Jump to content
Annons

Tappar kraft i min JCM800

Pelle A

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har ett problem, när jag kopplar in effekter via effekt-loopen i min förstärkare (Marshall JCM800 50w 2 kanelar) tappar den botten/kraft......volymen är den samma fast den går inte alls fram lika mycket......det låter kort sagt inte Marshall längre

Någon som har nåt tips om vad det kan vara som strular......eller som upplevt liknande problem.

Dela på andra sajter

Annons

Har du pedaler som inte är "true bypass" påverkar de ljudet mer eller mindre även när de inte är påslagna.

Sen är det väl så att många pedaler inte alls är avsedda att sitta på send return, tror det är impedansen som är olika om man ska ha pedalerna mellan gitarren och input på förstärkaren, eller på send o return. Vanlkiga distar o wah-wah pedaler låter väl bäst innan ingången på stärkaren. Ett delay däremot brukar funka bäst på send o return, i alla fall om man kör med mycket gain och distpedaler fullt påskruvade. Ett rackdelay funkar bara på send o return, signalen från gitarren är alldeles för svag för att driva delayet. Gör man rätt i bägge fallen blir det en j-a massa sladdar att hålla reda på.

Jag vill ha alla pedaler utom delay kopplat vanligt, dvs mellan gitarr o ingång på stärkaren.

En Ibanez tubescreamer tappar en del bas när man trampar på den. Sitter den då på send o return blir det en stooor skillnad skulle jag tro... Koppla dosorna på ingången blir det nog rätt.

Vad har du för dosor då?

Dela på andra sajter

True bypass behöver inte vara så true som man kan tänkas tro när man läser namnet. Här är vad effektgurun Pete Cornish (David Gilmour, Brian May, Paul McCartney, Sting o s v) tycker om dessa: http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html

Men det kan ju såklart vara pedalerna ändå. Fast det är ju inte alltid bara att koppla in och hoppas att det ska låta bra, man kan ju få trixa med nivåer och sånt. Kolla kablarna dessutom, dom kanske är på väg att ge upp?

Tappar ljudet kraft både när pedalerna är på-och avslagna?

Dela på andra sajter

kraften försvinner oavsett om effekterna är på eller inte

Det har nog med impedansen att göra. Stompboxar för golvet brukar vara anpassade till den svaga signalen direkt från gitarren. På effect send är signalen redan förstärkt i försteget, så det blir knas på nåt vis. Hur kan nog tex Claes här på forumet förklara....

Det är lika om man kopplar en ackegura med inbyggd mick via telesladd direkt mixerns teleingång, det låter tunt o fan, även med max gain. Det är för att teleingången oftast är en lineingång. Koipplar man i gitarren i XLR-ingången i stället låter det genast 10 ggr bättre.

Edit: Varför ha en boostpedal på loopen? Låter helt fel.

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

kopplar jag boosten mellan gitarr o stärkare blir det ingen högre volym bara grumligare ljud,,,,,i loopen funkar den bättre....hm......det gjorde den ju inte....hahaha.....men jag får kolla lite hur jag kan komma runt problemet, pratade med Folkesson om det och enligt han var inte loopen på min modell alls bra......man skulle inte koppla nåt där tyckte han....

Dela på andra sajter

Jag hade ett liknande problem på min Jmp -79, dock har jag ingen effekt-loop men jag har två ingångar en hi och en lo, tanken är ju att det

är full kräm på hi, men som oftast tappade jag all botten, hade inne den för mod hos Folkesson och han kollade samtidigt detta problem, då var

det något problem med själva ingångsjacket.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.