉

Fan vilket guld läge Demo 😄 Jorå allt suger

Postat

Manualen finns ju inbyggd i de senare versionerna av Logic, så den behöver ju inte uppta några hyllmeter.

Sen får du ju värdera hur mycket värt det är att vara bibliotek för ett potentiellt behov. Annars är det ju bara att hutta dina gamla lådor. Eller så njuter du av att du har ditt gamla skit kvar. 🙂

Det är ju som du säkert oxå kommer att inse en dag mycket bättre att läsa i en bok jämfört med en dataskärm. En anledning kan ju vara att man aldrig behöver slå på en bok för den behöver ingen ström dvs om det är ljust i rummet eller om du sitter ute och läser. Sen som sagt ska dom inte komma och säga att det inte går på grund av att man tagit bort PPC kod eller vad det heter för det är rena skitsnacket. Lion går att köra på en äldre maskin som då oxå logic både 8 och 9 funkar på under Snow Leo. Man tänker stålar helt enkelt och det är det enda det här handlar om inte nån slags prgramerings problematik.

Kan infa om att jag kör Lion på ett Intel D945GCLF moderkort och det funkar det oxå så det går inte att lura mig med sånt skitsnack.

Postat (redigerat)

det är bara krångel med mac...

hehehe 😉

Kul att Du skriver det!

Om man nu ska såga produkter hit & dit så är det ändå lite kul!

Apple ser iaf framåt. Skit i det gamla och all bakåtkompatibilitet!

Och det är väl grejen med dom? Sälja nya produkter och ny mjukvara?

Iofs så har det skett en del del på både PC och MAC med övergång till 64 bit. Mkt gjort & mkt är kvar.

Apple gör det på sitt sätt, lättare än MS.

Hur kommer det att se ut när W7 går över till W8?

Hur många versioner av detta OP kommer det att finnas?

Upgrade?

OEM?

Home Premium

Home Premium N

Pro

Pro N

Ultimate?

Ultimate N?

Och mitt i all denna jävla djungel.... ska det vara upgrade? Eller full version?

Och framför allt.. 32 bit eller 64bit?

Och en prislapp från 1200:- till 3200:-

Och ponera hur det skulle bli vid en ominstallation. Har Du kvar din gamla installationsskiva?

OSX finns i två versioner. OSX & OSX Server. Och kostar 229:-resp 379:- Finns bara nerladdad/USB-version. MS är väl kvar på dvd...

Och på detta så finns det inte ens ett serienummer som man måste bevaka & vara rädd om...

64?

32?

Upgrade?

Fullversion?

Nej, det finns bara en installation, vill Du skifta mellan 32 och 64? Ja håll inne dessa siffror så startar OSX i det du nu vill!

Och DÄR slapp man köpa en installations-dvd till...

Så "krångel" kan man ju fundera på....

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Det är ju som du säkert oxå kommer att inse en dag mycket bättre att läsa i en bok jämfört med en dataskärm. En anledning kan ju vara att man aldrig behöver slå på en bok för den behöver ingen ström dvs om det är ljust i rummet eller om du sitter ute och läser.

Det där är nog väldigt individuellt.

Personligen föredrar jag att läsa på skärmen där jag ju faktiskt kan söka i texten enkelt efter det jag vill veta. Inget sökande i index efter rätt sida eller term.

Men ska man läsa manualen pärm till pärm så kan det kanske vara bättre, men nu förtiden är det ju mest punkt insatser jag använder manualen till. Om ens det.

Postat

Jo det är klart att det är men sök funktionen tycker i alla fall jag personligen är bedrövlig. För den som inte är så slängd i fackengelska kan det vara svårt att ens få till rätt fråga. En del läser manualen från pärm till pärm och lär sig på det sättet precis som vi gjorde i skolan. Själv ligger jag mitt emellan och min engelska är ok när det gäller sånt här men jag suger på att läsa till mig kunskap och att då göra det från en skärm blir helt enkelt för tråkigt. En bok kan du vika ett blad på eller lägga i ett bokmärke men det går säkert att lägga nån slags favorit i sökfunktionen men jag har ingen lust att lära mig det helt enkelt. Det räcker med allt annat jag måste kunna för att göra det jag faktiskt vill.

Sen om man går tillbaka till ämnet, att det tydligen går att med hjälp av ett script köra Logic 8 även under Lion gör ju att jag inte tror en sekund på att det ligger annat än en broms i Lion bara för att vi ska köpa uppgraderingen. Jag har express 9 för jag hade möjlighet att göra den uppgraderingen av en gammal Big Box version som var för både PC och Mac. Det tyckte jag skulle räcka då jag tänkt mig göra allt "tungt" i Logic 8 och bara använda express till det nya som inte finns i 8an. Mixar gör jag i både Logic och Mixbus.

Postat (redigerat)

...

Sen om man går tillbaka till ämnet, att det tydligen går att med hjälp av ett script köra Logic 8 även under Lion gör ju att jag inte tror en sekund på att det ligger annat än en broms i Lion bara för att vi ska köpa uppgraderingen.

...

Från Wikipedia: "On September 12, 2007, Apple released the Logic Studio suite that included Logic Pro 8. Logic Pro was no longer a separate product, although a limited version Logic Express 8 was released on the same day, and remained a separate product."

...

"Significant changes were made for Logic 8. Logic Pro 8 was now mainly Cocoa code, but still included some Carbon Libraries"

...

"On January 12, 2010, Apple released Logic Pro 9.1, an Intel only release, thereby officially discontinuing Logic for the PowerPC platform. Logic Pro 9.1 has the option of running in 64 bit mode, which allows the application to address more memory than in the past. Says Apple "With 64-bit mode, the application memory is not limited to 4GB as with 32-bit applications, so there is essentially no practical limit by today's standards"."

Hoppas detta är fakta/argument nog för att Logic 8 officiellt inte stöds av Apple och deras Intel-anpassade OS X Lion.

Edit: Korrigering till det bättre

Redigerat av Implasticyde

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.