Jump to content
Annons

Bästa Cd soundet

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Vad tycker ni?

Annons
Postat

eh ???

(vad???)

😕

Postat

Ok, det går ju att missförstå om man vill...

Vilken skiva eller skivor tycker ni har det bästa soundet?

Postat

Pat Metheny Group CD:n " We Live Here".....

Klart skönaste soundet.....

:rolleyes:

Postat (redigerat)

Dubbelpost....

Redigerat av pxm
Postat (redigerat)

För att få ut det bästa av redan välljudande CD bör man använda så många av Svalanders tips som möjligt! 🙂

http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/cdtips/

Här får man t ex lära sig hur man kantskär skivan för att förhindra att laserstrålen studsar runt inne i spelar och hur mycket bättre ljudet blir om man släcker ljuset i rummet (ljus stör också laserstrålen vilket kan ge en rå och jobbig diskant); Vill man ha ha ljus i rummet kan man prova lägga en filt över CD-spelaren).

Annars, några skivor där jag gillar produktionen skarpt (utan diverse trix med gröna pennor och liknande) är:

Guns'n'roses - Use your illusion II (inte så mycket bra låtar dock, men "You could be mine" är fantastisk)

My Chemical Romance - Welcome to the black parade

VII Gates - Fire, walk with me

Dire Straits - Brothers in arms

City Boy - The day the earth caught fire

Redigerat av JJRockford
Postat

För att få ut det bästa av redan välljudande CD bör man använda så många av Svalanders tips som möjligt! 🙂

http://www.svalander...fi-tips/cdtips/

Här får man t ex lära sig hur man kantskär skivan för att förhindra att laserstrålen studsar runt inne i spelar och hur mycket bättre ljudet blir om man släcker ljuset i rummet (ljus stör också laserstrålen vilket kan ge en rå och jobbig diskant); Vill man ha ha ljus i rummet kan man prova lägga en filt över CD-spelaren).

Annars, några skivor där jag gillar produktionen skarpt (utan diverse trix med gröna pennor och liknande) är:

Guns'n'roses - Use your illusion II (inte så mycket bra låtar dock, men "You could be mine" är fantastisk)

My Chemical Romance - Welcome to the black parade

VII Gates - Fire, walk with me

Dire Straits - Brothers in arms

City Boy - The day the earth caught fire

City Boy - The day the earth caught fire...Är en klassiker och bör avnjutas på vinyl!

Har dom gjort en remaster på den och gett ut på CD eller är den med gamla mastern?

Allt med City Boy är förövrigt grymt bra!

Postat

Bästa CD sound!?.. Ja alltså för mig är det skillnad på sound och ljudkvalité. En låt som är väl inspelad och mastrad kommer att ha ett bra sound på CD men även som MP3, även om en MP3 har sämre ljudkvalité än en CD. rolleyes.gif

Hur tänkte trådskaparen då han men bästa CD sound?😕

Postat

Bästa kvalitet måste bli på Larry Carltons nyinspelningar på Greatest Hits recorded....

(enligt mig då.)

Postat

http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/cdtips/

Glöm då inte dessa Stuidoforumsklassiker:

Nulltest - CD vs Master Hur mycket läsfel orsakar CD

hififolket tar priset ännu en gång

Postat

Jag menade just sound.

Men absolut, en bra mastring är väl en aspekt som är väl värd att nämna även i denna tråd...

Bästa CD sound!?.. Ja alltså för mig är det skillnad på sound och ljudkvalité. En låt som är väl inspelad och mastrad kommer att ha ett bra sound på CD men även som MP3, även om en MP3 har sämre ljudkvalité än en CD. rolleyes.gif

Hur tänkte trådskaparen då han men bästa CD sound?😕

Postat (redigerat)

Bästa soundet.... Det har jag oxå funderat mycket på, och försökt hitta en referens-cd där man spelar lite liknade som jag/vi gör och med skitbra ljud, men jag har egentligen inte hittat nåt som stämmer. Och när jag lyssnar vrålkritiskt tycker jag inte ens Dire Straits har det perfekt ljudet. Alltid är det nåt man tycker hörs för dåligt eller är för platt. Nånstans har jag en big hits remastrad cd med Los Lobos. Den tycker jag har bäst ljud hittils. Och vilka svin att spela! Multiinstrumentalister!

Det här är också så jävla bra, allt låter som riktiga instrument. Moderna inspelningar är ju rena skiten i jämförelse. Bland det absolut nästa jag hört i hela mitt liv. Ingen kan sjunga som Johnny, satan! 9 september ska jag se honom för femte eller sjätte gången

Johnny Winter – Jumpin' Jack Flash - Live

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

The Darkness - One Way Ticket To Hell And Back

Guthrie Govan - Erotic Cakes

Thelonious Monk - Monk

De låter magiskt alla tre. Jag har säkert fler favoriter, men dessa kom jag på sådär direkt.

Postat (redigerat)

16 bit / 44 khz tycker jag är det bästa CD Soundet.

😆

Instämmer!

Om nu inte absolut ljudkvalité måste vara ett krav så tycker jag att Rock and Roll Over med KISS har ett grymt sound på grund av att det är så coolt och lätt igenkännligt, helt klart den skiva som bäst representerar vad KISS var för mig på 70-talet, rent musikaliskt.

Spiritual Beggars On Fire samt Return to Zero är ett par riktiga favoriter av modernare snitt som dessutom är välproducerade.

Redigerat av DigRules
Postat

Det finns fler som tycker så

Och? Är vad andra tycker låter bra avgörande för vad du tycker låter bra?

Nä!

(Tyckte bara det var kul att du körde lite superpatriotism där, that's all 🙂)

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Infected mushrooms två senaste plattor.

Det mesta med Front line assembly.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.