Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ang; om det finns på radions arkiv eller inte... Jag och två polare driver sen ett par år, eget skiv- och produktionsbolag. För vår del, så är det vårt distributionsbolag som skickar plattorna till grammofonarkivet, kungliga biblioteket osv... Om man gör en egen platta får man helt sonika göra detta själv. Bara för att man pressar platta på presseri så innebär ju det inte att den automatiskt hamnar på grammofonarkivet och därmed "sökbart" på radion...

Vårt skivbolag heter Dimma Sweden och har Border Music som distributör.

Våra kanske mest kända saker är väl musiken till dom s.k. "Bregott-reklamerna" (dom med korna på ängarna osv...) Vi ger i princip uteslutande ut folkmusik.

Som litet bolag tjänar man i princip inget på butiksförsäljning, utan enbart på att artisten säljer plattor (vilket föregås av att dom köper plattor från oss). Så mitt råd är, om man är "ny" är att göra plattan själv. Det är defenetivt det mest ekonomiska (åtminstånne i vår genre), kan tänka mig att det är liknande inom bluesen. Har man en publik och ett gäng gigs framför sig, så är det kanske inte omöjligt att hyfsat snabbt gå breakeven på en produktion.

Om man vill göra en platta så brukar det hamna på ca (räknar nu med att man spelar in själv, och därmed inte har inspelnings/ studiokostnader)

NCB-avg; ca 6000

Tryck/press ca 15 000 (1 000 plattor)

Layout ca 6000

Mastering ca 4000

..grovt räknat...

alltså, ca 31-35 000.

Om du då säljer plattorna för 150 kr, så nollar du ungefär vid 230 plattor.

Är man i farten och lirar så är det ju ingen helt oöverstiglig försäljningssiffra.

Har man tänkt bli rik på skivförsäljning i dessa smalare genrer, så är man ju fel ute, men om man vill gå runt och kanske spara ihop till nästa platta så funkar det ju.

Fundera på var man siktar...

Annons
Postat

Ang; om det finns på radions arkiv eller inte... Jag och två polare driver sen ett par år, eget skiv- och produktionsbolag. För vår del, så är det vårt distributionsbolag som skickar plattorna till grammofonarkivet, kungliga biblioteket osv... Om man gör en egen platta får man helt sonika göra detta själv. Bara för att man pressar platta på presseri så innebär ju det inte att den automatiskt hamnar på grammofonarkivet och därmed "sökbart" på radion...

Vårt skivbolag heter Dimma Sweden och har Border Music som distributör.

Våra kanske mest kända saker är väl musiken till dom s.k. "Bregott-reklamerna" (dom med korna på ängarna osv...) Vi ger i princip uteslutande ut folkmusik.

Som litet bolag tjänar man i princip inget på butiksförsäljning, utan enbart på att artisten säljer plattor (vilket föregås av att dom köper plattor från oss). Så mitt råd är, om man är "ny" är att göra plattan själv. Det är defenetivt det mest ekonomiska (åtminstånne i vår genre), kan tänka mig att det är liknande inom bluesen. Har man en publik och ett gäng gigs framför sig, så är det kanske inte omöjligt att hyfsat snabbt gå breakeven på en produktion.

Om man vill göra en platta så brukar det hamna på ca (räknar nu med att man spelar in själv, och därmed inte har inspelnings/ studiokostnader)

NCB-avg; ca 6000

Layout ca 6000

Mastering ca 4000

..grovt räknat...

alltså, ca 31-35 000.

Om du då säljer plattorna för 150 kr, så nollar du ungefär vid 230 plattor.

Är man i farten och lirar så är det ju ingen helt oöverstiglig försäljningssiffra.

Har man tänkt bli rik på skivförsäljning i dessa smalare genrer, så är man ju fel ute, men om man vill gå runt och kanske spara ihop till nästa platta så funkar det ju.

Fundera på var man siktar...

Mmm. Nu börjar vi hamna på de belopp man har kunnat räkna med!

£250 ÄR inte dyrt!!... som någon tyckte.

Postat (redigerat)

Mmm. Nu börjar vi hamna på de belopp man har kunnat räkna med!

£250 ÄR inte dyrt!!... som någon tyckte.

Men,

"NCB-avg; ca 6000

Layout ca 6000

Mastering ca 4000

..grovt räknat...

alltså, ca 31-35 000. "

För Er (debatt & Nilsson) så siktar ni väl mer på:

Layout (grafisk??) = 0 (gör själva) ?

Mastering = 0 (gör själva) ?

OCH, var inte NCB-avg tidigare i tråden typ 4000 eller minns jag fel (sökningen funkar ju inte ftf)? Så, med lägre pressvolym/bränning hamnar ni på drygt 10 ink NCB eller klart under 10 utan NCB.

Redigerat av ONSatan
Postat (redigerat)

Men,

"NCB-avg; ca 6000

Layout ca 6000

Mastering ca 4000

..grovt räknat...

alltså, ca 31-35 000. "

För Er (debatt & Nilsson) så siktar ni väl mer på:

Layout (grafisk??) = 0 (gör själva) ?

Mastering = 0 (gör själva) ?

OCH, var inte NCB-avg tidigare i tråden typ 4000 eller minns jag fel (sökningen funkar ju inte ftf)? Så, med lägre pressvolym/bränning hamnar ni på drygt 10 ink NCB eller klart under 10 utan NCB.

På dom 9 senaste plattorna vi har gjort, låg NCB-avgiften på ungefär 6000 (tror det var ca 5580 kr eller liknande, så ca 6 000).

Räkneexemplen var en grov kalkylering om man anlitar tryck/presseri.

VIll man göra riktigt små upplagor kan man ju bara anlita ett tryckeri för att göra omslaget (eller bara en färgkopiator på jobbet), och sen bränna själv. Men man måste ju också ta ställning till vilken "kvalité" man vill ha på ens produkt (Läs; enbart det fysiska, inte det musikaliska).

Personligen är jag mer motiverad till att betala 150 kr för en pressad skiva, jämfört med samma pris för en bränd platta...

Sen, om man spånar fritt, så kan jag tänka mig att det också är "enklare" att få den lokala skivbutiken (om det nu finns några sådana kvar), att köpa in några ex av bygdens son/dotter, om det är en snygg produkt.

Redigerat av Umemagnus
Postat

På dom 9 senaste plattorna vi har gjort, låg NCB-avgiften på ungefär 6000 (tror det var ca 5580 kr eller liknande, så ca 6 000).

Du har säkert rätt (till skillnad från mig så vet du ju faktiskt vad du pratar om).

Postat

Hej

Jag skall själv ge ut en cd inom en snar framtid. Och jag kör min egen stil, är det sedan fler än mig själv som gillar min musik och stil är det jätte kul. Skulle personligen ha väldigt svårt att göra musik som alla skulle tycka om, eller typ gissa vilken stil som kommer att slå stort i morgon. Så mitt tips är gör den musik du trivs allra bäst med att göra, och släpp den. För mår du bra och har kul när du spelar in, så märker garanterat lyssnaren det.

Stort lycka till och jag sponsrar gärna dig med ett köp när den släpps

Mvh

Postat

fysisk plastbits värde varar - återkommande reminder hos dom som köpt (eller fått)

det som är på väg ut är anonyma datafiler - det som vilar i handen får en revival

eller tvärtom

Tror det där är väldigt rätt. De ungdomar jag känner köper faktiskt skivor, mest cd, men även vinyl. Anonyma datafiler = tråkigt. Då tycker jag personligen att Youtube är det bästa man hittar i datorn, att man kan se banden spela är verkligen guld, även om det är lite sunkigt ljud ibland... Men plastbit i näven är inte dumt...

Postat

Hur är det med ncbavgift på låtar som är mer än 30 år gamla? Eller är det 70 år?

70 om de inte ändrat utan att ändra på webbsidan. Se längst ned: STIM

Hendrix tänker du på?

Postat

Tror jag inte alls. Det nya nu är att man kan sälja via reklam på Facebook. Reklam som inte kostar ett öre... Dessutom är mina låtar så bra att de går att sälja. Jag var nyss med på en ideell psalm-cd som såldes för 100 kr för att stödja hemlösa här i trakten, det var Svenska Kyrkan som sålde genom mackar, studieförbund mm här i Söderhamn. Vi tryckte 1000 ex först, de såldes på nån vecka, sen trycktes 1000 till upp som även de snart var sålda.

Och Oslo? När det finns Ljusne?

Hur menar du? Riktad reklam på Facebook har aldrig varit gratis. Eller tänker du på att sprida via ditt eget nätverk, då är det en annan femma såklart.

Postat

70 om de inte ändrat utan att ändra på webbsidan. Se längst ned: STIM

Hendrix tänker du på?

Nej, tex Elmore James... Eller Danny Boy, den är väl mer än 100 år... Fast vi har redan fått ihop 10, 12 av mina låtar, så vi behöver inte ge ut några covers. Hendrixcovers kan man ju lägga ut å¨Soundcloud om man vill. För att få spela på vissa bluesföreningar är det nog nödvändigt att visa att man kan härma de gamla mästarna. Precis som det i dansbandssvängen kopieras Sven-Ingvars och Vikingarna. Annat än halvsopiga efterapningar är många "bluesexperter" helt ointresserade av. Men mekaniskt inövade riff av Pride and Joy anses väldigt fint. Tusen ggr finare än att sjunga Guldbruna ögon.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Hur menar du? Riktad reklam på Facebook har aldrig varit gratis. Eller tänker du på att sprida via ditt eget nätverk, då är det en annan femma såklart.

Ja, just det, egna nätverket med "vänner". Medmusikanterna har ju sina egna nätverk också. Det är väl kanske 1500 pers sammanlagt.

Sen vill det till att vi får till en inspelning som är tillräckligt bra både vad det gäller låtskriveri, framförande och ljudkvalitet. Det är inte alls stupsäkert. Blir det inte tillräckligt bra kostar inte jag på att pressa några cd. Det är nog lätt att vara för säker på sin sak innan man rott båten i hamn. Jag försöker vara ödmjuk inför musiken.

I går fick jag träffa Johnny Winters band i Örnsköldsvik. Verkligen ödmjuka supermusiker. har även värsta närbilderna på Johnny himself. Kan man inte lägga ut några här på nåt vis?

Edit: Johnny Winter var ju i fredags... I går var jag ute och lirade själv med mitt osynliga band.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Man måste verkligen vara tokunik om man ska få spridning via facebook. Min erfarenhet är att dom flesta skiter fullständigt att ens bara kommentera låtar som läggs ut den vägen. Ännu mindre gåe vidare och verkligen köper skivan.

Kanske bara så att min skiva inte tilltalar, men jag tror faktiskt inte det är problemet utan man helt enkelt inte orkar lyssna, klicka, ta del av allt som lägg ut.

Men såklart. Word of mouth är ju såklart bästa reklamen om det går vägen.

Postat

Jag vill inte vara otrevlig men om du funderar på att släppa en skiva med störst pengapotential hellre än en skiva där du spelar det du älskar och lägger ner själen i så hoppas jag att du inte gör en skiva. MvH

Postat

Man måste verkligen vara tokunik om man ska få spridning via facebook. Min erfarenhet är att dom flesta skiter fullständigt att ens bara kommentera låtar som läggs ut den vägen. Ännu mindre gåe vidare och verkligen köper skivan.

Kanske bara så att min skiva inte tilltalar, men jag tror faktiskt inte det är problemet utan man helt enkelt inte orkar lyssna, klicka, ta del av allt som lägg ut.

Men såklart. Word of mouth är ju såklart bästa reklamen om det går vägen.

Facebook är extremt ytligt. Jag vet flera som alltid varje dag, och endast skriver att de ska gå till jobbet och att de kommit hem från jobbet. De förefaller aldrig tänka en enda tanke om nånting alls. Men ändå, mindre rockgalor mm kan numer bli smockfulla av folk, och det är genom Facebook man får reda på evenemangen.

Det har funkar att sälja cd för mig innan Facebook, det lär inte bli sämre av Facebook. Men det vill till att skivan är bra och sticker ut, är den medioker dussinvara sprids det ryktet ännu fortare än om den är speciell och bra...

Det är lite sorgligt att se hur ensamma många människor är, det syns tydligt på Facebook. Man berättar att man ska gå till jobbet, eller att man dricker kaffe, men egentligen är det rop på att man vill bli sedd. Somliga får aldrig några kommentarer...

Postat

Kan ju också vara så att de inte har någon fantasi.

Ja, många har ju svårt att uttrycka sig i text, medans de har lätt för att snacka i det oändliga. Jag är tvärtom, såger inte många ord om det är i ett sällskap jag inte känner nära.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.