Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hejsan, skrev tidigare i ett annat inlägg att jag ska köpa utrustning för att bygga en hemmastudio. Fick svar på det jag behövde, men nu har jag kommit på en ny fråga!

jag ska köpa StudioProjects B1. http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_prob1.htm

och jag har hittat två stycken stativ till rimliga priser från K&M

Dessa 2:

http://www.thomann.de/se/km_25400.htm

och

http://www.thomann.de/se/km_27115.htm

fråga 1:

har läst på detta forum att det inte är säkert att micken passar till det stativ man vill ha, så man måste köpa en adapter för att det ska passa. Är det något jag behöver köpa för att B1:an ska passa till dessa stativ?

Fråga 2:

är det nödvändigt att köpa stativ med bomm om man ska använda den med en kondensatormikrofon?

tack på förhand / P

Annons
Postat

Är inte säker, men jag tror att adaptern ingår i shockmounten.

Vad gäller bom eller inte beror helt och hållet på vad/hur du hade tänkt spela in saker.

Tex skall du bara spela in sång, finns ingen egentlig anledning att ha en bom om du använder B1:an.

Är osäker på om man kan skruva bort bommen på de stativ du länkat till.

Postat

K&M stativen är riktiga grejer. På ett sånt kan du även hänga dit en mickscreen om du vill, Thomans egna är väldigt rejäla. När jag gör sångpålägg har jag aldrig bom. Och jag brukar sitta på en sk Garagepall från Biltema. Den har jag med mig när jag trubadurar med.

Men när man ska micka en ak gitarr eller låg gitarrförstärkare är bommen bra att ha. De går alla gånger att ta lös från K&M. Det gick även på Thomanns skräpstativ.

Postat

Är inte säker, men jag tror att adaptern ingår i shockmounten.

Vad gäller bom eller inte beror helt och hållet på vad/hur du hade tänkt spela in saker.

Tex skall du bara spela in sång, finns ingen egentlig anledning att ha en bom om du använder B1:an.

Är osäker på om man kan skruva bort bommen på de stativ du länkat till.

okej, jag ska bara spela in sång, men det gör väll ingen skillnad om jag har bom eller inte då antar jag?

Postat

K&M stativen är riktiga grejer. På ett sånt kan du även hänga dit en mickscreen om du vill, Thomans egna är väldigt rejäla. När jag gör sångpålägg har jag aldrig bom. Och jag brukar sitta på en sk Garagepall från Biltema. Den har jag med mig när jag trubadurar med.

Men när man ska micka en ak gitarr eller låg gitarrförstärkare är bommen bra att ha. De går alla gånger att ta lös från K&M. Det gick även på Thomanns skräpstativ.

okej tack så mycket! vilken ut av stativen tycker du att jag ska köpa då? har ingen erfarenhet själv alls. tack för råd!

Postat

det första stativet är mindre och lättare, det andra är tyngre och större.

Vad vill du ha?

jag har beställt varorna redan (kommer i morgon förhoppningsvis) det blev ett helt annat stativ än dom jag länkade. utan bom =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.