Jocke Rönnqvist (oregistrerad) Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 Ok, det går ju att missförstå om man vill... Vilken skiva eller skivor tycker ni har det bästa soundet?
pxm Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 Pat Metheny Group CD:n " We Live Here"..... Klart skönaste soundet.....
pxm Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 (redigerat) Dubbelpost.... Redigerat 30 augusti 2011 av pxm
JJRockford Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 (redigerat) För att få ut det bästa av redan välljudande CD bör man använda så många av Svalanders tips som möjligt! 🙂 http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/cdtips/ Här får man t ex lära sig hur man kantskär skivan för att förhindra att laserstrålen studsar runt inne i spelar och hur mycket bättre ljudet blir om man släcker ljuset i rummet (ljus stör också laserstrålen vilket kan ge en rå och jobbig diskant); Vill man ha ha ljus i rummet kan man prova lägga en filt över CD-spelaren). Annars, några skivor där jag gillar produktionen skarpt (utan diverse trix med gröna pennor och liknande) är: Guns'n'roses - Use your illusion II (inte så mycket bra låtar dock, men "You could be mine" är fantastisk) My Chemical Romance - Welcome to the black parade VII Gates - Fire, walk with me Dire Straits - Brothers in arms City Boy - The day the earth caught fire Redigerat 30 augusti 2011 av JJRockford
aROCKER Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 För att få ut det bästa av redan välljudande CD bör man använda så många av Svalanders tips som möjligt! 🙂 http://www.svalander...fi-tips/cdtips/ Här får man t ex lära sig hur man kantskär skivan för att förhindra att laserstrålen studsar runt inne i spelar och hur mycket bättre ljudet blir om man släcker ljuset i rummet (ljus stör också laserstrålen vilket kan ge en rå och jobbig diskant); Vill man ha ha ljus i rummet kan man prova lägga en filt över CD-spelaren). Annars, några skivor där jag gillar produktionen skarpt (utan diverse trix med gröna pennor och liknande) är: Guns'n'roses - Use your illusion II (inte så mycket bra låtar dock, men "You could be mine" är fantastisk) My Chemical Romance - Welcome to the black parade VII Gates - Fire, walk with me Dire Straits - Brothers in arms City Boy - The day the earth caught fire City Boy - The day the earth caught fire...Är en klassiker och bör avnjutas på vinyl! Har dom gjort en remaster på den och gett ut på CD eller är den med gamla mastern? Allt med City Boy är förövrigt grymt bra!
Valle Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 VII Gates - Fire, walk with me Eller hur? 😉 OnT: ABBA - Arrival (1976) är bäst på sitt sätt.
hegobald Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 Bästa CD sound!?.. Ja alltså för mig är det skillnad på sound och ljudkvalité. En låt som är väl inspelad och mastrad kommer att ha ett bra sound på CD men även som MP3, även om en MP3 har sämre ljudkvalité än en CD. Hur tänkte trådskaparen då han men bästa CD sound?😕
pxm Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 Bästa kvalitet måste bli på Larry Carltons nyinspelningar på Greatest Hits recorded.... (enligt mig då.)
ONSatan Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 För att få ut det bästa av redan välljudande CD bör man använda så många av Svalanders tips som möjligt! 🙂 http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/cdtips/ Här får man t ex lära sig hur man kantskär skivan för att förhindra att laserstrålen studsar runt inne i spelar och hur mycket bättre ljudet blir om man släcker ljuset i rummet (ljus stör också laserstrålen vilket kan ge en rå och jobbig diskant); Vill man ha ha ljus i rummet kan man prova lägga en filt över CD-spelaren). Glöm då inte dessa Stuidoforumsklassiker: Nulltest - CD vs Master Hur mycket läsfel orsakar CD hififolket tar priset ännu en gång
Jocke Rönnqvist (oregistrerad) Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 Jag menade just sound. Men absolut, en bra mastring är väl en aspekt som är väl värd att nämna även i denna tråd... Bästa CD sound!?.. Ja alltså för mig är det skillnad på sound och ljudkvalité. En låt som är väl inspelad och mastrad kommer att ha ett bra sound på CD men även som MP3, även om en MP3 har sämre ljudkvalité än en CD. Hur tänkte trådskaparen då han men bästa CD sound?😕
Guitar Nilsson Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 (redigerat) Bästa soundet.... Det har jag oxå funderat mycket på, och försökt hitta en referens-cd där man spelar lite liknade som jag/vi gör och med skitbra ljud, men jag har egentligen inte hittat nåt som stämmer. Och när jag lyssnar vrålkritiskt tycker jag inte ens Dire Straits har det perfekt ljudet. Alltid är det nåt man tycker hörs för dåligt eller är för platt. Nånstans har jag en big hits remastrad cd med Los Lobos. Den tycker jag har bäst ljud hittils. Och vilka svin att spela! Multiinstrumentalister! Det här är också så jävla bra, allt låter som riktiga instrument. Moderna inspelningar är ju rena skiten i jämförelse. Bland det absolut nästa jag hört i hela mitt liv. Ingen kan sjunga som Johnny, satan! 9 september ska jag se honom för femte eller sjätte gången Johnny Winter – Jumpin' Jack Flash - Live Redigerat 31 augusti 2011 av Guitar Nilsson
Piccazzo Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 (redigerat) 16 bit / 44 khz tycker jag är det bästa CD Soundet. Redigerat 31 augusti 2011 av Piccazzo 2
AnthonyS Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 The Darkness - One Way Ticket To Hell And Back Guthrie Govan - Erotic Cakes Thelonious Monk - Monk De låter magiskt alla tre. Jag har säkert fler favoriter, men dessa kom jag på sådär direkt.
DigRules Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 (redigerat) 16 bit / 44 khz tycker jag är det bästa CD Soundet. 😆 Instämmer! Om nu inte absolut ljudkvalité måste vara ett krav så tycker jag att Rock and Roll Over med KISS har ett grymt sound på grund av att det är så coolt och lätt igenkännligt, helt klart den skiva som bäst representerar vad KISS var för mig på 70-talet, rent musikaliskt. Spiritual Beggars On Fire samt Return to Zero är ett par riktiga favoriter av modernare snitt som dessutom är välproducerade. Redigerat 31 augusti 2011 av DigRules
JJRockford Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 Eller hur? 😉 Det finns fler som tycker så, se t ex inlägg fyra i denna tråd: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=174844&st=0&p=1644309entry1644309
Guitar Nilsson Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 Neil Young - Mirrorball gillar jag soundet på. Varför hittar jag inte den på Spotify Snik?
Valle Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 Det finns fler som tycker så Och? Är vad andra tycker låter bra avgörande för vad du tycker låter bra? Nä! (Tyckte bara det var kul att du körde lite superpatriotism där, that's all 🙂)
sadomachine (oregistrerad) Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 Infected mushrooms två senaste plattor. Det mesta med Front line assembly.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.