Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Du får helt enkelt köpa dig en bra stärkare + en bra låda. Voxen duger som övningstärkare hemma men tro inte att du kommer få något uberljud ur den.

Jag kan rekommendera en mesa boogie 2x12a och kanske en Engl Savaga, Mesa Rectifier, 5150 etc, uppmickad med en sm57

Annons
Postat

Bättre med en preamp som en Blackstar HT-Dual. Stor skillnad mot ampsim. 😎 Brukar ligga på 1200:- beggad. Kommer inte att gå tillbaka till ampsims igen.

Blackstar-pedalerna har det du kallar "ampsim" på sina utgångar... Men i övrigt tycker jag att det verkar vanskligt att jämföra en pedal mot förstärkarsimuleringar rent allmänt. För det första är ju pedalen du nämner en delmängd i begreppet förstärkarsimuleringar, och för det andra finns det en uppsjö av olika varianter, både som ren hårdvara, ren mjukvara och allt däremellan.

Nä det är sant. Blir liiite bättre med en riktig pedal blandat med ampsim. Men som sagt var inget slår hårdvara.

Nej, det är nog svårt att spela in gitarr utan någon form av hårdvara inblandat 🙂 Men vad är det du menar när du skriver "ampsim" egentligen, eftersom det rent generellt är så mycket sämre än allt annat?

Postat

Du får helt enkelt köpa dig en bra stärkare + en bra låda. Voxen duger som övningstärkare hemma men tro inte att du kommer få något uberljud ur den.

Jag kan rekommendera en mesa boogie 2x12a och kanske en Engl Savaga, Mesa Rectifier, 5150 etc, uppmickad med en sm57

Har du läst tråden? Det gjorde inte jag först. TS gillar verkligen ljudet han får ur sina prylar, men lyckas inte förmedla det in på hårddisken.

Att skaffa någon av förstärkarna plus en tvåtolva som du nämner är väl annars kanske inte jättebra idé för att få ett bra ljud, om man inte har tillgång till ett rejält ljudisolerat rum.

Tror inte grannarna blir direkt överförtjusta om du vrider på en Engl Savage tills den börjar låta som den ska, och sen kör en inspelningsession på några timmar.

För att spela in räcker det gott med förstärkare runt 5W, och redan det kan vara för högt för en lägenhet.

Postat

För att TS uppfattning om dessa ljud kanske (?) skiljer sig från din och min uppfattning om vad "bra" är, eller hur?

Vänligen,

CHAE

Det går såklart inte att invända mot. Men det utesluter ju inte på något sätt att han skulle kunna få ett ljud han är nöjd eller mycket nöjd med genom att använda andra prylar?

Postat (redigerat)

En högtalarsimulering är absolut det som saknas. Antingen skaffar du tex en Hughes & Kettner Red Box eller så fixar du simuleringen i ditt DAW med exempelvis cabimpulser.

Oj, en HM-2, den kommer man ihåg.

Jag tror aldrig jag lyckades krana ur en bra ton ur den någonsin, men sånt skall ju du skita i så klart, gillar du den så gillar du den. 🙂

Hur viktigt är det för dig att det är just dessa prylar du måste använda för inspelning?

Rent subjektivt tycker jag att du borde kunna få mycket bättre resultat om du utgick från de distade stärkarna i Voxen, men nu frångår jag nog ditt önskemål lite grann.

Redigerat av DigRules
Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Blackstar-pedalerna har det du kallar "ampsim" på sina utgångar...

Och den används inte utan vanliga utgången och cabimpulser som låter bra mycket bättre än en ampsim, dvs vsti gör med impulser. Spela inte dum. Du vet lika bra som jag att det var det som menades.

Men i övrigt tycker jag att det verkar vanskligt att jämföra en pedal mot förstärkarsimuleringar rent allmänt.

Nu snackar du emot dig själv. :rolleyes: Jag tycker det är helt vanskligt att föreslå sketen vsti ampsim istället för att använda den hårdvaran man har. Sen är inte en HT-Dual en pedal. Hur ska du ha det egentligen? Svårt hålla ordning på dina tankar och vad du skriver ned? Du gör det onödigt krångligt för dig.

Nej, det är nog svårt att spela in gitarr utan någon form av hårdvara inblandat 🙂

Hur ska du ha det? Ändå föreslog du honom att använda ampsim.

Redigerat av Die Hard
Postat

Ja alltså uppmickning är det inte tal om då jag bor i lägenhet numer och just därför försöker jag uppnå ett så gott resultat som möjligt med den hårdvara som jag har tillgång till, genom en lina rakt in i ljudkortet. Men jag ska testa med lite mjukvarugrejer och hoppas att det hjälper, gör det inte det så får jag strunta i pedalen och förstärkaren och köra rätt in i kortet och hitta någon simulering som passar.

Postat

Och den används inte utan vanliga utgången och cabimpulser som låter bra mycket bättre än en ampsim, dvs vsti gör med impulser. Spela inte dum. Du vet lika bra som jag att det var det som menades.

Nej, jag förstod faktiskt inte alls att det var vad som menades. Hur skulle man förstå det? Tänkte att du med "ampsim" menade högtalarsimuleringar i mjukvaru-form i största allmänhet.

Btw, "vsti" är väl en förkortning av "VST instruments", d v s pluggar som bidrar med något slags eget musicerande (t ex EZDrummer), och inte bara förvandlar en signal på något sätt?

Nu snackar du emot dig själv. :rolleyes: Jag tycker det är helt vanskligt att föreslå sketen vsti ampsim istället för att använda den hårdvaran man har.

Har du provat GuitarSuite och/eller BTE:s Juicy77? Påstår inte att ljudet passar alla, men kan man inte få fram ett bra distljud med dessa som duger till vilken skivinspelning som helst, så ska man nog öva på sina gitarrfärdigheter.

Sen är inte en HT-Dual en pedal.

Är det inte denna? http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht/htdual.html Det är den enda produkt från Blackstar som heter någonting med "HT Dual", och dom kallar den ju i a f själva för pedal.

Hur ska du ha det egentligen? Svårt hålla ordning på dina tankar och vad du skriver ned? Du gör det onödigt krångligt för dig.

Vad är det du tycker är krångligt?

Klart man måste ha någon form av hårdvara. Ett ljudkort och en preamp t ex 🙂 Men det hade han ju redan, och ett mycket dugligt sådant.

Postat

Ja alltså uppmickning är det inte tal om då jag bor i lägenhet numer och just därför försöker jag uppnå ett så gott resultat som möjligt med den hårdvara som jag har tillgång till, genom en lina rakt in i ljudkortet. Men jag ska testa med lite mjukvarugrejer och hoppas att det hjälper, gör det inte det så får jag strunta i pedalen och förstärkaren och köra rätt in i kortet och hitta någon simulering som passar.

Det tycker jag låter som en bra idé, det finns drösvis med processorer att välja och vraka bland så testa några av dem, jag är tämligen säker på att du inte kommer att sakna din HM-2 speciellt länge. 😉

Av egen erfarenhet så kan jag säga att mjukvarusimulatorer på dator inte är så roliga rent spelmässigt, jag tycker alltid att de laggat en del i liret, men du kanske tycker annorlunda eller har bättre dataprylar än jag har. 😉

Externa burkar som exempelvis POD och BOSS har jag alltid tyckt varit klart bättre på den punkten.

Postat

Vox var väl länge inte så jättebra på just högtalarsimuleringsbiten. Kommer ihåg när första Tonelaben kom, preamp-och effektdelen var helt överlägset alla andra, men högtalarsimuleringen var inget vidare. Var bättre att stänga av den och köra med t ex Hughes&Kettner's Redbox. Köpte dock en Vox Tonelab ST tidigare i år, den högtalarsimuleringen är alldeles utmärkt.

Vet inte vilken generation av högtalarsimulering som sitter i din Vox-förstärkare dock.

Men det kanske är så att du bara inte fått riktigt rätt med inställningarna på ljudkortet? Kan handla om att du behöver tweaka nivåerna lite, ut från förstärkaren, in på ljudkortet, in i inspelningsprogrammet o s v. Finns många volym-inställningar på vägen från gitarr in på hårddisken, och det är mycket viktigt att det inte blir någon överstyrning någonstans. Är nog väldigt få som upplever digital distorsion som någonting vackert 🙂

Postat

Ljudet är platt och tråkigt, ingen sustain har jag heller.

Dock så är det bara såhär när man har någon form av dist i kedjan. I klippet bypassar jag pedalen en stund och då låter det helt okej.

Har testat med att spela in utan förstärkaren och då låter det ännu värre.

Vad kan det bero på?

Mp3an: //forum.studio.se/index.php/files/file/11193-test1/

[...]

MVH Patrik

Har du provat att koppla in något annat än distpedalen? Den kan ju vara lattjo. Annars påminner ljudet du får lite om när signalen hinner klippa innan den når modelleringen. Signalen ska ju krympas rejält innan den passerar algoritmerna. Hur kretsen ser ut i försteget till din Vox vet jag inte, men blir det någon skillnad i klarhet om du skickar ut lägre nivå från pedalen?

Annars kan jag varmt rekommendera att prova pluggar för att få till ljudet. Jag har använt pluggar länge och mycket och gör det fortfarande. Läste senast igår att Guthrie Govan använder Guitar Rig när han kör vissa cover-gig, och han är bara en i raden av alla pro's som låter den digitala världen styra "förstärkningen".

Postat

Nu snackar du emot dig själv. :rolleyes: Jag tycker det är helt vanskligt att föreslå sketen vsti ampsim istället för att använda den hårdvaran man har. Sen är inte en HT-Dual en pedal. Hur ska du ha det egentligen? Svårt hålla ordning på dina tankar och vad du skriver ned? Du gör det onödigt krångligt för dig.

Jag tror att han menar att de är samma sak, en pedal, preamp eller plugg, förstärkar simulering fast av olika slag bara, du har en väldigt konstig inställning som säger att allt sam har med datorn skulle direkt göra allt hemskt vilket jag inte alls håller med om.

Btw ordet vanskligt betyder farligt, alltså inte att det är en dålig ide. Känns lite som om du letar efter ett bråk i onödan.

Säger som många andra här till op, vill du ha förstärkaren och pedalen så får du snällt micka det. Låter det inte bra då får du bara inse att det kanske är ett platt och tråkigt ljud fast man tror att det låter bra när man sitter och lirar.

Postat

Vox var väl länge inte så jättebra på just högtalarsimuleringsbiten. Kommer ihåg när första Tonelaben kom, preamp-och effektdelen var helt överlägset alla andra, men högtalarsimuleringen var inget vidare. Var bättre att stänga av den och köra med t ex Hughes&Kettner's Redbox.

Personligen tyckte jag att deras egen VOX 4x12 var alldeles lysande, riktigt crunchig i tonen. Däremot upplevde jag alltid att preampdelen var alldeles för bright så en inspelad Tonelab mådde alltid mycket bättre med lite post-eq.

Har dock aldrig testat att avaktivera högtalarsimuleringen och testa med något annat...klart intressant idé, speciellt med lite cabimpulser. 🙂

Köpte dock en Vox Tonelab ST tidigare i år, den högtalarsimuleringen är alldeles utmärkt.

Lite OT: Hur låter den inspelad i jämförelse med första ToneLab?

Postat

Ok, inget fel med det. Du kan ju testa att köra pedalen rätt in i ljudkortet med (förutsatt att du har Hi-Z/instrument-ingång), och sen på med mjukvaru amp+högtalarsim i datorn.

Saxat ur manualen för din stärkare, ang line-outen:

The output from this jack is taken from immediately before the ValveReactor power amp, and the character of the guitar amp cabinet is applied to it.

Det tyder på att det finns nån form av högtalarsim på utgången, men det är det enda omnämnandet, så den kanske inte är nåt dom skryter med.

Slutsteget är en rörförstärkare med utgångstrafo, så har de inte lagt ner en del krut på line-outen så kommer den att låta ganska annorlunda.

Jag skulle tro det är orsaken till att du inte gillar resultatet, du kanske behöver både slutstegs- och högtalarsimulering för att det skall närma sig det du får ut ur högtalaren.

/Andreas

Postat

märkligt att det ska ta sån lång tid i tråden innan digrules å yogsothoth kommer med dom enda vettiga svaren på problemet

:rolleyes:

Postat

ja?

Det var fint skrivet. En elegant svepning där övriga kontributörers patetiska försök att hjälpa till med precision sköts i sank 😉

Postat

Det var fint skrivet. En elegant svepning där övriga kontributörers patetiska försök att hjälpa till med precision sköts i sank 😉

vi har kanske olika uppfattning vad hjälpa till innebär

Postat

vi har kanske olika uppfattning vad hjälpa till innebär

Haha, lite purken idag?

• 2 veckor senare...
Postat

Herr P Forsberg! Jag skulle starkt rekommendera att du inte kopplar via lineout-utgången. Signalen till lineout på Valvetronix chrome-serien tappas av INNAN den passerar Valve Reactor/rör-steget på förstärkaren. Jag har själv en AD30VT och är mycket nöjd, otroligt mångsidig förstärkare med riktigt bra ljud. Du säger att micka upp den är uteslutet på grund av att du bor i lägenhet. Well, även jag bor i lägenhet och du kan micka upp förstärkaren på mycket låga ljudnivåer och det räcker ändå till för att få rätt nivå i din DAW. Jag kör med en Shure SM57:a men du kan självklart testa med vilken mik som helst och se om det funkar. Kontentan är i alla fall att du ska definitivt sikta på att micka upp den, lineout på chrome-serien är ökänd för att låta vasst och illa.

/Clabur

Postat

Herr P Forsberg! Jag skulle starkt rekommendera att du inte kopplar via lineout-utgången. Signalen till lineout på Valvetronix chrome-serien tappas av INNAN den passerar Valve Reactor/rör-steget på förstärkaren. Jag har själv en AD30VT och är mycket nöjd, otroligt mångsidig förstärkare med riktigt bra ljud. Du säger att micka upp den är uteslutet på grund av att du bor i lägenhet. Well, även jag bor i lägenhet och du kan micka upp förstärkaren på mycket låga ljudnivåer och det räcker ändå till för att få rätt nivå i din DAW. Jag kör med en Shure SM57:a men du kan självklart testa med vilken mik som helst och se om det funkar. Kontentan är i alla fall att du ska definitivt sikta på att micka upp den, lineout på chrome-serien är ökänd för att låta vasst och illa.

/Clabur

Om du säger det så är det ju värt ett försök, har själv sm57. Nu är jag på resande fot i några veckor så kan inte testa, men har du något klipp så man kan få höra hur det låter?

En sak som jag har funderat på lite är att, vad jag kan minnas, så låter det helt okej när man kopplat in hörlurar, och det är ju samma utgång, varför blir det inte samma effekt i hörlurarna då för?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

En sak som jag har funderat på lite är att, vad jag kan minnas, så låter det helt okej när man kopplat in hörlurar, och det är ju samma utgång, varför blir det inte samma effekt i hörlurarna då för?

För att det är inte samma sak.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.