Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kan man bli spelad i radio utan låten finns på cd och på nåt skivbolag? Om jag var producent för ett musikprogram i radio och fick höra en låt jag gillade skarpt skulle jag strunta helt i eventuella skivbolag och om ljudfilen kom från en rund plastbit med ett hål i eller från tex Soundcloud. Eller är detta olagligt?

Jag har ju gjort låten och är med i STIM. Skulle man bli spelad lite här och där vore det nog helt andra och bättre förutsättningar om man skulle skriva skivkontrakt.

Tack vare de nyss uppfunna datamaskinerna kan man ju maila till radioprogrammen. Och cd-skivor är ju bara "så igår", har jag lärt mig idag.

Annons
Postat

Det är möjligt, men inte vanligt. Olagligt? Varför skulle det bara det?

Postat

Väldigt ovanligt, som sagt - bl a för att skivbolagen köper platser på "topplistorna" och det är lite svårt för en privatperson att matcha deras dealar...

Mindre lokala stationer kan vara lite mer medgörliga än de stora kanalerna, men det är förstås inte lika kul, eftersom det inte blir lika stor spridning då...

Postat

Det är möjligt, men inte vanligt. Olagligt? Varför skulle det bara det?

Olagligt, det var bara lite sedvanligt uselt vitsande. Jag menar att i dagens samhälle (datasamhälle) är i alla fall mit liv fullt av skyltar som dyker med texter typ: "STOPP ACHTUNG, du har inte tillåtelse att utföra detta på grund av, bla bla bla... På grund av nåt som jag inte visste existerade, och inte fattar vad det är ens när jag får höra talas om det. Det kanske går hur bra som helst att bli spelad i radio med enbart en Soundcloudfil i bakfickan?

Märker nu när jag börjar fundera på detta hur ohyggligt stenålders stendum jag är. Jag har faktiskt aldrig själv haft en mp3-spelare eller I-pod och laddat ned låtar på, Jag vet absolut inte ett skit om idag. Utom att cd-skivor är "igår". Nu vill jag lära mig lite vad som hänt sen vinyl och cd var modernt...

Jag har tentat klart första kursen, den som heter: Hur du bygger en studio och gör inspelningar. Dags att ta nästa kurs.

Postat

Du behöver inte vara med i STIM för att få spelas på lokalradion eller i riksradion.

Det fanns fler sådana här program förr i riksradion. Jag kan inte säga ett enda på rak arm nu.

Börjar du fundera på att lägga cd-produktionen på hyllan ett tag, för att skicka runt digitalfiler

ett tag först och se hur det faller ut?

Postat (redigerat)

Väldigt ovanligt, som sagt - bl a för att skivbolagen köper platser på "topplistorna" och det är lite svårt för en privatperson att matcha deras dealar...

Mindre lokala stationer kan vara lite mer medgörliga än de stora kanalerna, men det är förstås inte lika kul, eftersom det inte blir lika stor spridning då...

vet inte hur det är nu men för sådär 20 år sedan (OMG!) brukade vi spelas i diverse P4 "lokal". Lägg sen till diverse studentradio etc så finns ju en hel del möjligheter utanför P3/Mixmegpol... Tycker fortfarande man hör en hel del om lokala "tävlingar" och annat när man hamnar på P4.

Klart att P4 Gävleborg (Ljusne ligger där va?) vill spela sin "Ljusne-Håkan"!

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Postat (redigerat)

vet inte hur det är nu men för sådär 20 år sedan (OMG!) brukade vi spelas i diverse P4 "lokal". Lägg sen till diverse studentradio etc så finns ju en hel del möjligheter utanför P3/Mixmegpol... Tycker fortfarande man hör en hel del om lokala "tävlingar" och annat när man hamnar på P4.

Klart att P4 Gävleborg (Ljusne ligger där va?) vill spela sin "Ljusne-Håkan"!

Cheers!

Ja de gjorde dom ganska nyss. Jag är med på en samlings psalm-cd och gör "Bred dina vida vingar" i en version lite åt Neil Young & Crazy Horse hållet. När radion skulle spela nåt från skivan körde de min låt. Så de kanske vill spela nåt mer med mig....

Edit: Vad är OMG?

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Du behöver inte vara med i STIM för att få spelas på lokalradion eller i riksradion.

Det fanns fler sådana här program förr i riksradion. Jag kan inte säga ett enda på rak arm nu.

Börjar du fundera på att lägga cd-produktionen på hyllan ett tag, för att skicka runt digitalfiler

ett tag först och se hur det faller ut?

Jag tänkte skicka runt filerna från det här svenska, sen vill jag spela in en tunggung-cd där basist o trummis är med från scratch.

CD kopior med tryck för 10 kr styck i billig pappgrej är också ett alternativ såg jag i en annan tråd. De vanliga plasyaskarna är ju bara skit, jag har haft sönde alla jag har tror jag. Pappfodral verkar bättre.

Edit: Kommer ni ihåg "Bandet går"? Ett radioprogram där demokassetten med fruktansvärt dåligt ljud spelades upp.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jag tänkte skicka runt filerna från det här svenska, sen vill jag spela in en tunggung-cd där basist o trummis är med från scratch.

CD kopior med tryck för 10 kr styck i billig pappgrej är också ett alternativ såg jag i en annan tråd. De vanliga plasyaskarna är ju bara skit, jag har haft sönde alla jag har tror jag. Pappfodral verkar bättre.

Edit: Kommer ni ihåg "Bandet går"? Ett radioprogram där demokassetten med fruktansvärt dåligt ljud spelades upp.

Näää... men "Blandat bandat" fanns väl nåt som hette?

Postat

Ja de gjorde dom ganska nyss. Jag är med på en samlings psalm-cd och gör "Bred dina vida vingar" i en version lite åt Neil Young & Crazy Horse hållet. När radion skulle spela nåt från skivan körde de min låt. Så de kanske vill spela nåt mer med mig....

Edit: Vad är OMG?

"Omgående" eller "Oh my God". I detta fallet förmodligen alternativ 2.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.