hegobald Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 (redigerat) Hej! Sitter med nyförvärvet en Macbook Pro 13" och inser att till skillnad från sina PC-motsvarigheter så saknar Macbook Pro en dedicerad line in för Audio. Enligt spec så skall hörlursuttaget vara ett kombinerat in/out SPDIF uttag... Men var tusan hittar jag kablar och adapters? Inte på Apple-store i alla fall. Jag behöver ju sitta med hörlurar samtidigt som det ska gå att spela in en line-signal till datorn. Jo jag kommer att skaffa externt ljudkort senare men just för tillfället vill jag använda det inbyggda ljudkortet då det bara handlar om att få in lite obskyra lofi samplingar till Reason. Mvh Robban Aka hegobald. Redigerat 31 augusti 2011 av hegobald
hegobald Postat 31 augusti 2011 Trådstartare Postat 31 augusti 2011 Nu har jag talat med både Apple store (som inte har någon lösning.. Dom tyckte jag skulle byta till en 15" i stället då den har separata uttag för line in och out) samt Apple care (långa köer.. phu..) som inte heller hade någon lösning... Nu upptäcker jag dock att det går att välja i inställningar för ljudkortet om uttaget det skall vara en audio out eller in.. Men INTE samtidigt... . Det var billigt Apple!!! 😠 T.om med min ynkliga PC-netbook har separat in/out som kan användas samtidigt.. Nåja får vänta på mitt Duett2 kort då! 🙂
spass Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 jag har funderat på samma sak då jag också har en ny mb pro det ska ju funka med Support for Apple iPhone headset with microphone så in och ut borde funka samtidigt men vet inte hur
hegobald Postat 31 augusti 2011 Trådstartare Postat 31 augusti 2011 (redigerat) Tyckte jag också men problemet kvarstår att det bara går att välja under inställningar för ljudkort om det ska vara som utgång eller ingång. Går inte att välja båda. Provar nu med iPhone-lurar och det får att höra men inget mer.. Dessutom har den ingen micpremp så micken kan ej användas. Volymen kan ej styras heller. Här en annan som kommit fram till samma slutsats http://www.zacharytamas.com/posts/using-the-line-in-port-on-the-13-macbook-pro/ jag har funderat på samma sak då jag också har en ny mb pro det ska ju funka med så in och ut borde funka samtidigt men vet inte hur Redigerat 31 augusti 2011 av hegobald
Implasticyde Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 ... Jo jag kommer att skaffa externt ljudkort senare men just för tillfället vill jag använda det inbyggda ljudkortet då det bara handlar om att få in lite obskyra lofi samplingar till Reason. Förstår jag dig rätt när jag tror att du vill spela upp ett ljud i en högtalare och spela in detta ljud utan mikrofonförstärkare direkt in i din Mac?
hegobald Postat 31 augusti 2011 Trådstartare Postat 31 augusti 2011 Näe då förstår du mig helt fel! 🙂 Jag vill kunna spela in från en line in källa (synth mixer eller vad som helst) i stereo samtidigt som jag kan höra i hörlurar det som redan är inspelat på ett spår.. Basic på vilken PC som helst och även det större Macbook Pro modellerna. Problemet är att ljust Macbook Pro 13" har bara en stereo 3,5 mm anslutning som bara kan väljas som endera ingång eller utgång.. Men inte båda samtidigt. Däremot går det bra att ha den aktiverad som lineingång och lyssna i datorns pyttesmå inbyggda högtalare samtidigt som jag spelar in.. Men jag vi ju lyssna i hörlurar. 😲 Förstår jag dig rätt när jag tror att du vill spela upp ett ljud i en högtalare och spela in detta ljud utan mikrofonförstärkare direkt in i din Mac?
engineer Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 Näe då förstår du mig helt fel! 🙂 Jag vill kunna spela in från en line in källa (synth mixer eller vad som helst) i stereo samtidigt som jag kan höra i hörlurar det som redan är inspelat på ett spår.. Basic på vilken PC som helst och även det större Macbook Pro modellerna. Problemet är att ljust Macbook Pro 13" har bara en stereo 3,5 mm anslutning som bara kan väljas som endera ingång eller utgång.. Men inte båda samtidigt. Däremot går det bra att ha den aktiverad som lineingång och lyssna i datorns pyttesmå inbyggda högtalare samtidigt som jag spelar in.. Men jag vi ju lyssna i hörlurar. 😲 Precis så är det. En besparing de gjort för att minska mängden portar. Du kan spela in en Line-in källa. Du kan stoppa in ett par hörlurar med mikrofon och du kan stoppa in ett ljudkort. De tänker sig nog att de med större behov skaffar sig ett externt ljudkort.
Implasticyde Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 Näe då förstår du mig helt fel! 🙂 Jag vill kunna spela in från en line in källa (synth mixer eller vad som helst) i stereo samtidigt som jag kan höra i hörlurar det som redan är inspelat på ett spår.. Basic på vilken PC som helst och även det större Macbook Pro modellerna. Problemet är att ljust Macbook Pro 13" har bara en stereo 3,5 mm anslutning som bara kan väljas som endera ingång eller utgång.. Men inte båda samtidigt. Däremot går det bra att ha den aktiverad som lineingång och lyssna i datorns pyttesmå inbyggda högtalare samtidigt som jag spelar in.. Men jag vi ju lyssna i hörlurar. 😲 Okay. Hörlurar + inspelning samtidigt är bortom all räddning tills du får ditt Duet 2 ljudkort. När Duet 2 är hemma kan jag tänka mig att himelriket är desto närmare 😉 Inget bra alternativ men det finns billiga hörlurar man kan koppla in via USB. Inte för att de kommer att leverera någon fantastisk ljudupplevelse men men... Ändå ett alternativ, om än dåligt. http://www.prisjakt.nu/search.php?query=Logitech+USB+Headset Håller tummarna för att ljudkortet kommer så snart som möjligt! 1
hegobald Postat 31 augusti 2011 Trådstartare Postat 31 augusti 2011 En lustig grej är att då jag tittar på sidan av datorn så har dom borrat ett hål för en till 3,5 mm plugg.. Men den är pluggad med en aluminiumplugg.. Antar att mordekortstillverkaren och chassitillverkaren pratade förbi varandra.. Sen kom deadline! 😄 Precis så är det. En besparing de gjort för att minska mängden portar. Du kan spela in en Line-in källa. Du kan stoppa in ett par hörlurar med mikrofon och du kan stoppa in ett ljudkort. De tänker sig nog att de med större behov skaffar sig ett externt ljudkort.
patfred Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 En lustig grej är att då jag tittar på sidan av datorn så har dom borrat ett hål för en till 3,5 mm plugg.. Men den är pluggad med en aluminiumplugg.. Antar att mordekortstillverkaren och chassitillverkaren pratade förbi varandra.. Sen kom deadline! 😄 Om du kollar lite närmre på denna "plugg" så ser du att det inte är någon plugg utan en batteriindikator-knapp!
hegobald Postat 31 augusti 2011 Trådstartare Postat 31 augusti 2011 *haha* ja det har du rätt i! Då jag trycker på den så visar den laddningen av mitt batteri lite snyggt med en massa små lysdioder.. Flashigt! 🙂 Fast jag hade heller önskat en line in i stereo där 🙂 Om du kollar lite närmre på denna "plugg" så ser du att det inte är någon plugg utan en batteriindikator-knapp!
Ridpojken Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Var det långa köer på Apple Care supporten? Hur länge fick du vänta? (Policy är MAX 3 min, annars blir de halshuggna av de i Cupertino)
hegobald Postat 2 september 2011 Trådstartare Postat 2 september 2011 ca 15 - 20 minuter. Sen blev jag kopplad till "någon duktigare" och vart väl en 10 minuter kö till.. Var det långa köer på Apple Care supporten? Hur länge fick du vänta? (Policy är MAX 3 min, annars blir de halshuggna av de i Cupertino)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.